Achtergrond

Minder, minder, minder

...reclame- en kredietindustrieën. Een ander verhaal over spullen Vanaf het moment dat massaconsumptie het nieuwe normaal werd, kwam daar een tweede verhaal over spullen bij, dat de laatste jaren terrein...

Juist met de feestdagen moeten supermarkten kleur bekennen

...niet wat je verkoopt, ze kopen waar je in gelooft. Reclame vormt een spiegel van de samenleving, en de reacties op die reclame leggen de polarisatie bloot Als supermarkten het...

Hoe betrouwbaar is Rank a Brand?

...brengen; het is immers positieve reclame. “Merken die dus weinig of niets melden over maatschappelijk verantwoord ondernemen op hun website, zullen zich daar in de regel ook weinig tot niet...
Achtergrond

‘Geil. Mag ik meedoen?’

...het oog springende reclamecampagnes: van twee zoenende mannen op een Suit Supply-campagnebeeld en twee innig verstrengelde vrouwen op een Radio 538-poster. Waar de posters van de zoenende mannen van Suit...

Wil je wat racisme bij je frietjes?

...ones that you see in my feed – and that several include the stereotypical golden earrings that the “Sinterklaasjournaal” does no longer carry. The other problem is that while I...
Opinie

Maak kinky seks niet de nieuwe norm

...positieve representatie, worden er in films, videoclips en reclames nog steeds actief kwalijke normen rondom vrouwelijkheid uitgedragen. Een reproductie van vrouwelijkheid, die op uiterlijk en sex appeal leunt. Denk hierbij...
Duurzame energie

Wat zijn de groenste energieleveranciers?

...misleidend dat sommige grote energiebedrijven consumenten verleiden met reclamespotjes over natuur en windmolens, terwijl ze vervuilende grijze stroom aanbieden aan bedrijven, scholen en ziekenhuizen. “Verduurzaming van energie kan alleen een...

Hoe verkrachtingscultuur in films wordt geromantiseerd

...in een Buzzfeed-filmpje bekende filmfragmenten op (zeden)misdrijven. In de tiener-kaskraker Twilight (2008) geeft hoofdpersonage Edward aan zijn love interest Bella toe dat hij haar maandenlang ‘s nachts in haar kamer...
Opinie

Polarisatie als product

...ook in de media. Terwijl reclame-inkomsten steeds verder teruglopen, wordt journalistiek een steeds slechter betaald beroep met minder tijd voor verdieping en kwaliteit. Tegelijkertijd zorgt de opkomst van sociale media...

Van Second Love tot sexting

...in 2013 nadat de SGP pleitte voor een verbod op reclame voor overspel bij de publieke omroep. De media-aandacht was doorslaggevend voor de site en gaf een boost aan het...
Achtergrond

Een einde aan de zijdezachte oksel

...in vrouwenbladen. In reclamespotjes scheren lachende, slanke, jonge vrouwen hun lange en welgevormde benen, die raar genoeg altijd al geschoren zijn. Ik herinner me een tijd waarin ik mijn benen...
Achtergrond

Amandelmelk in de cappuccino? Nee, dankje

...Het margarinemerk Becel pronkt sinds augustus met twee nieuwe producten: amandel- en sojadrank. In de reclame ‘Planten zijn de nieuwe koeien’ vliegt er een handjevol amandelen door de lucht, die...
Achtergrond

Strijder tegen stereotypes

...en psychologen is nog veel gebrek aan sensitiviteit Een groot deel van de queer moslims wordt nog niet door Maruf bereikt, beseft Jari. “We moeten het hebben van mondtotmondreclame en...
Interview

Less plastic, more life

...zien daar stranden vol plastic, iets dat niet mooi staat op hun Instagram feed. Dat kan het moment zijn waarop ze denken: hoe kunnen we hier iets aan doen?” Aanleidingen...
Achtergrond

Massaal fietsen delen, als het aan de markt ligt

...je bankiert. De profielen die zij opbouwen, zijn niet anoniem en kunnen verkocht worden. Dat kan er bijvoorbeeld toe leiden dat je reclame van sneakers ontvangt omdat je naar de...
Achtergrond

Just Use It: hoe Nike activisme gebruikt

Colin Kaepernick Nike heeft met een gewaagde reclamecampagne veel stof doen opwaaien. ‘Ergens in geloven, met het risico alles op te moeten geven’, laat het sportmerk graag op het eigen...

De zwarte handel in Zimbabwaanse anticonceptie

...Zuid-Afrikaanse klinieken – niet gebruiken. Het afwijzen van de Zuid-Afrikaanse anticonceptiepillen is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar door mond-op-mond-reclame ontstaan. “De anticonceptiepillen die ze hier in Zuid-Afrika geven, zijn van lage...

Media, draag niet bij aan het taboe op abortus

...vanzelfsprekend gratis reclame voor pro-life-standpunten. Grote buiken Ook beeld van een grote zwangere buik wordt weleens gebruikt. De NOS deed dat bijvoorbeeld eerder dit jaar toen ze schreven over een...

De voedselrevolutie moet ons worden opgelegd

...dan voorlichtingscampagnes die mensen door middel van informatie duurzamer willen laten consumeren, onder het mom van ‘meer weten, beter eten’. Zo horen we in de nieuwe reclame van Becel dat...

Vrouwen zijn de seksuele intimidatie in Marokko zat

...klant of serveerder is gebeurd, of er mensen waren die het hebben gezien en of ze hebben gereageerd. Dat helpt ons om feedback te geven aan de eigenaar”, zegt Safaa....