Artikelen van Omar Larabi

Opinie

‘While We Watched’: eenzame strijd tegen conservatief rechts op Indiase tv

De kritische journalist Ravish Kumar weigert weg te kijken van moslimhaat.
Interview

Regisseur Radstake: ‘Nederlandse media romantiseerden oorlog in Indonesië’

Dat blijkt uit zijn documentaire ‘Indië Verloren: Selling a Colonial War’.
Opinie

‘Life is beautiful’: intieme egodocu­mentaire van Palestijnse filmmaker

Mohamed Jabaly maakte vanuit Noorwegen een film over vrijheid en onvrijheid.
Opinie

Docu ‘Mama Sranan’ is een overweldigend portret van Suriname

Het levensverhaal van Fansi wordt gaandeweg dat van heel Suriname.
Opinie

Het dilemma van Indiase vissers in IDFA-film: rijk en vervuilend, of arm en duurzaam?

Win kaarten voor Against the Tide!
Opinie

Docu ‘The Story of Ne Kuko’: mag je koloniale roofkunst terug stelen?

Die vraag staat centraal in deze essayistische IDFA-film.
Interview

Regisseur Shariff Nasr (El Houb): 'Films over hetero's zijn toch ook geen ‘heterofilms’?'

Zijn debuutfilm is genomineerd voor vier Gouden Kalveren.

Docu 'Tantura': hoe herinneren Israëliërs en Palestijnen zich hetzelfde bloedbad?

‘Veel Israëliërs verkeren in een voortdurende staat van ontkenning.’

In Until Tomorrow zijn álle kinderen volwaardig kind

De film toont de onvoorwaardelijke liefde van een moeder voor haar kind.

Waar zijn alle steengoede vrouwelijke regisseurs? (Hier!)

Filmjournalist Omar Larabi serveert vijf aanraders.

Waarom zwarte acteurs zo lang letterlijk onzichtbaar waren

De belichting is vaak afgesteld op de huid van witte mensen.

IDFA: Vrouwelijke gangsters in de favela in ‘Dry Ground Burning’

Een fascinerend portret van vrouwelijke Robin Hoods.