De Lira Scherpenzeelprijs voor Sanne Terlingen, mooie datajournalistiek en de introductie van OneWorld English en Werelddoeners. Dit en nog veel meer zijn de highlights van OneWorld tussen januari en juli 2016. 

Prijs voor grensverleggende buitenlandjournalistiek

Op 27 mei won OneWorld onderzoeksjournalist Sanne Terlingen de Lira Scherpenzeelprijs voor grensverleggende buitenlandjournalistiek. Juryvoorzitter Hans Laroes noemde het onderzoek naar de dood van de Eritrese asielzoeker Kahsay Mekonen 'een verhaal dat veel weg heeft van een thriller', maar ook 'ontzettend gedegen' en 'diepgaand'. OneWorld werkte hiervoor samen met de onderzoeksredactie van VPRO-radioprogramma Argos. Speciale lof was er ook voor de 'innovatieve en bijna game-achtige wijze waarop de website in elkaar is gezet'. Terlingen werd niet alleen bekroond vanwege 'De laatste reis van Kahsay Mekonen', maar ook voor de onderzoeken naar de Eritrese tolken die worden ingezet door de IND, en mensenhandel in Djibouti. 

OneWorld’s datajournalistiek breidt zich uit op de redactie, op de website en naar partners

Datajournalistiek

OneWorld is begin dit jaar gestart met een Datakanaal op OneWorld.nl. Hier kunnen bezoekers alle artikelen met en over data vinden. Denk aan mooie visualisaties, interessante analyses en achtergrondverhalen die bijdragen aan transparantie wereldwijd. 
In aansluiting hierop heeft het datateam ook een datavisualisatietraining ontwikkeld voor partners. De eerste training is inmiddels gegeven aan medewerkers van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen. Beide partijen zijn erg enthousiast. Het is een van de mogelijke verdienmodellen voor OneWorld in de toekomst. 

Maandelijks eigen onderzoeksjournalistiek in het magazine 

In OneWorld Magazine presenteren we maandelijks de vruchten van onze eigen onderzoeksjournalistiek. Sanne Terlingen tekende het afgelopen half jaar voor reportages over gedwongen prostitutie in VS-uitvalsbasis Djibouti en ze maakte de balans op van haar onderzoek naar Eritrese asieltolken die banden hebben met het regime in Asmara. Onze Brusselse reporter Vincent Harmsen deed onderzoek hoe handelsverdrag TTIP zijn schaduw vooruit werpt, en hoe het producent Monsanto het onderzoek naar de schadelijkheid van glyfosaat (hoofdbestanddeel van bestrijdingsmiddel Roundup) beïnvloedt. Verder publiceerde hij over de rol van de Europese Commissie bij Dieselgate. Eva Schram tenslotte kwam met onthullingen over ontbrekende milieueffectrapportages bij de verbreding van het Suezkanaal door Nederlandse baggeraars.

In het magazine verder veel aandacht voor actuele thema’s zoals seksueel geweld wereldwijd, in de nasleep van  de aanrandingen in Keulen en de leefbaarheid in de etnisch meest diverse Nederlandse wijken. Daarnaast iets meer tijdloze thema’s zoals de duistere kanten van internet; de oceanen als vrijplaats voor dumping, piraterij en vervuiling; de inzet van de financiële sector voor een klimaatneutrale wereld, en ‘de toekomst van de liefde’: zonder de labels, hokjes en regels die de liefde nu op veel plekken dwarsbomen. 

OneWorld artikelen online zorgen voor discussie

Online heeft OneWorld zich meerdere malen laten gelden als populair platform. Zo lazen tienduizenden mensen artikelen over de kap van het laatste Europese oerbos, misleidende maaltijdboxen, vrijwilligerswerk in het buitenland en fair fashion. Deze artikelen brachten zowel op sociale media als onder de artikelen flink wat discussie op gang onder de lezers.

Meer videocontent op de website

[[{“fid”:”48334″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Groen Doen #3: Dakdokters | Vandebron & OneWorld”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Groen Doen #3: Dakdokters | Vandebron & OneWorld”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Groen Doen #3: Dakdokters | Vandebron & OneWorld”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

In samenwerking met partners Vandebron, Bedrock en Who Cares zijn een aantal series van korte films gemaakt en geplaatst, onder andere portretten van jonge duurzame ondernemers en ‘gewone’ burgers met een groen initiatief. Ook zijn redacteuren zelf gaan vloggen rond events. 

Nieuw online: OneWorld English & Werelddoeners

Op veler verzoek is er sinds dit voorjaar OneWorld English, een Engelstalig kanaal op de website met vertalingen van onze beste onderzoeksverhalen en interviews met internationale denkers. Een ander nieuw kanaal is Werelddoeners, in samenwerking met Wilde Ganzen. Werelddoeners is het verjongde en vernieuwde zusje van MyWorld, dat na vijf jaar als zelfstandig platform gesloten is. Werelddoeners deelt kennis en nieuwe inzichten voor Nederlanders die zich actief willen inzetten voor een eerlijke en duurzame wereld. Daarbij betrekken we de bestaande community van particuliere initiatieven, maar richten we ons vooral ook op nieuwe doelgroepen en nieuwe vormen van betrokkenheid. 

