Vinny von Vinci (r) en Taka Taka (l) van House of Løstbois. Beeld: Tengbeh Kamara
Interview

‘Mensen denken bij drag meteen aan make-up en optredens’

Opgeplakte snorretjes, kostuums en make-up, zo begon het voor Vinny von Vinci (39). Maar drag bleek al snel veel meer: bij the House of Løstbois, het enige ‘huis’ voor dragkings in Nederland, vond hij een zorgzame familie. Hij vertelt erover met moeder Taka Taka (39).

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee
The House of Løstbois is het enige ‘huis’ voor dragkings in Nederland. Een dragking is iemand die zich masculien kleedt en/of opmaakt als performance, meestal (maar niet altijd) door mensen die bij geboorte voor vrouw zijn aangezien. “Velen van ons spelen ook met non-binaire drag, zoals ikzelf”, zegt Taka Taka (39) moeder van de House of Løstbois, artistiek leider en peetmoeder van de House of Hopeless.

 

Beide draghuizen (zie kader) hebben hun basis in de bekende Amsterdamse club Church, waar Taka samen met zoon Vinny von Vinci (39) in het backstagegedeelte over zijn familie vertelt. De ruimte is klein, met een grote verlichte spiegel en heel veel kleurrijke kleding en rekwisieten die ooit onderdeel zijn geweest van uiteenlopende dragoptredens. De twee zitten op barkrukken en de sfeer is uitgelaten. Moeder en zoon willen graag elkaars ervaringen horen.

 

Chosen families en huizen

Familie heb je niet voor het kiezen, of wel? In de queer gemeenschap, en vooral de ballroom- en dragscene, zijn ‘chosen families’ oftewel zelfgekozen families geen uitzondering. Queer mensen die thuis bijvoorbeeld niet geaccepteerd worden, vinden bij elkaar de familiebanden die ze van huis uit niet hebben.

OneWorld interviewde mensen uit drie verschillende gekozen families. Lees ook het interview met Alejandra Ortiz (Papaya Kuir) en Roberto Angels Revlon (House of Revlon).

Gender non-conformiteit

“De meeste mensen denken bij drag meteen aan make-up en optredens”, zegt Vinny,  “maar wat ik zo speciaal vind is dat hier een ruimte wordt gecreëerd met zorg voor elkaar. Zorg tussen dragmoeder en de kinderen, maar ook tussen de siblings onderling.” ‘Siblings’ is een genderneutrale term voor iemand met wie je (een) ouder(s) deelt. Vinny zit vanaf de oprichting in 2019 bij de House of Løstbois.

 

Artikel gaat verder na de foto.

Familieleden van House of Lostbois. © Lucian Squid
Familieleden van House of Lostbois. © Lucian Squid

Vinny: “Ik was in die tijd op zoek naar een plek waar ik iets met drag kon doen, maar de meeste drag wordt gedaan door queens en ik zocht juist drag door mensen die geen mannen zijn. Dat was moeilijk te vinden. Ik identificeerde mij toen als een gay queer vrouw, maar heb nooit mijn plek gevonden in lesbische spaces. Ik voelde mij in het gunstigste geval getolereerd en vaak dat niet eens. Ik zocht naar een plek waar ik mijn mannelijkheid kon onderzoeken en kon spelen met mijn gender non-conformiteit.”
In 2019 zag Vinny een bericht op Facebook circuleren over een driedelige dragkingworkshop van de Drag Academy. “We organiseerden deze workshop omdat we vonden dat er drageducatie moest komen”, zegt Taka. Hij had al langer gemerkt dat drag vaak op een binaire manier wordt uitgevoerd – masculien óf feminien – en meestal door dragqueens.

Tweet dit

‘De gayscene in Nederland is heel erg geworteld in mannelijkheid’

Tweet dit

Taka was zelf op dat moment verbonden aan een ander huis, The House of Hopelezz, waar Jennifer Hopelezz moeder is. “De gayscene in Nederland is heel erg geworteld in mannelijkheid. Ik had gezien hoe Jennifer een plek had gecreëerd voor allerlei misfits, mensen die ergens anders niet terecht konden en dat inspireerde mij om een nieuwe plek te creëren voor dragkings.”

