In het 99-pagina’s tellende rapport wijst de mensenrechtenorganisatie op de verborgen kosten van juwelen van dertien grote merken, die samen meer dan 30 miljard per jaar verdienen met goud en diamanten.

Het rapport beschrijft onder meer de omstandigheden waarin die waardevolle mineralen en metalen gewonnen worden. Bij het gevaarlijke werk in kleinschalige mijnen worden ook kinderen ingezet, die in sommige gevallen gewond raken of zelfs omkomen.
De mijnen hebben vaak desastreuse gevolgen voor het milieu en de volksgezondheid van de gemeenschappen in de buurt. Die gemeenschappen lijden bovendien enorm onder het geweld van gewapende groepen die zich verrijken met de mijnbouw.
“Heel wat juweliers kunnen meer doen om te onderzoeken of hun goud of diamanten verband houden met kinderarbeid of mensenrechtenschendingen”, zegt Juliane Kippenberg van Human Rights Watch (HRW). “Als iemand een juweel koopt voor zijn of haar geliefde, zouden ze de juwelier moeten vragen wat er bekend is over de afkomst ervan.”

Grote verschillen

Uit het rapport blijkt dat de merken meestal niet voldoen aan de internationale standaarden rond verantwoorde toeleveringsketens. Maar de scores vertonen erg grote verschillen. Tiffany’s haalt als enige een ‘sterke’ score, gevolgd door Bulgari, Cartier, Pandora en Signet, die het etiket ‘matig’ krijgen. Merken als Chopard scoren ‘zwak’, terwijl drie merken, waaronder Rolex, niet reageerden op het onderzoek.
HRW wijst er wel op dat een groeiend aantal kleine juweliers inspanningen doet, vaak met de hulp van ngo’s, om goud te kopen bij kleinschalige mijnbouwers die rekening houden met de mensenrechten. “Het is hartverwarmend om te zien dat sommige bedrijven, klein en groot, stappen doen in de juiste richting”, zegt Kippenberg. “Hun acties tonen dat verandering mogelijk is.”

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
3626697_300x300

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief