Een cadeau is leuk

Kort geleden stuurde ik mijn dochters naar de boekwinkel om iets uit te zoeken voor hun kadobon. Ieder een leuk boek, dacht ik. Een vergissing. Verrukt kwamen ze de winkel uit met ieder een kek meidenblad in een plastic hoesje. Bij het ene blad zat een concealer bijgesloten, het andere blad bevatte een mascara. Tja, daar stond ik als verantwoorde moeder.

Met één blik wist ik dat het om goedkope meidencosmetica ging. Dat zit vol schadelijke, vaak synthetische en hormoonverstorende ingrediënten. Maar dat vertellen deze bladen er niet bij. Spijtig, want alle pubermeiden worden zo blootgesteld aan rotzooi terwijl er niet-schadelijke alternatieven bestaan. Je kijkt een gegeven paard niet in de bek. Dat hebben we geleerd. Dus als er een gratis cadeau zit bij een tijdschrift, kan ik als moeder natuurlijk niet gaan zeuren over de kwaliteit. Of toch wel?

Hormoonverstoorders
Ik ben niet tegen make-up. En onze meiden mogen zich voor een feestje best wat opdirken. Maar ik gruwel van merken vol schadelijke stoffen. Veel cosmeticamerken bevatten ingrediënten die bijdragen aan een wereldwijde stijging van hormoongerelateerde aandoeningen zoals borst- en zaadbalkanker en onvruchtbaarheid. De stijging van deze aandoeningen wordt mondiaal gesignaleerd en steeds vaker in verband gebracht met blootstelling aan hormoonverstoorders. Ook in Nederland nemen deze aandoeningen toe. Nederlandse vrouwen staan vierde op de wereldranglijst in het aantal nieuwe gevallen van borstkanker.

Dit is slechts één schokkend cijfer. Over de gevolgen van hormoonverstoorders zijn nog veel meer stijgende cijfers bekend. Maar meidenbladen kijken anders naar cijfers: voor hen betekent een stijging hogere verkoopcijfers. Ten koste van de gezondheid van onze kinderen.

Volop kansen

Op deze No Makeup Day (18 september) is de oproep om elkaar te laten zien hoe mooi iedereen als natural beauty is. Echte schoonheid zit van binnen. Dat klinkt prachtig. Maar is dat wat onze maatschappij dagelijks meegeeft aan pubers? Ik doe bij het opvoeden hard mijn best maar ik zou daarbij best geholpen willen worden. En ik denk dat ik daarin niet de enige moeder ben.

De huidige bladen missen het lef om te stoppen met het geven van schadelijke cadeautjes. Misschien wordt het tijd voor een nieuw blad? Ik zie wel kansen voor een kek meidenblad dat zich profileert als modebewust én oog heeft voor de gezondheid van haar lezers. Een blad dat jonge meiden vertelt over onschadelijke make-up en rolmodellen aan het woord laat over gezonde alternatieven. Zo kan een blad deze jonge wereldburgers laten nadenken over hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een gezonde wereld. Zou dat niet pas echt hip zijn?

‘Like’ en go for natural
Stel dat we dus gaan voor een nieuw meidenblad dat geen cadeautjes hoeft uit te delen. Gewoon omdat het van binnenuit boeit, net als echte schoonheid. Zo’n blad wordt ongetwijfeld gemaakt door een geheel nieuwe, eigentijdse club die al begrepen heeft dat duurzaam supercool is. Want de uitgevers van de huidige meidenbladen lijken het niet door te hebben.

In juni werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen over hormoonverstorende stoffen. Daar staat in dat kwetsbare groepen zo snel mogelijk moeten worden voorgelicht over de risico’s van deze stoffen.

Het is nog niet te laat. Wij kunnen een handje helpen. Jij en ik – samen met OneWorld. ‘Like’ deze pagina als een verantwoord meidenblad jou wel wat lijkt. En deel de link daarna met anderen. In alle gevallen is het advies aan zowel de bladen als de overheid: Make up your mind, go for natural!

Onderschrift: Verantwoorde cosmetica merken zonder schadelijke stoffen hebben de reputatie veel duurder te zijn. Maar google eens op de woorden bio en cosmetica en laat je verrassen. Deel als je het leuk vindt ook een selfie via de hashtag #NoMakeUpDay.

670

Over de auteur

Anke Tijtsma schrijft columns over gezondheid, gezonde consumptiepatronen en duurzaam gedrag. Anke volgt momenteel de masteropleiding …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief