Er zijn verschillende redenen voor de koppositie. De nadelen van grootschalige vleesproductie zijn in ons land al langere tijd bekend. Ook de politiek had een stimulerende rol, omdat het kabinet in 2009 verkondigde dat Nederland binnen vijftien jaar koploper moest zijn in de verduurzaming van de voedselindustrie. Nederlandse consumenten besteden jaarlijks ruim 70 miljoen euro besteden aan vleesvervangers volgens de Monitor Duurzaam Voedsel.

In het buitenland ontstaat nu pas de vraag naar alternatieven voor vlees, iets waar Nederland goed op kan inspelen omdat onze markt verder ontwikkelend is. Vivera en De Vegetarische Slager, zijn twee van de Nederlandse exporteurs. De twee grootste internationale concurrenten zijn het Britse bedrijf Quorn en het Israëlische bedrijf Tivall.

Lees meer op NRC Q

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief