Partnerbericht

Vivera promoot Veggie Challenge op 40 miljoen verpakkingen

De een verkoopt 40 miljoen vleesvervangers per jaar en is daarmee een van de grootste producenten in Europa. De ander hielp 300.000 mensen te minderen met vlees. Dankzij een nieuw partnerschap werken Vivera en ProVeg vanaf nu samen aan een meer plantaardige toekomst.

 “Ik zie mezelf niet als een activist, maar als iemand die er voor open staat gewoonten te doorbreken. Ik wil daar zoveel mogelijk mensen in meekrijgen,” vertelt Willem van Weede, CEO van Vivera. “Dat herken ik ook in de niet-prekerige en op impact gerichte communicatie van ProVeg. Wat ik waardeer in dit goede doel is het optimisme, creativiteit en het aanmoedigen van alle kleine stapjes in het minderen van de vleesconsumptie. Aan die beweging wil ik met Vivera graag bijdragen.”

Van vleesproducent naar vegan

In 2018 zag het leven Willem van Weede, CEO van Vivera, er nog compleet anders uit. Hij stond aan het hoofd van Enkco, een bedrijf dat startte als vleesproducent. De naam stond toen nog voor Eerste Nederlandse Keurslagers Combinatie, al begon het bedrijf 30 jaar geleden al met een vegetarische lijn: Vivera. In de loop der jaren haalde de vegetarische lijn het vlees in, waarna Willem in 2019 definitief de knoop doorhakte: Vivera zou één van de eerste vleesbedrijven ter wereld worden die het vlees voorgoed achter zich liet.

Over een aantal jaar wordt er teruggekeken en dan zullen veel mensen vlees eten asociaal vinden.

Willem van Weede, CEO van Vivera
“Het was een logische keuze, zowel rationeel als ideologisch,” vertelt Willem. “Ik heb opgroeiende kinderen tussen de 17 en 21 jaar oud. Zij maken zich zorgen over de toekomst van de aarde, en dus hun eigen toekomst. Ik heb documentaires gezien zoals an Inconvenient Truth, Forks over Knives en Life on this planet. De zorgen zijn universeel. Ik weet dat we een tipping point hebben bereikt. Je kan stug wegkijken of er vol voor gaan om oude conventies te doorbreken. Over een aantal jaar wordt er teruggekeken en dan zullen veel mensen vlees eten asociaal vinden. Daarom gaan wij bij Vivera vol voor plantaardig en gooien we het juk van het vlees van onze schouders. Ook de paar producten die nog kaas bevatten, willen we zo snel mogelijk 100% vegan maken. We gaan volledig mee in de missie van ProVeg om voor 2040 de wereldwijde vleesconsumptie en -productie ten minste te halveren. En ik ben optimistisch dat het lukt als we samenwerken.”

Vleesvervangers op de barbecue

“Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder,” Dat is het motto van ProVeg directeur Veerle Vrindts. “Alternatieven met de smaak en textuur van vlees hebben het mij zoveel makkelijker gemaakt om plantaardig te gaan eten,” vertelt Veerle Vrindts, “Vivera was op het moment dat ik zelf stopte met dieren eten een van de weinige vleesalternatieven in de supermarkt. Vooral in sociale situaties, zoals een barbecue of kerstfeest, deel ik maar al te graag mijn vegan steak of burger met familie en vrienden. Wat meestal volgt is ongeloof: ‘als dit is hoe plantaardig vlees smaakt, dan wil ik het vaker proberen’.

We hopen met onze samenwerking met Vivera een sneeuwbaleffect te creëren.

Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland
Als onderdeel van de samenwerking zal de Veggie Challenge op alle Vivera verpakkingen vermeld worden: 40 miljoen producten per jaar. Daarnaast doet Vivera mee aan de grootschalige Veggie Challenge campagne in januari 2021. De Veggie Challenge is een laagdrempelige en speelse manier om te minderen met vlees en zuivel. In de bijbehorende App – gratis te downloaden in alle App Stores – bepaalt de deelnemer zelf diens uitdaging en krijgt recepten, weekmenu’s en tips om 30 dagen meer planten en minder dieren te eten.

Challenge met sneeuwbaleffect

“Ik heb zelf meerdere keer meegedaan met de vegetarische challenge”, zegt Willem enthousiast. “Afgelopen februari ging ik een hele maand vegan. Tijdens die periode voelde ik me alerter, energieker en lichter. Momenteel eet ik nog maximaal eens om de twee weken vlees. Vooral buitenshuis vind ik het soms nog lastig om lekkere opties te vinden. Alternatieven voor vlees moeten zo sexy zijn dat ook horeca-ondernemers de stap durven zetten.”
“Elke positieve kennismaking met vlees zonder dier biedt een kans om het vaker te proberen, om je routines te veranderen,” vult Veerle aan. “We hopen met onze samenwerking met Vivera een sneeuwbaleffect te creëren, zowel onder consumenten als onder bedrijven die zich gezamenlijk willen inzetten voor een plantaardige toekomst.”