OneWorld presenteert:

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

De internationale scheepvaart verraste de wereld eind vorige week met een klimaatakkoord. De sector, die 2% van alle broeikasgassen wereldwijd uitstoot, wil in 2050 de CO2-uitstoot halveren (ten opzichte van 2008). Een mooie mijlpaal, maar er ligt nog geen concreet plan over hoe dat moet lukken. En het is minder dan de 70-100% reductie waar onder andere de EU op had ingezet.

pers_Bernice_Notenboom
Bernice Notenboom

Het is een onderwerp dat Bernice Notenboom aan het hart gaat. In OneWorld Magazine vertelde ze al eens over vervuiling door de scheepvaart en haar documentaire daarover: Seablind. Daarnaast is ze bekend van de expeditie naar Spitsbergen die ze vorig jaar ondernam met topmensen uit het Nederlandse bedrijfsleven, om hen klimaatverandering met eigen ogen te laten zien. Komende maandag doet ze dat weer, nu met een gezelschap uit de financiële sector en energieleveranciers. Ze gaan praten over de Nederlandse overstap naar duurzame energie.

Hoe kijk jij naar het plan van de internationale scheepvaart?

scheepvaart

Hoe lang mag de scheepvaart nog vervuilen?

Blog #11 Klimaatgezant Marcel Beukeboom

Het is de meest ontransparante, vervuilende, ongereguleerde industrie in de wereld. Het is natuurlijk fijn dat ze de uitstoot willen aanpakken, maar laten we dan gewoon in concrete getallen praten. Ze willen de uitstoot halveren ten opzichte van 2008. Dat was nou juist een verschrikkelijk druk jaar voor de scheepvaart, vlak voor de crisis. Er is in dat jaar heel veel uitgestoten. En er wordt niets gezegd over de NOx-en (stikstofoxiden) in bunkerolie. 1

Vorig jaar hebben we onder andere door de film Seablind een afspraak kunnen maken over het zwavelgehalte in de bunkerolie van schepen, maar de NOx-en zijn daar niet bij betrokken. En nu hebben we het over CO2. Maar dat is het lullige van die bunkerolie, er zitten allerlei soorten troep in. Dus ik ben mager optimistisch. We moeten gewoon helemaal van die troep af, honderd procent.

Het lullige van bunkerolie: er zitten allerlei soorten troep in. Nu hebben we het alleen over CO2

Wat is de snelste weg daarnaartoe?

Nou, waterstof, hupsakee. En investeren in zelf brandstof maken van zeewater aan boord. Dat kan best.

Zelf stap je maandag ook weer op een schip naar Spitsbergen. Waar vaart dat op?

Op Green Marine Fuel. Dat is de laagzwavelige diesel die verplicht is als je naar Spitsbergen vaart. Je vaart dan door een ECA-zone (Emission Control Area, dat zijn zones waar striktere regels gelden voor de uitstoot van schepen).

Wat is je doel op Spitsbergen?

We hebben hele interessante partijen aan boord om echt tot besluitvorming te komen. We hebben een focus op twee gebieden. Duurzaam bouwen: we moeten straks van het gas af, we hebben geen CV-ketel meer, het moet allemaal anders. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Hoe gaan we dat zo voordelig mogelijk maken? En het tweede is duurzaam beleggen. Hoe weet je dat waarin jij belegt echt duurzaam is? We lopen parallel aan de klimaattafels, dus we stellen aanbevelingen op voor die tafels. We komen van het schip af met een concreet plan.

Op Spitsbergen kun je de problematiek van klimaatverandering al heel lang waarnemen. En ieder jaar wordt het erger. Dat staat ons straks ook in Nederland te wachten, natuurlijk op een ander niveau. Dat is de meerwaarde van Spitsbergen als locatie.

Lees hier het eerdere interview met Bernice Notenboom over vervuiling in de scheepvaartindustrie

pers_foto_32

Roet op het ijs

Interview met poolreiziger Bernice Notenboom

  1. Zo wordt de brandstof genoemd waar zeeschepen op varen. Dit kan bijvoorbeeld stookolie, gasolie of dieselolie zijn. ↩︎

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
DSC0031_kleiner_lichter

Leonie Hosselet

Freelance journalist en eindredacteur

Leonie Hosselet is freelance journalist en eindredacteur voor onder andere OneWorld, Trouw en de Volkskrant. Ze schrijft voornamelijk over …
Profielpagina

Advertentie

wca2019_600x500_v4 (002)