OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Dokter, ik moet u iets bekennen. Ik ben bang dat ik serieus verslaafd ben. Ik weet dat het niet goed is, maar het is zo lekker dat ik er keer op keer voor zwicht. Toe, niet zo teleurgesteld kijken! Ik ben echt niet de enige. Mijn hele generatie, of in elk geval mijn hele bubbel van hoogopgeleide jonge mensen, lijkt vliegverslaafd.

Overdreven? Niet als ik kijk naar wat ik wekelijks om me heen hoor (en zelf zeg):
…ik heb die zon nu écht even nodig…
…24 uur verleppen in de bus naar Barcelona?! Dacht het niet…
…van andere culturen leren kennen word ik serieus een fijner mens…
…het moet echt een toffe vakantie worden, dan gaan we toch niet fietsen in Drenthe?…
…ik móet een paar keer per jaar Nederland even uit, anders word ik gek…
…mijn beste vriendin trouwt op Mallorca, ik kan het niet maken om niet te komen…
…ik heb de laatste tijd zo hard gewerkt, dit heb ik echt verdiend…


En, misschien wel de meest gebruikte:
…ik had er gewoon even zin in!

Geef eerlijk  toe: herken je dit soort uitspraken? Dan is de kans groot dat ook jij een beetje vliegverslaafd bent.

Iedereen in mijn bubbel van hoogopgeleide jonge mensen lijkt vliegverslaafd

Vliegverkeer groeit

Oké, de diagnose is gesteld. En hoe groot is het probleem? Eh, groot. Nederlanders vliegen steeds vaker. Zestien jaar geleden stapten we voor een kwart van onze buitenlandse vakanties in het vliegtuig, in 2016 was dat gestegen tot ruim een derde. Het vliegtuig was in dat jaar bij 6,8 miljoen vakanties het vervoermiddel.

Een tijdje geleden dropte luchtvaartexpert Paul Peeters een bom in de klimaatdiscussie:  als we de groei van de luchtvaart (voor 90 procent toerisme) niet afremmen, gaat het ons sowieso niet lukken om de temperatuur van de aarde op een leefbaar niveau te houden. 1 Maar het vliegverkeer indammen regel je niet van vandaag op morgen. Wat je vandaag wel kunt doen: je eigen gedrag aanpassen en zelf minder gaan vliegen.

Groene idealen en niet-zo-groen-gedrag

Het stomme is: we weten dit allang. Veel van ons zijn zelfs erg bezorgd over klimaatverandering. Dus moet er iets veranderen. Maar de overgang naar actie, naar ingrijpen in ons eigen gedrag, is een torenhoge drempel. En áls we iets doen, zijn dat vaak dingen waarvan we eigenlijk niet goed weten hoeveel zin  ze hebben. Neem Samuel Levie, die in een interview met Oneworld vertelde dat hij na zijn vliegreis naar New York een week veganistisch had gegeten: “Maar of ik daar de wereld mee red? Dat gaat niet gebeuren.”

Hoeveel zin heeft een week veganistisch eten na een tripje New York?

Je vliegreis compenseren met een donatie aan een bomenplantproject is beter dan niets, maar het zorgt niet voor minder uitstoot. Zo ploeteren we voort met onze groene idealen, niet-zo-groen-gedrag en halfslachtige reparatiepogingen.

Maar Nu Is Het Klaar, dokter. This is an intervention.

Ik ga op CO2-dieet

De komende vijf weken ga ik onderzoeken hoe ik mijn geweten kan zuiveren. Dat begint met minder vaak het vliegtuig nemen. Een Nederlander vliegt grofweg eens per jaar 2 Hatsaa, dan vlieg ik bij deze nog maar eens per twee jaar. Alleen, eh, deze zomer ga ik naar Japan met mijn vriend. Hij is Japanofiel en wil me rondleidenGoed, die vlucht is nu al geboekt. Maar dat is dan ook meteen de enige tot aan 2020.

Minder CO2 uitstoten met wat ik eet, in huis doe, hoe ik reis… Is dat haalbaar, zonder huilen?

En ik ga méér doen. Ik ga uitzoeken of het mogelijk is om je vlucht zelf te compenseren. Ik zet mezelf op CO2-dieet: op andere plekken in mijn dagelijks leven moet ik minder CO2 uitstoten: met wat ik eet, wat ik in huis doe, hoe ik reis… 3 Mijn einddoel: 2750 kilo CO2-uitstoot besparen (zie hieronder). Is dat haalbaar, zonder huilen? En wat heeft de meeste impact? Ik heb geen zin om vijf jaar de verwarming uit te laten voor dat retourtje Japan.

Ik ga rekenen, puzzelen en uitproberen en laat jullie eens per week weten of het al een beetje opschiet. De teller begint nu te lopen.

Vliegverslaving
Beeld door: Theo Danes

Volg mijn zoektocht tussendoor ook via @leoniehosselet en #vliegverslaving. En laat het me weten als je vragen of tips hebt! leoniehosselet@oneworld.nl

Hoeveel CO2 moet ik besparen voor Japan?

Om te berekenen wat de CO2-schade is van mijn retourtje Amsterdam-Tokio, keek ik op klimaatwijsopvakantie.nl, een website van Milieu Centraal. Opvallend: de website vraagt me niet alleen in te voeren waar ik heen ga, maar ook hoe lang ik daar blijf, wat ik ga doen en waar ik ga slapen. We gaan in Japan vooral hiken en slapen in een tent of hostel, dus dat valt mee: 160 kilo CO2-uitstoot voor de accommodatie en 40 kilo voor de activiteiten. Maar we focussen op de vliegreis: 2750 kilo Co2-uitstoot. Dat is ruim de helft van wat je thuis in een jaar tijd uitstoot, qua gas en stroom (gemiddeld 4160 kilo).

Hoofdbeeld-vliegverslaafd2

Het is uit tussen mij en kaas

Kun je vliegen met een schoon geweten? Vliegverslaving #2

Showerhead

Voortaan douchen als de iceman

En wat je nog meer kan doen om thuis minder CO2 uit te stoten: vliegverslaving #3

vliegen

Niet meer vliegen? Deze mensen bewijzen dat het kan

#4 Vliegverslaving

Tas-strepen1

Hoeveel CO2 zit er in je nieuwe tas?

Vliegverslaving #5

nachttrein1

Dromen over de slaaptrein

Vliegverslaving #6: vervoer

Aan-boord-vliegtuig1

Kun je de CO2-uitstoot van je vliegreis met je gedrag compenseren?

Vliegverslaving #7: slot

  1. In het klimaatakkoord van Parijs is vastgelegd dat we de temperatuur niet meer dan 2 graden mogen laten stijgen (liever nog: 1,5). Dat gaat niet lukken, zegt Paul Peeters, tenzij we het vliegverkeer aanpakken. ↩︎
  2. Milieu Centraal berekende dat op basis van cijfers uit dit CBS-rapport. Zo’n 80 procent van de Nederlanders gaat op vakantie. Die hele groep ging in 2016 gemiddeld 2,8 keer op vakantie, in 38 procent van de gevallen met het vliegtuig. Dan kom je uit op ongeveer één keer vliegen per Nederlander. ↩︎
  3. De inspiratiebron hiervoor is Henriëtte Prast, hoogleraar gedragseconomie aan de Tilburg Universiteit. Zij opperde in de Volkskrant om iedereen op CO2-dieet te zetten. Als je maar een vast aantal kilo per jaar mag uitstoten, moet je keuzes maken waaraan je ze besteedt. Simpel gezegd: je kunt gerust een weekje naar Mallorca, maar niet daarnaast ook elke avond unlimited spareribs eten. Als je kilo’s op zijn, zijn ze op. ↩︎

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
DSC0031_kleiner_lichter

Leonie Hosselet

Freelance journalist en eindredacteur

Leonie Hosselet is freelance journalist en eindredacteur voor onder andere OneWorld, Trouw en de Volkskrant. Ze schrijft voornamelijk over …
Profielpagina

Advertentie

banner Het Nieuwe Wonen