‘Drawing a Line’: een­zame cartoonist bestrijdt propa­ganda in India

OneWorld geeft kaarten weg voor de docu, te zien op het Movies That Matter Festival.

5 Oscar­waardige films (die hun nominatie misliepen)

Van overweldigende Chileense landschappen tot ‘een van de intelligentste films van het jaar’.
Opinie

‘While We Watched’: eenzame strijd tegen conservatief rechts op Indiase tv

De kritische journalist Ravish Kumar weigert weg te kijken van moslimhaat.

Wat ‘Oppenheimer’ niet liet zien: native Americans lijden (nog) onder atoomproeven

De atoombom werd niet ontwikkeld in ‘onbewoond gebied’.
Opinie

Docu ‘Mama Sranan’ is een overweldigend portret van Suriname

Het levensverhaal van Fansi wordt gaandeweg dat van heel Suriname.
Opinie

Het dilemma van Indiase vissers in IDFA-film: rijk en vervuilend, of arm en duurzaam?

Win kaarten voor Against the Tide!
Opinie

Docu ‘The Story of Ne Kuko’: mag je koloniale roofkunst terug stelen?

Die vraag staat centraal in deze essayistische IDFA-film.

Choreograaf Amanda Piña: ‘De witte, exotiserende blik op kunst is er nog steeds’

In haar voorstelling Exótica komen niet-westerse dansvormen terug op het podium.
Interview

‘Mijn transgender danseressen leiden in Ivoorkust een dubbelleven’

Choreograaf Nadia Beugré bracht dat leven naar het theater.

Nieuwe columnist Maryam Hassouni: 'Slachthuizen moeten glazen muren hebben'

'Je kunt niet van beschaving spreken als je dieren een kutleven geeft en ze dan doodt.'

Docu 'Tantura': hoe herinneren Israëliërs en Palestijnen zich hetzelfde bloedbad?

‘Veel Israëliërs verkeren in een voortdurende staat van ontkenning.’

In Until Tomorrow zijn álle kinderen volwaardig kind

De film toont de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kind.

Waar zijn alle steengoede vrouwelijke regisseurs? (Hier!)

Filmjournalist Omar Larabi serveert vijf aanraders.
Interview

‘Dat ik witte mensen ‘dankbaar’ moet zijn maakt me boos’

Het feminisme van actrice Sinem Kavus.

Waarom zwarte acteurs zo lang letterlijk onzichtbaar waren

De belichting is vaak afgesteld op de huid van witte mensen.
Interview

Acteur Daniël Kolf (Kofi's Tori): 'Script met racistische grap? Dan ga ik weg’

'Nederland heeft nog lang niet alle tinten zwart gezien.'

IDFA: Vrouwelijke gangsters in de favela in ‘Dry Ground Burning’

Een fascinerend portret van vrouwelijke Robin Hoods.
Interview

Actrice Maryam Hassouni: ‘De wereld van tv is links en fucking racistisch’

Ze schreef een boek over haar ervaringen.

IDFA: In ‘Europe’ gaat het leven door, ook zonder verblijfsvergunning

Een aangrijpend portret van tweederangs burgerschap.

Vriendendienst en uitbuiting liggen dicht bij elkaar in 'We, Students!' (IDFA)

De kijker blijft zitten met de vraag hoe blij Fariala’s vrienden zijn met de film.