Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

ja, ik word nu lid vanaf 6,- per maand

De publiekscampagne Behind the Brands van Oxfam Novib lijkt te werken. De Oxfam petitie tegen landjepik, ondertekend door ruim 272.000 bezorgde wereldburgers, heeft het op 1 na grootste levensmiddelenbedrijf ter wereld aangezet om een einde te maken aan landroof in haar leveringsketen. PepsiCo volgt in de voetsporen van Coca Cola, die afgelopen november toezeggingen deed om de landrechten van lokale gemeenschappen te beschermen.

‘Dit zou nooit gebeurd zijn als honderdduizenden mensen hun stem niet hadden laten horen. Geen bedrijf is te groot om niet naar zijn klanten te hoeven luisteren. De voedselindustrie kan verbeteren als consumenten dat eisen, ‘ aldus Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib.

PepsiCo heeft toegezegd de toeleveranciers van palmolie, soja en suikerriet voor onder andere Doritos en Pepsi-Cola beter te controleren. Het heeft de namen van haar grootste toeleveranciers bekend gemaakt en gaat diepgaand onderzoek instellen naar de sociale- en milieueffecten in haar hele leveringsketen. Om te beginnen in Brazilië, waar het bedrijf de meeste suiker inkoopt, gevolgd door Mexico, Thailand en de Filipijnen. Palmolie, soja en suikerriet zijn volgens Oxfam drie van de belangrijkste grondstoffen om in de gaten te houden.

Afgelopen maandag bracht de ontwikkelingsorganisatie nog een onderzoek uit waaruit blijkt dat de voedselzekerheid van de bevolking in de Braziliaanse deelstaat Mato Grosso afneemt door de grootschalige soja- en suikerrietteelt. Het grootste deel van het land is in handen gekomen van grootgrondbezitters, die liever winstgevende exportgewassen dan voedsel voor Brazilianen produceren. Daarnaast heeft de teelt ernstige milieugevolgen, door de ontbossing en het hoge pesticide gebruik die erbij komen kijken.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief