Opinie

'Er is niets heldhaftigs aan het 'activisme' van bol.com'

...‘don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’-campagne – een campagneslogan die schaamteloos gekopieerd werd van kledingmerk Patagonia. En nota bene KLM roept op haar beurt klanten met de...
Opinie

Het is allemaal jouw schuld, zegt het kapitalisme

...nieuwsbrief Not What It Seams. Hoe ‘blauwe trots’ KLM haar imago schoonpoetst ‘Let op! Dit bedrijf is niet transparant over vervuiling en uitbuiting’ Depop is een app voor mensen die...
Interview

Maar waaróm is de trein nou zo duur?

...Nederland ook niet streng zijn voor KLM. Toch vinden wij dat je overheidssteun absoluut moet koppelen aan CO2-reductieplannen.” Dit interview verscheen eerder in OneWorld Magazine. Dromen over de slaaptrein Elektrisch...
Opinie

'Zwarte levens tellen niet in de mode' (en dat is altijd zo geweest)

...merk in januari voor het laatst een zwart model op hun feed had geplaatst én dat een T-shirtontwerp gestolen bleek te zijn, kon ophef niet uitblijven. In The Style reageerde...
Opinie

'Let op! Dit bedrijf is niet transparant over vervuiling en uitbuiting’

...te geloven dat hun bedrijf wel degelijk aansluit bij de persoonlijke overtuigingen van de doelgroep, zelfs als dat haaks staat op de kern van hun business. Zo vroeg KLM haar...
Opinie

Hoe 'blauwe trots' KLM haar imago schoonpoetst

...benadrukte ze dat KLM de ‘duurzaamste luchtvaartonderneming ter wereld is’, terwijl de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart tussen 1997 en 2017 met ruim 40 procent steeg en KLM jaarlijks 8,6...
Opinie

'Dodenherdenking was een kans om straf en schuld te vergeten'

...zoals KLM en Booking.com vragen overheidssteun, terwijl de werkende klasse doorbuffelt. De kunst- en cultuursector valt nog verder om, sekswerkers mogen hun ‘contactberoep’ niet uitvoeren maar komen zelden in aanmerking...
Column

'Een crisis gaat ons egoïsme niet veranderen'

...hoe het de opgejaagde en opgesloten Rohingya en Oeigoeren vergaat in Bangladesh en China. We dwepen met een kabinet dat eerder bereid was KLM te steunen dan ruim één miljoen...

Samen delen, samen leven (ook in coronatijd)

...zoveel positieve feedback Je wordt extra gestimuleerd om het goed te doen, vertellen Arne Broekhoven en zijn vriendin Lieke Wouters (37). “Wij waren wel met duurzaam leven bezig. Maar in...

Is de coronacrisis dan op zijn minst goed voor het klimaat?

...York Times dat China na deze crisis des te meer zal inzetten op snelle economische groei, wat meestal ten koste gaat van het klimaat. Ook in Nederland gingen KLM en...
Opinie

'Nee, dikke mensen zijn niet verantwoordelijk voor hongersnood'

...en inhoud van de video. Je zou denken dat het Rode Kruis iets doet met deze feedback – en misschien de video offline haalt. Maar nee, de organisatie reageert op...
Achtergrond

Hoe ski je milieubewust de piste af?

...hoogvlakte van Baraque Michel. Yes. Dit artikel verscheen eerder in OneWorld Magazine in 2017. Hoe je op vakantie de schade beperkt KLM: blauwe reus in groene kleren Emma L. Meelker...
Column

Mijn uitstoot 'compenseren' in een ander land? Dat is ecokolonialisme

...ophangen. Dit artikel verscheen eerder in OneWorld-magazine. KLM wil dat je verantwoord vliegt (maar wel zo vaak mogelijk) Laat KLM nou echt een Ghanese familie onze CO2-uitstoot compenseren? Daniël Poolen...

Laat KLM nou echt een Ghanese familie onze CO2-uitstoot compenseren?

...KLM stootte in 2017 12 megaton CO2 uit, de hele KLM-AirFrance group 27,5 megaton CO2. De website van KLM vraagt bij elke aankoop of je als klant je geboekte vlucht...

Van karaoke naar activisme: kritische jongeren laten op TikTok van zich horen

...first video?❤️ mahalo nuiiiii for all the support and positive feedback??? #tillthelastalohaaina pic.twitter.com/MxJeWvSaAt — ti (@tiarekolo) December 4, 2019 De Greta’s die we negeren Chinees-Nederlandse jongeren pikken racisme niet meer...

Online shoppen is duurzamer dan je denkt

...zeker potentie in zit voor de toekomst: “Als de informatie op de goede manier wordt voorgelegd aan de consument kun je uiteindelijk het gedrag beïnvloeden.” Bijvoorbeeld door onmiddellijk feedback te...
Column

Kinderlokken met National Geographic en Nestlé

...artikel te vinden op de website van National Geographic. Wij leven in een micro-plasticsoep, is dat erg? KLM wil dat je verantwoord vliegt (maar wel zo vaak mogelijk) Daniël Poolen...
Opinie

KLM wil dat je verantwoord vliegt (maar wel zo vaak mogelijk)

...het echt niet anders kan, compenseer dan uw CO2–uitstoot.’ Het is een positieve campagne van KLM, dat zichzelf opnieuw uitvindt als ‘duurzame’ luchtvaartmaatschappij. KLM stimuleert je op alle mogelijke manieren...
Opinie

‘Woke’ webcare: activisme of slimme marketing?

...help us recycle’-campagne – een campagneslogan die schaamteloos gekopieerd werd van kledingmerk Patagonia. En nota bene KLM roept op haar beurt klanten met de fly responsibly-campagne op om minder te...
Opinie

Natuurbeschermers verwoesten mensenlevens om ‘de aarde te redden’

...van planten en diersoorten. Een kwalijke en koloniale houding, die bovendien contraproductief is. Een tijdje terug publiceerde Amerikaanse nieuwssite Buzzfeed de resultaten van een jaar lang onderzoek naar ’s werelds...