Verkoop Max Havelaar-producten licht gegroeid

11-04-2005

Deze groei in de grootverbruikmarkt is te danken aan het feit dat steeds meer bedrijven en organisaties kiezen voor het schenken van eerlijke/fairtrade koffie. De afzet van koffie met Max Havelaar Keurmerk in supermarkten is echter met bijna 8 procent gedaald. Max Havelaar is hier vooral goed vertegenwoordigd in de markt van filterkoffie, die in zijn geheel zelfs met circa 10 procent is gedaald. Dit wordt voor de totale koffiemarkt ten dele gecompenseerd door verkoop van coffeepads, die spectaculair is gegroeid, maar in dat marktsegment is Max Havelaar nog ondervertegenwoordigd.

Dit betekent dat voor het eerst in jaren het marktaandeel van koffie met het Max Havelaar Keurmerk niet is gestegen maar gelijk gebleven is.

De verkoop van fairtrade-bananen met Max Havelaar Keurmerk is licht gegroeid tot ruim 2,7 miljoen kilo. In juni 2004 werden nieuwe fruitsoorten met Max Havelaar Keurmerk geïntroduceerd: avocado's en mango's. Hiervan werd ruim 155.000 kilo verkocht.

Internationaal is de opmars van fairtrade-producten in volle gang. De verkoop van alle producten met een fairtrade-keurmerk (zoals Max Havelaar) is met ongeveer 50 procent toegenomen. Zo wordt een groeiend aantal boerenorganisaties en plantages in ontwikkelingslanden in staat gesteld hun producten te verkopen onder de garantie dat hun productiekosten en de kosten voor een verantwoord sociaal en milieubeleid gedekt zijn.

Door de langdurige supermarktoorlog in Nederland is de prijsafstand tussen Max Havelaar-koffie en andere koffies, die niet fairtrade zijn, afgelopen jaar fors toegenomen. Met deze lage prijzen voor koffie in de supermarkt kunnen geen normale marges meer berekend worden. Van een duurzaam product, waarin de prijs de productiekosten inclusief sociale en milieukosten dekt, is geen sprake meer. Door toenemende druk op de prijzen moet elke schakel in de keten inleveren. Ervaring leert dat de zwakste partij in de keten vaak het onderspit delft. Meestal zijn dat de producenten, de koffieboeren aan het begin van de keten.

Deze cijfers komen uit het vandaag verschenen jaarverslag van Stichting Max Havelaar.

Op onze website (zie externe links op linker helft van deze pagina)vindt u bijgaande afbeelding " koffieprijzen"  in groter formaat met toelichting.

 

http://www.maxhavelaar.nl/pages/nieuws_detail.asp?rID=20&nGroepID=2&nieuwsID=139

Reacties