Om de ernstige luchtvervuiling tegen te gaan mogen de inwoners van New Delhi vanaf vandaag niet meer alle dagen van de week met de auto de straat op. Maar er zijn veel uitzonderingen en het echte probleem wordt niet aangepakt. 

Je kunt mensen pas vragen hun auto’s thuis te laten als je ook met een alternatief komt

Cameraman Safdar Mehta weet niet hoe hij vandaag naar de studio moet reizen om daar zijn apparatuur op te halen. Zijn dagelijkse rit van 45 kilometer verandert in een mijl op zeven. Daar is hij honderd procent van overtuigd. "Eerst moet  ik een riksja (gemotoriseerde taxi ) zoeken die me naar het dichtstbijzijnde metrostation brengt. Daarna vanuit de ondergrondse weet ik niet of er een bus gaat, anders wordt het wel erg lang en ver lopen." Hij is woedend op de regering in Delhi. Kortzichtig noemt hij het nieuwe ‘milieubeleid’. "Je kunt mensen pas vragen hun auto’s thuis te laten als je ook met een alternatief komt. In deze stad bestaat nauwelijks een goed georganiseerd openbaar vervoer."

Schoolbussen
Om het tekort aan transport voor de eerste twee weken enigszins op te lossen, heeft de regering alle scholen in de hoofdstad gevraagd de kerstvakantie met twee weken uit te stellen. De schoolbussen worden tijdelijk ingezet voor het werkverkeer. Maar wat gaat er gebeuren als het experiment – het gaat voorlopig om een proefperiode van twee weken – aanslaat? In zo'n korte tijd tovert geen regering honderden extra bussen tevoorschijn.

De overheid weet al jaren dat het openbaar vervoer gebrekkig is. Er mag dan een ondergronds metronet zijn gekomen, die bereikt slechts een klein deel van de stad. Uit veiligheidsoverwegingen nemen vrouwen liever de auto dan de bus of de metro, om uit de buurt van handtastelijke mannen te blijven. Ook deze klachten zijn al jaren bekend.

De meeste Delhinaren vinden dat de overheid eerst het openbaar vervoer op orde had moeten brengen.

Er moet meer gebeuren
De grote vraag is of met oneven en even dagen waarop auto’s mogen rijden de vervuiling wordt teruggebracht. "Welk percentage dragen bromfietsen, scooters, verouderde vrachtwagens en bussen bij aan de verontreiniging?", vraagt Arunabha Gosh, hoofd van de Raad voor Energie, Milieu en Water, zich af. De laatste data over de grootste vervuilers werd in 2007 verzameld. Daaruit blijkt dat stikstofdioxide met 45 procent de grootste veroorzaker van milieuvervuiling is, gevolgd door de verbranding van huisvuil (17 procent), vervoer (14 procent), dieselgeneratoren (9 procent, bij stroomuitval) en industrie (8 procent). Er moet meer gebeuren dan alleen auto’s op even en oneven dagen verbieden te rijden, is het betoog van Arunabha.

Uitzonderingen
Daarnaast is de lijst van uitzonderingen wel erg lang, luidt een ander punt van kritiek. Vrouwen, taxi’s, ambulances, 'Erg Belangrijke Mensen' (zoals regeringsvertegenwoordigers), diplomaten, psychisch of lichamelijke ‘gestoorde mensen’ en ziekenhuispatiënten mogen op alle dagen blijven rijden. 

Het aantal autobezitters is in een paar jaar tijd compleet uit de hand gelopen

Het echte probleem wordt volgens Arunabha Gosh niet aangepakt. Er rijden gewoon te veel auto’s op de wegen. De stad telt inmiddels 8,5 miljoen gemotoriseerde wagens. Het aantal autobezitters is in een paar jaar tijd compleet uit de hand gelopen. Dankzij de snel groeiende economie kunnen steeds meer inwoners van deze nieuwe ‘opkomende markt’ zich een auto veroorloven. Elke dag komen er zo 1400 nieuwe auto’s bij.

Indiërs slapen altijd uit
Waar is de tijd gebleven dat ik ‘s ochtends in alle vroegte mijn kind door uitgestorven straten naar school bracht? De stilte had niet alleen met minder auto’s te maken. Indiërs slapen lang. Voor tien uur ‘s ochtends is er niemand op kantoor te vinden. De rit in de middag terug naar huis vanaf de diplomatenwijk naar Hauz Khas in het zuiden verliep ook zonder enige opstopping. Dat is nog geen vier jaar geleden. Probeer hetzelfde ritje tegenwoordig te maken. Delhi is veranderd in een grote verkeerschaos.

Er zijn gezinnen die jarenlang ieder dubbeltje opzij zetten en huilend de showroom verlaten bij het kopen van een auto

Maar kom niet aan de auto, een droom van iedere Indiër. Er zijn gezinnen die jarenlang ieder dubbeltje opzij zetten en huilend de showroom verlaten bij het kopen van een auto. Ondernemers als Tata speelden behendig op dat sentiment in door het goedkoopste autootje van de wereld te produceren voor ‘nog geen’ tweeduizend euro. Als de Indiase overheid werkelijk de verontreiniging wil terugbrengen zal het minder populaire maatregelen moeten nemen, zoals hogere brandstofprijzen invoeren inclusief een milieutoeslag, rekeningrijden, tolwegen of duurdere auto’s door de belasting erop te verhogen.

Longziekten
Milieuactivisten pleiten voor betere voorlichtingscampagnes. Mensen moeten op hun verantwoordelijk worden gewezen. De auto mag dan een droom zijn, hoe vaker ze met hun auto de straat opgaan, hoe ongezonder het leven in de Indiase metropool wordt. Kinderen sterven aan longziekten. Iedereen klaagt steeds meer over hardnekkige gezondheidsproblemen. Maar voorlopig klagen de Delhinaren en zijn ze (nog) niet bereid hun Heilige Koe op te geven. 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
wilma2

Over de auteur

Wilma van der Maten woont in Jakarta en werkt als freelance journalist voor onder andere OneWorld, het Parool, DPD, VPRO, VRT en Elsevier.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief