Column

Kinderlokken met National Geographic en Nestlé

...er in elk geval ‘wild’ van Dat kwam door de reclamecampagne #wildaboutwater van Nestlé en National Geographic, die onlangs onder andere in België is gelanceerd. De twee hebben een flesje...
Column

Fuck de dieetcultuur

...van een eetstoornis. ‘Dun zijn was mijn diepste wens en ik had er alles voor over.’ Facebook besloot vorige maand om sommige advertenties voor dieetproducten te verbieden. Dieetgerelateerde reclames worden...
Opinie

‘Woke’ webcare: activisme of slimme marketing?

...KPN-reclame. ‘Ik wil mijn eigen volk zien’, luidde haar bericht. ‘Het spijt ons, schreef het webcare-team van KPN, ‘maar bij het reclamebureau waren toevallig nét alle middelbare, bekrompen, chagrijnige en...
Opinie

Dit is hoe supermarkten ons in de steak laten

...blijkt dat gemiddeld in de helft van alle reclame-uitingen van supermarkten op tv, radio, print en buitenreclame vlees voorkomt. In nog geen 2,5 procent van de reclame-uitingen van supermarkten komen...
Achtergrond

Bedrijfsboten op Pride veroveren meer water dan ooit

...politie, ziet de actiegroep als pinkwashing: ‘billboard-reclame voor bedrijven, politieke partijen en instituten om hun handen schoon te wassen met de regenboogvlag’. Roustayar hoopt op zo’n honderd deelnemers aan de...
Opinie

‘Niet de boerka, maar het verbod is onderdrukking’

...opleveren van maar liefst 9.200 euro. Ook in Marokko is sinds 2018 een verbod op de boerka van kracht. De productie en verkoop van boerka’s is sindsdien verboden, evenals reclames...

Deze wereldfilms over vrouwen mag je niet missen

...gek. Haar echtgenoot blijkt een even zelfingenomen als luie kunstschilder, die als bonus een hondsbrutale stiefzoon meebrengt. En haar baan bij een reclamebureau staat onder druk nu de nieuwe manager...
Interview

‘Wil je hier werken? Dan moet je afro anders’

...een reclamespotje over de verzorging van de vagina. Hiermee startte ze een discussie over blinde vlekken en het belang van beeldvorming in de media. In De Kroon zien we hoe...
Opinie

Hetero's hebben ook een Pride nodig...

...onderstaande situaties wordt-ie toch echt broodnodig. 1. Een straight pride wordt absoluut noodzakelijk zodra er bushokjes worden vernield vanwege een reclamecampagne waarin een man en vrouw aan het zoenen zijn....
Opinie

Natuurbeschermers verwoesten mensenlevens om ‘de aarde te redden’

...van planten en diersoorten. Een kwalijke en koloniale houding, die bovendien contraproductief is. Een tijdje terug publiceerde Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed de resultaten van een jaar lang onderzoek naar ’s werelds...
Achtergrond

Wat wil eerste pan-Europese partij Volt bereiken?

...die keuzes. Zo ziet de partij wel iets in een burgercomité dat feedback geeft op wetsvoorstellen, voordat het Europees Parlement over de plannen stemt. Met burgers die door middel van...
Opinie

‘Boerkini maakt openbaar zwemplezier eindelijk mogelijk’

...nog lang geen afspiegeling van onze pluriforme samenleving is, maar dat moslimvrouwen wel steeds zichtbaarder worden in de modewereld. In een reclame van H&M uit 2015 was het gesluierde Engelse...
Achtergrond

'Iedereen onderschat mbo’ers, we moeten van dat imago af'

...wij het anders doen. Wij hebben kritiek en feedback gekregen van de ouderen, maar we nemen ook nieuwe dingen mee uit onze eigen omgeving. Misschien gaan onze kinderen ook over...
Achtergrond

Vrouwen doorbreken het betonnen plafond

...en de energietransitie, om er maar een paar te noemen. “Het ligt erg voor de hand dat het aantal vrouwen in de bouw hierdoor toeneemt. Niet vanzelf, we moeten reclame...

Stoer met soja

...hij acteur Jan Kooijman – met groentespiesje in de hand – heeft gered uit een vuurgevecht. Hij zet Kooijman vervolgens een karbonade voor. De les van deze reclame voor barbecuesaus:...
Opinie

Rechts profiteert in mediacratie

...op nieuwe inzichten of vergezichten.” https://twitter.com/redlightvoices/status/937624834657390592 Slechte publiciteit bestaat niet Dit soort media-aandacht komt neer op gratis reclame. There’s no such thing as bad publicity immers, en door Baudets uitspraken...
Achtergrond

Amerikaanse droom

...in een stad te gaan wonen, ook niet als Standing Rock tot een einde zou komen. Reclamemateriaal van zonnecelproducent Solpad. Beeld: Anthony Albright/Flickr De werkelijkheid in Slab City. Beeld: Anthony...

Latex, leemverf, lijnolie: één pot nat?

...aan reclamemakers en je krijgt kreten als ‘dé sfeerbrenger’ en ‘de sleutel tot je droominterieur’ naar je hoofd geslingerd. Het antwoord van Joris Sprakel, universitair hoofddocent Fysische Chemie aan de...
Achtergrond

De nieuwe samenwoners

...wilden er zo duurzaam mogelijk leven, dus inzetten op gedragsverandering van de bewoners en ze feedback geven op hun energiegebruik. En veel gemeenschappelijke voorzieningen creëren: gezamenlijke keukens, een yoga-ruimte, co-working...

De Nederlandse bomenscammers in Panama

...Torrijos, had zich nét laten fotograferen voor de reclamefolders toen de Zwitserse autoriteiten overgingen tot sluiting van het bedrijf wegens financiële onregelmatigheden en banden met de maffia. Moord op de...