Elk bedrijf is tegenwoordig druk met diversiteit. Op diversiteitinbedrijf.nl, een project van de Sociaal Economische Raad (SER), staan 220 Nederlandse organisaties die het Charter Diversiteit (een intentieverklaring, red.) hebben ondertekend. Hiermee committeren zij zich aan zelf opgestelde doelen om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen. Ondertekening draagt volgens de SER bij aan ‘een positief bedrijfsimago richting klanten, (potentiële) werknemers en de overheid’.

Met dat positieve imago pronken ze maar al te graag. Een autoreclame met breakdancers van kleur of een promo voor 5G met videobellende mensen die netjes 50 procent wit en 50 procent niet-wit zijn – vrijwel elke reclame of bedrijfswebsite toont een vrolijke gemixte groep mensen. Stuk voor stuk United Colors of Benetton-klonen. Het ligt er soms zo dik bovenop dat het me niet zou verbazen als de percentages aan kleur en leeftijd zorgvuldig bijgehouden worden door de afdeling marketing.

Volgens de Sociaal Economische Raad heeft maar 3,6 procent van de leidinggevenden een migratieachtergrond

Toen kwamen de Black Lives Matter-demonstraties. Door het hele land stonden mensen op voor gelijke mensenrechten en werd institutioneel racisme aangekaart. Maar het was, op een enkeling na, oorverdovend stil vanuit de bedrijven. Ik snapte er niks van, want dit is juist de gelijkheid waar ze zo mee lopen te pronken? Toch?

Tot ik zag wie er aan het roer stond. Op de werkvloer worden er stappen gemaakt, maar veel organisaties zijn nog steeds als bergen: wit aan de top. Volgens de SER heeft maar 3,6 procent van de leidinggevenden een migratieachtergrond. Cijfers over diversiteit in de echte top ontbreken zelfs helemaal. Het Instagram-account Directiekamers, waarop de maker van Zeikschrift organogrammen van directies post, geeft wel een ‘mooi’ inkijkje – het is witte eenheidsworst. De stockbeelden die worden ingekocht om de diversiteit in eigen reclames te tonen, zijn dus niets meer dan een camouflagepak.

Hoe kun je pronken met diversiteit als de top van je bedrijf of organisatie geen afspiegeling is van diezelfde diverse maatschappij? In 2050 zullen volgens het CBS 30 tot 40 procent van de mensen in onze samenleving een migratieachtergrond hebben. De samenleving zal zich dus zeker niet kleuren naar de huidige directiekamers. Op 6 oktober zullen die bedrijven en organisaties op de Diversity Day van de SER activiteiten over diversiteit en inclusiviteit organiseren. Benieuwd welke directiekamer deze dag aangrijpt voor de noodzakelijke metamorfose.

Schermafbeelding 2020-07-17 om 13.00.39

Bedrijven en #BLM: goede sier of oprecht activisme?

We zochten uit wat de mooie statements in de praktijk betekenen.

_MG_5421.JPG

Zij geven docenten een spoedcursus ‘racisme’

Racisme wordt verplichte lesstof. Hoe zorg je ervoor dat docenten hier klaar voor zijn?

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
EWalvisch_280120_Daniel_Poolen_505

Over de auteur

Daniël Poolen (1985) werkt bij de Rabobank als duurzaamheidsonderzoeker op het gebied van circulaire economie en energietransitie met een …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief