Waar zijn alle steengoede vrouwelijke regisseurs? (Hier!)
Geen enkele vrouwelijke regisseur ging vannacht met een Oscar naar huis. Dat kon ook niet: ze waren niet genomineerd. In de geschiedenis van de Oscars maakten slechts zeven vrouwelijke regisseurs ooit kans. Terwijl vrouwen genoeg schitterende films maken. Vijf aanraders.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Atlantique van Mati Diop (2019)
Dit meesterwerk van de Frans-Senegalese filmmaker en actrice Mati Diop is doorspekt met wrange ironie. Zoals in de openingsscène: in de Senegalese hoofdstad Dakar zijn allerlei futuristische, peperdure gebouwen in aanbouw, maar de mannen in de bouw worden niet betaald. Dat de camera daarna de focus verlegt naar de kust is onheilspellend: de armlastige bouwvakkers overwegen om de overtocht naar Europa te wagen.
Te zien bij Cinemember, te huur bij Prime Video en Apple TV+.
First Cow van Kelly Reichardt (2019)
De Amerikaanse cineast Kelly Reichardt probeert in haar films steevast de wereld te tonen zoals die is: zonder opsmuk. Want ook dan valt er genoeg te dromen. In haar film First Cow staat, zoals vaker bij Reichardt, tederheid centraal. De film speelt zich af aan het begin van de negentiende eeuw, in bosrijk Oregon in de VS waar noeste mannen in dunbevolkt gebied jagen op bevers. Daar ontmoet Cookie (een kok gespeeld door John Magaro) de Chinese immigrant King-Lu (Orion Lee). Samen willen ze een nieuw bestaan opbouwen.
De focus ligt in First Cow op de lieflijkheid; op hoe King-Lu en Cookie samen tijd doorbrengen, hoe ze een whiskyfles delen. Of hoe ze oliebollen bakken – gemaakt met melk van de enige koe in de buurt, die ze ’s nachts clandestien melken. In haar wonderlijke film vinden de mannen elkaar in hun liefde voor eten en hun ondernemingsdrang.
Veel van Reichardts films gaan over de al dan niet mislukte Amerikaanse Droom. Deze keer zou je kunnen stellen dat de film gaat over de multiculturele samenleving die er al was voor men zich er bewust van werd, maar het mooie is: Reichardt expliciteert dat niet.
Maar de film is meer dan dat, het is ook een dwarsdoorsnede van een cultuur die verloren dreigt te gaan. Regisseurs Gallego en Guerrra tonen op magisch-realistische wijze de eeuwenoude tradities en de bezwerende rituelen van de Wayuu, een volk dat door de Spanjaarden nooit werd gekoloniseerd. Mede omdat de Wayuu snel doorhadden hoe ze modern wapentuig moesten gebruiken.
“
De boosdoeners volgens de filmmakers: westerse toeristen die vanaf de jaren zestig een jointje kwamen roken
Ironisch genoeg dreigt de komst van drugs wel de nekslag te zijn voor de levenswijze van Rapayet en zijn volk. De boosdoeners volgens de filmmakers: westerse toeristen die vanaf de jaren zestig een jointje kwamen roken. Pájaros de Verano is in die zin, net als El abrazo de la serpiente (2015) die Gallega (toen als producent) en Guerra hiervoor maakten, een scherpzinnige kritiek op het (post)kolonialisme.
Te zien bij Cinemember, te huur bij onder meer Prime Video en Apple TV+.
Zhao is bij het grote publiek bekend van de Marvelfilm The Eternals (2021) over een groep superhelden die de mensheid beschermt tegen het kwaad. Maar voordat ze deze miljoenenproductie filmde, brak ze door met een reeks kleinere, bescheidenere films. De in China geboren Zhao volgde onder meer een masteropleiding Film aan New York University en kwam na een aantal korte films terecht op een Lakota Sioux-reservaat in de Amerikaanse staat South Dakota. Daar maakte ze onder andere The Rider.
Te zien bij Sooner, MUBI en Cinemember, te huur bij onder meer Prime Video en Apple TV+.
Het liefst zou Zama verhuizen naar Spanje, een koninkrijk dat hij heeft geromantiseerd: daar wonen de geciviliseerde mensen, in Asunción word je verzwolgen door de natuur en door jezelf. Wanneer Zama twijfelt of diep in gedachten verzonken is, levert dat duizelingwekkende scènes op in een broeierige film met kluchtige elementen. Martel geeft aan de hand van het verleden knap kritiek op de wijze waarop de oorspronkelijke bewoners van Argentinië tot vandaag de dag worden buitengesloten.
Te zien bij Cinemember, te huur bij GooglePlay en Apple TV+.