Voorbij drag

Die plek kwam er. Op een donderdagavond in club Church kwamen ongeveer 35 mensen samen – voornamelijk vrouwen en gender non-conforme mensen die voor vrouw worden aangezien– die aan de slag gingen met drag. Ze leerden in het begin hoe je je borsten afplakt met tape, hoe je gezichtsbeharing aanbrengt en een bobbel in je broek maakt. Maar Vinny merkte dat het niet zozeer ging om snorretjes plakken, kostuums en make-up. “Ik deelde ervaringen met 34 andere en ik voelde mij daardoor meteen verbonden met iedereen. Die gedeelde ervaring en de ruimte die daarvoor was, creëerden een magie die ik van tevoren niet had kunnen voorspellen. Het valideerde mijn gevoelens en het feit dat andere mensen deze ervaring ook zochten, gaf mij een gevoel van community.”   Artikel gaat verder onder de foto.

Vinny von Vinci en Taka Taka. ©Tengbeh Kamara

Taka had al eerder bij House of Hopelezz ervaren wat er kan gebeuren als mensen in een draghuis terechtkomen en met drag aan de slag gaan. “Het gaat verder dan drag. Mensen gaan vragen stellen over hun genderidentiteit, gaan zich identificeren als non-binair of gaan in transitie en starten met hormonen. Sommige zijn er omdat ze community missen. Als je eenmaal een huis opricht, zit je er voor het leven aan vast. Je kunt er niet meer mee stoppen.”

 

“En dat is het verschil tussen een project en een familie”, zegt Vinny. “Je kan een groep mensen niet dwingen familie te worden, maar je hebt toch een ruimte gecreëerd waarbinnen dat heeft kunnen plaatsvinden.” De rol van moeder is niet iets wat je kan afdwingen, zegt Taka: “In het eerste jaar van de Løstbois was ik meer aan het faciliteren en kijken wat de behoeften binnen de groep waren en waar ik kon helpen. De kids kiezen ervoor om hier te zijn en op een gegeven moment zijn sommige mij gewoon moeder gaan noemen omdat ze mij vertrouwen. Dat is een proces en verschilt per persoon.”

Tweet dit

‘De eerste keer dat ik een dragking zag maakte dat indruk op me’

Tweet dit
De Løstbois bestaat momenteel uit een groep van ongeveer 15 tot 20 actieve kings. Ze komen vaak op donderdag samen in club Church. Veel van de kings treden op, soms op een clubavond van Church en soms op uitnodiging van derden. Op de donderdagen werken ze aan hun performance, soms volgen ze workshops die van pas kunnen komen bij het optreden zoals dans, lipsync en make-up. Dit jaar waren de Løstbois winnaar van de Superball 2023, de grootste jaarlijkse competitie tussen draghuizen in Europa.

Doorgeven

Vinny: “Ik weet nog dat ik voor het eerst een dragking zag en dat heeft veel indruk op mij gemaakt. Nu ik zelf op het podium sta, zie ik vaak iemand in het publiek waarbij ik hetzelfde zie gebeuren. Je ziet een flikkering in hun ogen en het is alsof er iets klikt.” Taka: “Ik heb Vinny zien gaan van dragstudent, naar dragkind en in de toekomst misschien wel een dragdocent of een dragvader.”

 

Hoe belangrijk een dragmoeder kan zijn, heeft Taka zelf ervaren met zijn moeder Jennifer Hopeless. “Toen het een tijdje niet goed met mij ging, zorgde Jennifer voor mij. Ze zorgde voor mij zoals mijn Griekse moeder zou doen.” Nu geeft Taka die zorg door aan anderen. “Drag geeft mij warmte. Ik heb een verantwoordelijkheid om voor mezelf te zorgen, voor mijn gezondheid want anders kan ik deze plek niet onderhouden voor hen. Wat ik met Løstbois doe is het meest selfless selfish ding dat ik doe.”

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

Word abonnee

  • Digitaal + magazine  —   8,00 / maand
  • Alleen digitaal  —   6,00 / maand
Heb je een waardebon? Klik hier om je code in te vullen

Factuurgegevens

Je bestelling

Product
Aantal
Totaal
Subtotaal in winkelwagen  0,00
Besteltotaal  0,00
  •  0,00 iDit is het bedrag dat automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons