Het Nederlandse familierecht richt zich nog altijd op het traditionele huwelijk tussen man en vrouw. Dat maakt het lhbti-stellen met een kind behoorlijk lastig. Desiree Maes staat ze bij: “Mijn cliënten moeten soms anderhalf jaar wachten op hun ouderlijke rechten.”
Intersectioneel activisme lijkt misschien een nieuwe trend, maar heeft ook in Nederland een rijke geschiedenis. Queer activisten van kleur voelden zich niet thuis in de lhbti+-beweging en begonnen hun eigen gemeenschap. Wat is daarvan overgebleven?
Tijdens je studie aan dé christelijke hogeschool van Nederland erachter komen dat je bi- of homoseksueel bent: veel studenten die dat meemaken stuiten op onbegrip en negatieve reacties. Oud-studenten Sietske Beiboer en Nicole Steijsiger proberen deze en alle andere lhbti+’ers van de CHE een veilige plek te bieden.
Hij, zij, hen? Wat is het verschil tussen transgender en transseksueel? En hoe zit het met travestie en drag? Transgender Netwerk Nederland wijst je de weg langs alle termen.
Het idee dat er maar twee genders zijn is gewelddadige geschiedvervalsing, schrijft Dmitri Derodel. Genderdiversiteit was in heel veel culturen normaal, maar werd door witte overheersers de kop ingedrukt. ‘Je kunt de geschiedenis van trans personen niet bespreken zonder het over kolonialisme en ras te hebben.’
De bloedbank heeft bloed nodig, maar homo- en biseksuele mannen mogen nog steeds niet meedoen. Dat moet veranderen, betoogt Daan van Engelen.
Transfobe ‘gendercritici’ misbruiken verhalen van mensen die spijt hebben van hun transitie om alle ervaringen van trans personen te diskwalificeren. Zij zijn niemands bondgenoot, zegt Marte Hoogenboom: ‘Wie beweert dat de verschillende ervaringen niet naast elkaar kunnen bestaan, draagt bij aan de al waardeloze positie van beide groepen.’
Goed werkgeverschap betekent ook: een inclusief klimaat scheppen waarin iedereen zichzelf kan zijn. Voor transgender personen is dit lang niet altijd het geval. Hoe maak je de werkplek ook voor hen veilig? Transgender Netwerk Nederland geeft tips. ‘Zorg voor budget, tijd en draagvlak (ook bij het management).’
Hoe praten en schrijven we over trans personen? Mensen met een transitiegeschiedenis noemen we in elk geval geen ‘transvrouwen’ en ‘transmannen’, zegt Olave Nduwanje. Zij legt uit hoeveel kracht er ligt in een spatie. ‘Dit is meer dan een grammaticale kwestie. Het is een kwestie van politiek.’
Lhbti+-onderdrukking en klimaatverandering zijn twee kanten van dezelfde medaille, zeggen de activisten van Queers4Climate. Zij laten daarom hun ‘queer, feministisch perspectief op klimaatverandering’ horen. ‘De klimaatcrisis treft gemarginaliseerde groepen het hardst.’
Christelijke seminars, workshops en vakantiekampen om mensen van hun seksuele gerichtheid te ‘genezen’ zijn in Nederland aan de orde van de dag, zo blijkt uit onderzoek. Andere landen stelden ‘homogenezingstherapie’ al strafbaar. Wat kan en gaat onze overheid doen?
Discriminatie op basis van seksualiteit is al bij wet verboden. Waarom wil een meerderheid van de Kamer het verbod dan ook in artikel 1 van de Grondwet opnemen? ‘Geen andere wet mag in strijd zijn met de Grondwet. Dus zo voorkom je dat verworven lhbti+-rechten in de toekomst worden teruggedraaid.’
Nederlandse media lieten in januari in hun woordgebruik zien dat ze nog steeds weinig begrijpen van transgender personen zoals Nikkie de Jager. Sophie Schers legt het ze nog één keer uit: Nikkie ís niet geboren als man.
Seks is overal, en seks verkoopt, al eeuwen. In films, boeken, games, reclames en op de radio: seks dringt ons dagelijks leven binnen. Ook dat van – naar schatting 1 op de 100 – aseksuele mensen, die zich niet seksueel aangetrokken voelen tot anderen.