Wat is de waarde van de regenboog in 2019?

...als marketingstunt’ op zichzelf een toonbeeld is voor maatschappelijke emancipatie. Bedrijven zien hun lhbti+-klanten schijnbaar als serieuze marketingdoelgroep. Zo serieus, dat ze het risico nemen om homofobe klanten kwijt te...
Achtergrond

Wat gaat er om in het hoofd van klimaatontkenners?

...Hij verwijst naar het boek en de documentaire Merchants of Doubt over de marketingtechnieken die de tabaksindustrie inzet om de gezondheidsrisico’s van roken te verdoezelen, zoals het betalen van (onbetrouwbare)...
Achtergrond

Zo plant je bomen met duurzaam googelen

...marketing en dergelijke. Met de overige 5 procent dek ik min of meer de kosten en verder zijn mijn uren mijn eigen investering. Groei en nationale bekendheid zijn nog een...
Opinie

'Laat vleesconsumptie geen individuele keuze blijven'

...haven, blijft de veeteelt veelal buiten schot in de klimaatdiscussie. Baas in eigen maag Als het op ons dieet aankomt, houden marketingstrategieën van aanbieders maar ook activisten vast aan deze...
Achtergrond

Dit vinden Polen in Nederland van de heersende stereotypen

...gedacht. “Zeker niet in het verre noorden”, geeft Sebastian Sadowski (33) toe. Hij voelde zich buitengesloten tijdens zijn PhD in marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Tijdens de lunch spraken mijn...
Opinie

Wie is er bang voor de vagina?

...De marketing rond deze producten speelt in op schaamte van vrouwen in een cultuur die het vrouwelijk geslachtsorgaan als ‘vies’ beschouwt. Twee weken geleden, op Internationale Vrouwendag, vertelt de 27-jarige...
Achtergrond

Poverty porn als verdienmodel

...vast te plakken. De fotoserie van het witte model te midden van de Baka in Kameroen is een slecht doordachte marketingstrategie die zich bovendien tegen het merk van de fotograaf...

Geen gehaktbal? Geen probleem

...volgens Elliot Lyons. “Misschien heeft het te maken met marketing en zichtbaarheid dat er nog relatief weinig mannelijke veganisten zijn. Maar er zijn ook vegan bodybuilders op Instagram: iedereen die...

De Nederlandse bomenscammers in Panama

...management bleek op de vlucht te zijn voor de lange arm der wet. De chef internationale marketing, de Engelsman Ian Bleasdale, werd gezocht in Costa Rica wegens kinderverkrachting. CEO Thomas...

‘Scholen doen te weinig aan klimaatverandering’

...plantaardig materiaal laat maken. Is het dan bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen of is het een marketingtruc? Laat leerlingen uitzoeken hoe duurzaam zo’n fles daadwerkelijk is en bediscussiëren of de...
Interview

‘Als ik kwaad ben, schrijf ik het best’

...is een fijne marketingslogan voor bedrijven; dan hoeven zij niets te doen. Zolang vliegen niet systematisch wordt aangepakt, heb ik daar op individueel niveau minder moeite mee. Maar bij vlees...

Juist met de feestdagen moeten supermarkten kleur bekennen

Beeld: Phuong Tran De problematiek vermijden is geen optie. De momenten waarop het identiteitsdebat het hevigst is, is de marketing van supermarkten dat ook. Voor wie het gemist heeft: er...

Wie profiteert van de cyclus-app?

...heel interessante periode voor marketeers: het moederschap. Vruchtbaarheidsmarketing Voor je het weet lig je wakker over de vraag of het niet ‘economischer’ is om je eieren in te laten vriezen...
Achtergrond

‘Geil. Mag ik meedoen?’

...van mannen – vaak met bijbehorende verzoeken voor trio’s. Ze vertelt: “Onze patriarchale maatschappij vertelt iedereen dat vrouwen er zijn voor het genot van de man. Dit gebeurt door marketing,...
Achtergrond

‘Volgens de Belg woonde zwarte piet in de hemel’

...onder Congolezen had je een zwarte sint, en een zwarte piet in het volledige page-kostuum. Dit is een perfect voorbeeld van waar verdere studie nodig is. Zwarte piet en de...

Gebrek aan vrijheid en werk drijft Marokkanen naar Europa

...al het laatste kwartaal binnen via Spanje; grotendeels mannelijke minderjarigen uit Marokko en Algerije. Het marketingbureau Sunergia heeft in opdracht van het Franstalige krant L’economiste een enquête uitgevoerd waaruit bleek...
Achtergrond

Hoe De Correspondent een inclusief imago faket

Voor De Correspondent is diversiteit een marketingtool De Correspondent richt een kantoor op in de VS: The Correspondent. Ze beloven inclusieve en emancipatoire journalistiek, maar hun track record met diversiteit...
Achtergrond

How The Correspondent is faking an inclusive image

For The Correspondent, diversity is a marketing tool Dutch news website De Correspondent is setting up its US edition: The Correspondent. They promise to bring inclusive and emancipatory journalism. But...
Achtergrond

De romantisering van vrijwilligerswerk

...als psychisch.’ ‘Krijg ik betaald?’ ‘Je’, ‘jij’ en ‘jouw’ staan centraal in de marketingleuzen ‘Je’, ‘jij’ en ‘jouw’ staan centraal in de marketingleuzen van organisaties als Kilroy en AIESEC. Joúw...
Achtergrond

Levert een keurmerk de boer eigenlijk iets op?

...het hele proces. “Van het fruit telen tot aan de marketing”, vertelt Williams over hoe het Nigeriaanse bedrijf waarde toevoegt in de keten. De Europese standaarden liggen heel hoog en...