Matcha: van meditatiemiddel tot big business

...is vooral te danken aan slimme marketing.   Massaproductie Het is opmerkelijk dat een thee die zoveel tijd kost om te produceren dankzij gezondheidsrages inmiddels een massaproduct is geworden. De...

'Fascisme versla je niet op social media'

...je zo te laten denken”, zegt Cross. “Het draait allemaal om jou – je feed, je netwerk, je vrienden.”   Social media geven geen impuls om actie te ondernemen  ...
Interview

Oprichter Heal Magazine: ‘Selfcare en matcha’s helpen niet tegen racisme’

...en winstmarges: ze is al tien jaar marketingstrateeg. “Daarin zocht ik ook naar manieren om de wereld een beetje beter te maken. Ik heb voor Artsen Zonder Grenzen gewerkt en...

Agrocowboys: machtig, onzichtbaar en vervuilend

...marketing begint in kinderboeken; de overheid en de sector houden dit in stand”, zegt Jeroen Candel, landbouwbeleidswetenschapper bij Wageningen University & Research. “Er gaat nog altijd overheidsgeld naar reclames voor...

Een baan geeft nieuwkomers weer de regie: ‘Teken dat nieuw leven begint’

...“Het was een heel moeilijke periode”, zegt Rugamba, die in Uganda een universitaire studie marketing deed en vier jaar lang bij de Ugandese tak van Unilever werkte, waar ze veel...
Interview

Raenys Martis bestrijdt racisme in Zuid-Limburg met kunst

...via een omweg alsnog op het hoger onderwijs, waarna hij onder meer marketingadviseur werd.   Maar hiphop bracht hem eind jaren tachtig pas echt op zijn bestemming. Het betekende voor...

Deze activisten maken van Pride weer een protest

...achteraf verspreidde, staat Damian als ‘covergirl’. “Ik heb het gevoel dat we een marketingtool zijn voor Pride, terwijl we gecensureerd werden. De leus ‘Pride is a protest’ is vaak erg...
Opinie

‘Onze ob­sessie met pei­lin­gen leidt tot ‘paardenrace­journalistiek’’

...horen. Daar is wat voor te zeggen, want transparantie is cruciaal in een democratie. Peilingen geven kiezers een idee van wat anderen zouden stemmen en volksvertegenwoordigers feedback van de kiezers...

‘Terug’ naar Ghana: ‘In Nederland voelde ik me als zwarte moslim opgesloten’

...wereldwijde aandacht toen ‘zwart Hollywood’ tijdens kerst en oud en nieuw bijeenkwam in de hoofdstad Accra. De overheid huurde daarvoor de Ghanees-Amerikaanse marketinggoeroe Bozoma Saint John (voorheen werkzaam bij Uber,...
Reportage

Zij ontvluchten de armoede in Libanon (voorlopig) niet

...zijn hennepmelk in pubs in Beiroet. “Mensen vinden de drank erg lekker, ik heb nog geen negatieve feedback gekregen”, verzekert hij.   Plots springt Chamas op uit de sofa in...
Reportage

Gratis eten van de dekoloniale dakboerderij: ‘Dit is de toekomst’

...filosofie van DMC ‘heal the land, feed the people’: zowel het land als het voedsel dat wordt verbouwd moet helend zijn voor mensen.   Tijdens de pandemie nam voedselonzekerheid in...
Opinie

'Op de klimaattop voeren hypocrisie en neokolonialisme de boventoon'

...gestreden, er is werk aan de winkel.   De auteurs bedanken Merel Kauffman, Cecile Trooster en Action Aid voor hun waardevolle feedback. COP staat voor Conference of the Parties. De...
Essay

Aisha Mansaray doet dutjes tegen het kapitalisme

...in commerciële banen binnen de marketing en communicatie. Hard skills als meetbare vaardigheden en analytisch vermogen hadden meer aanzien dan soft skills als vriendelijkheid en inlevingsvermogen. Ik zette mijn kwetsbaarheid...
Interview

‘De Indiase keuken is hartstikke divers, in Europa eet ook niet iedereen kaasfondue’

...verhuisde, werkte Joshi in India negen jaar als marketing- en communicatieadviseur. “Maar koken was altijd een hobby van me, of let’s say: ik vond het leuk. Toen ik hierheen was...
Interview

Sylvana Simons: 'Van mainstream media moesten we het niet hebben'

...door te gaan. Het mooie van die periode is dat het de angst wegnam om zelf een partij te beginnen. Zonder businessplan, marketingcampagne, investeerdersronde of vervoer. Naam, Kamer van Koophandel,...
Achtergrond

Afrobeats of afrobeat? De politieke oorsprong van je favo hits

...Warner Music, zijn al jaren actief in Nigeria. Er is veel geld en kennis over productie, branding en marketing en er worden makkelijk lijntjes gelegd met internationale media- en streamingbedrijven,...
Fotoreportage

Van rijstveld naar vliegveld: hoe Indonesisch boerenland verdwijnt

...de markt verkochten. Beeld: Atikah Zata Amani In West-Java moesten boeren recentelijk plaatsmaken voor een kolencentrale Voor de fotoserie Feeding the Nation reisde Zata Amani langs boerengemeenschappen in Indonesië, om...
Interview

Producer Josephine Zwaan: ‘De mannelijke producer lachte om mijn ideeën’

...Vaak hebben ze al samengewerkt met producers, maar waren ze bang om hun feedback te geven – terwijl ze duidelijk weten wat ze willen. Vrouwonvriendelijke grappen De verhoudingen in de...

Wie de dabke danst, overkomt hand in hand elkaars verschillen

...ze slim gebruik van elkaars kennis en kunde. Zo legt Alalloush voornamelijk contact met de mensen in de opvang en zet Loos als marketing- en communicatie-expert haar vaardigheden in om...

‘Ik wil nooit meer voet op Amerikaanse bodem zetten’

...dat de trans-Atlantische mensenhandel niet in het (marketingtechnisch handige) jaar 1619 begon. Zelf noemt hij 1441 als het eerste jaar waarin westerse Euraziërs voor het eerst tot slaaf gemaakte mensen...