Nog meer nieuw online: OneWorld longreads en Blendle integratie

OneWorld Longreads

De website met OneWorld Longreads is geheel vernieuwd. Dankzij het redesign van de website komen de multimediale producties van OneWorld beter tot hun recht. Zo zijn de longreads met datavisualisaties, audio, video en fotografie op alle apparaten goed te bekijken zonder aan schoonheid of interactie te verliezen. Bovendien is de Blendle knop aan enkele van de OneWorld longreads toegevoegd. Zo kan het grote publiek dat OneWorld nog niet goed kent, op laagdrempelige wijze met ons kennismaken.

Bill Gates vuurt Nederlandse start-ups LegBank en Landmapp aan 

Bill Gates

OneWorld organiseerde met Partos januari het event The Power of Progress, met  data-professor Hans Rosling, Bill Gates en twee jonge Nederlandse sociaal ondernemers die hun initiatieven Legbank (betaalbare beenprotheses) en Landmapp (landrechten-app) presenteerden. Ze gingen hierover in gesprek met Bill Gates, voor een publiek van andere jonge start-ups, en professionals uit het bedrijfsleven en de ontwikkelingssector en pers.

Mediacafé White Privilege

[[{“fid”:”45542″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Mediacafé: White privilege”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Mediacafé: White privilege”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Mediacafé: White privilege”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

In een uitverkochte zaal in Pakhuis de Zwijger startte een zoektocht naar wat White Privilege nu precies is, hoe media dit voedt, maar bovenal: wat kunnen we er aan doen met zijn allen? Zolang redacties wit blijven, zal berichtgeving in de media altijd vanuit die witte blik beschreven worden was de conclusie van de avond. Het was een zinderend debat met hoog oplopende emoties en constructieve bijdragen vanuit het publiek. Andere drukbezochte mediacafés gingen over de beeldvorming van islam in de media, de berichtgeving over achterstandswijken en de rol van media in tijden van crisis. 

#HoodHero: een betere wereld begint bij je wijk

In mei ging OneWorld in het magazine, online, een mediacafé in Pakhuis De Zwijger én een mini-filmacademie op zoek naar de werelden in onze wijken en de mensen die de wijken máken. Deze 25 jongeren maakten filmpjes over hun wijkhelden van De Bijlmer tot Dedemsvaart, waarvan sommige binnen een week al 10.000 keer werden bekeken. 

 

Global Goals evenement: Girls in Progress

[[{“fid”:”49760″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Global Goals #2 Girls in progress”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Global Goals #2 Girls in progress”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Global Goals #2 Girls in progress”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

Op maandagavond 4 april wisselden een zaal vol vrouwen en een enkele man ideeën uit over de Global Goals en de rol van vrouwen in de mondiale economie tijdens het evenement Girls in Progress in Pakhuis de Zwijger. Succesvolle ondernemers deelden tips met de zaal. Dit evenement was een initiatief van Pakhuis de Zwijger i.s.m. partners van de Global Goals NL website (gelanceerd in december 2015), het Nederlandse platform over de Global Goals. OneWorld verzorgde tevens een gastcolumnreeks over de sustainable development goals voor radiozender Sublime FM.

Toename OneWorld lezers, zowel magazine als online  

Door samenwerkingen met andere media als de Groene Amsterdammer, Sublime FM en organisaties als Vandebron en de Duurzame Jonge 100, is het aantal magazine abonnees met bijna 1000 gestegen, voornamelijk jonge lezers (tussen de 25 en 35 jaar). Door de 360-graden crossmediale aanpak en de vernieuwde nieuwsbrief steeg ook het aantal nieuwsbrieflezers met ruim 4.000 nieuwe aanmeldingen en het aantal Facebook likes van 23K naar 26K. Naar aanleiding van het succes van de donatie-actie in het magazine vorig jaar, is de actie nu online voortgezet. Vanaf juli is er een donatie-oproep op de website, waarin online lezers gevraagd wordt om €1,- te doneren voor de content die ze hebben gelezen en die bijdraagt aan een duurzaam OneWorld.

PricewaterhouseCoopers helpt OneWorld met de transitie 

Afgelopen maanden heeft PricewaterhouseCoopers (pro bono) meegedacht met mogelijke nieuwe en het verbeteren van huidige businessmodellen. Naar aanleiding van een sustainable business model analyse door PWC zijn er verschillende projecten gedefinieerd waarop OneWorld’ers in samenwerking met PWC-ers hebben gewerkt. 

Nieuwe vormen van samenwerking met partners

Afgelopen maanden zijn er nieuwe vormen van samenwerking gestart. Zo is er een gezondheidsrubriek in het magazine opgenomen, met inhoudelijke en financiële steun van Stichting Wemos, waar lezers antwoord krijgen op hun mondiale gezondheidsvragen. Voor het KNCV Tuberculosefonds heeft OneWorld een journalistieke masterclass georganiseerd voor jong talent. Ook was OneWorld communicatiepartner van de Duurzame Jonge 100 en de Ghana Business Challenge van Sustainable Motion. Met Female Health Company organiseren we een evenement over keuzes van vrouwen in combinatie met een artikelreeks op OneWorld Love

Sustainable Transition Tracker gaat duurzame vooruitgang meten

De Sustainable Transition Tracker wordt een dataplatform waarin de voortgang van duurzame ontwikkelingsdoelen wordt bijgehouden. Gegevens worden verzameld uit verschillende bronnen en gemakkelijk beschikbaar gesteld aan betalende abonnees. Door de continue verzameling en presentatie van nieuwe data, vormt het een nieuwe onderzoeksjournalistieke aanpak en versterkt het de journalistieke waakhondfunctie. OneWorld heeft  van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek 50.000 euro subsidie ontvangen om de tool te ontwikkelen.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief