De verkoop van koffie met het keurmerk van Stichting Max Havelaar steeg met 28 procent. Dit brengt het totaal volume verkochte eerlijke koffie op 5,2 miljoen kilo. En dat zijn maar liefst 2 miljoen kopjes per dag. De stijging heeft ervoor gezorgd dat zo’n 600.000 koffieboeren wereldwijd totaal 2,8 miljoen euro premie ontvingen bovenop de marktprijs.

In totaal werd vorig jaar voor 197 miljoen euro aan eerlijke handelsproducten verkocht. Dat is 5 procent meer dan in 2012. Deze toename geldt niet voor alle fairtrade-producten. Zo gingen er minder fairtrade bananen over de toonbank. Dat komt doordat de supermarkten Emté en Coop zijn gestopt met de verkoop van uitsluitend fairtrade-bananen.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief