Oxfam begon daarom drie jaar geleden met de campagne ‘Behind the Brands’. Het doel is om de grootste tien bedrijven waaronder Coca Cola, Danone, General Mills, Nestlé en Unilever, achter de broek te zitten door hun beleid en beloftes op het gebied van vrouwenrechten, boerenrechten, klimaat, waterverbruik en landrechten te vergelijken. Tien bedrijven bekijken lijkt misschien weinig, maar deze tien bezitten samen zo’n beetje alle merken die je in de supermarkt tegenkomt. Het grootste bedrijf, Nestle, is 200 miljard dollar waard en heeft bijna 8000 andere bedrijven in bezit.

Volgens Oxfam is geen enkel bedrijf ‘te groot’ om niet aan duurzame eisen van de strenge consument te voldoen. Lobbyist Frank Mechielsen: “We proberen de bedrijven vooral te dwingen om open te zijn over hun beleid. We betrekken dus iedereen bij het controleren en aanschrijven van de merken. Zo kunnen mensen steeds zien: wat is de realiteit versus het beloofde beleid? Dat is een heel krachtig beeld. Die transparantie bij bedrijven is van enorm belang als we de wereld willen verbeteren. Tot nu toe konden ze vaak zeggen: ‘onze marges zijn ook niet zo groot, we verdienen niet genoeg om te investeren’. Als je daar tegenover zet dat met één procent van het marketingbudget van de drie grootste chocolademakers in de wereld (Nestlé, Mars en Mondelez) je de helft van Ivoorkust zou kunnen trainen in duurzaamheid, heb je toch een heel ander verhaal.”

Nederland gaat dit weekend weer aan de klassieke paasbrunch. Op naar de winkel voor die paasstol en matzes, dus. Maar hoe sprokkel je een duurzaam feestje bij elkaar als je geen tijd hebt om bij je lokale bioboer en bakker langs te gaan? Oxfam deed je een dienst en stelde een lijstje samen van de meest (on)verantwoordelijke voedselgiganten. Vanaf vandaag is de top tien van 2015 te vinden op de site van ‘behind the brands’, met als duurzaamste reus het Nederlandse Unilever. Check het even voor je aankomende donderdag voor de paasinkopen in de supermarkt staat (vrijdag zijn veel winkels dicht).

Wat zullen we drinken
Fan van een shotje probiotica voor bij de matzes, kies dan die van Becel pro-activ in plaats van die van Danone of Actimel. Becel is namelijk onderdeel van Unilever, het bedrijf wat de lijst van Oxfam novib aanvoert. Een compliment voor het bedrijf, zeker op de thema’s klimaat, boeren en arbeiders scoort het goed. Danone staat daarentegen op een gedeelde achtste plek en heeft als enige een magere 1 gescoord op het thema 'vrouwen': het bedrijf houdt er naast wat kleine projecten geen fundamentele steun voor de vrouwen die voor hun werken in ontwikkelingslanden op na. 

Wil je naast de benodigde zuivelinname een kopje thee of koffie, laat dan vooral thee van het merk Twinings links liggen. Associated British Foods (ABF), waar Twinings onder valt, staat namelijk onderaan op de ranglijst met geen enkele voldoende binnen een van de thema’s. Een kopje koffie of chocolademelk van Nestle is een veilige keuze, het merk is dit jaar voor het eerst van de eerste plek af, maar scoort vrij constant. Ben je toch een fervent frisdrankdrinker, kies dan voor Coca cola, Fanta of Sprite in plaats van Pepsi of 7up. Pepsico, waar Pepsi en 7up onder vallen, scoort namelijk beduidend lager dan Coca cola binnen de thema’s vrouwen en arbeiders.

Waar gaan we mee smeren
Hüttenkäse is voor de voorvechter van vrouwenrechten een no go. Het bedrijf valt onder Danone en heeft in de afgelopen jaren geen enkele actie ondernomen om de vrouwenrechten te verbeteren. Boter is iets waar we ons niet druk over hoeven te maken, het overgrote gedeelte van die markt valt onder Unilever en die scoorde goed. Het merk 'onderscheidt zich door de meeste internationale erkende rechten van arbeiders te erkennen'. 

Een luxe toetje?
Haegen dazs, met zijn fancy naam, moeten we in het schap laten staan. Het merk is onderdeel van General Mills, een Amerikaanse gigant die samen met Danone de achtste plek deelt. Het bedrijf heeft op geen enkel thema ooit een voldoende gescoord. Een veiligere keuze is een ijsje van Ola, Ben&Jerry’s of Hertog.

Een alledaagse tweede paasdag
Toch een alledaags bakje cornflakes op tweede paasdag? Weet dan dat Kellogs, eigenaar van special K, cornflakes en frosted flakes, alleen gemiddeld scoort op het thema klimaat. Op de andere thema’s scoren ze, jammer genoeg, onvoldoende. Al boekt het bedrijf, ondanks hun zevende plek, wel vooruitgang.

Één ei is geen ei
Om de brunch helemaal goed af te maken moet er uiteraard ook een ei geserveerd worden. Als je ook hier een bewuste keus wilt maken, kies dan de het oerwoudvrije GIJS-ei, te koop bij de Plus supermarkt. Voor de productie van deze eieren wandelen de kippen lekker buiten en wordt geen soja uit Zuid-Amerika gebruikt als voer. Geen Plus-supermarkt in de buurt, raadpleeg dan de app of site van Questionmark, een organisatie die zo goed als alle eieren heeft getest op duurzaamheid.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief