• Log in
  • Mijn account
  • Lezen
    • Klimaat
    • Discriminatie
    • Seks & gender
    • Schone energie
    • Politiek
    • Lifestyle
    • Kunst & cultuur
    • Collecties
  • Kijken/Luisteren
    • Fotoreportage
    • Podcast
    • Strip
    • Video
    • Data
  • Vacaturebank
  • Events
  • Samenwerken
    • Mogelijkheden
    • Onze diensten
      • Partner worden
      • Vacature plaatsen
      • Event plaatsen
      • Nieuwsbericht plaatsen
    • Met wie werken we samen?
    • Partners en onafhankelijkheid
    • Freelancers
  • Over ons
    • Magazine
    • Wie we zijn
    • Missie
    • Organisatie

Lees je bewust

Abonneer Doneer

Advertentie

OneWorld-online_banner6euro-600×500+mag+iphone
  • Overig

Noord- en Zuid-Hollanders meest geneigd tot vermindering vleesconsumptie

Uit analyse van de gegevens van meer dan 75.000 Nederlanders die hebben deelgenomen aan de Veggie Challenge van ProVeg blijken opvallende verschillen: bijna 50% van alle deelnemers is afkomstig uit Noord- en Zuid-Holland en slechts 7% van alle deelnemers is man. Aanleiding voor de analyse van alle deelnemers vormde de optimalisatie van de Veggie Challenge App, waarmee het deelnemers nog gemakkelijker wordt gemaakt hun vleesconsumptie te verminderen. De vernieuwde app is in de Play Store en App Store te downloaden.

  • ProVeg-Nederland
    ProVeg Nederland
01-09-2020 Leestijd: 3 minuten
  • Tweet
  • Deel
  • Deel op LinkedIn
  • Deel via e-mail
Veggie-Challenge-app.jpg

Provinciale verschillen

Uit de herkomstanalyse blijkt verder dat de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland respectievelijk 12%, 11% en 8% van de deelnemers leveren, de overige provincies komen niet boven de 5% uit. Volgens Veerle Vrindts, CEO en oprichter van de Nederlandse tak van ProVeg, is het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke deelnemers te verklaren: “Wij zien al jaren dat vrouwen de drijvende kracht zijn achter de vegarevolutie. Ondanks groeiende emancipatie in de keuken, is in veel gezinnen vaak de vrouw degene die kookt, beslist wat er op tafel komt en welke boodschappen in huis worden gehaald. Meerdere deelneemsters vertellen ons achteraf dat niet alleen zijzelf, maar ook hun partner en kinderen plantaardig aten tijdens de Veggie Challenge. Soms merkte de rest van het gezin het verschil niet eens op.”

“

“Meerdere deelneemsters vertellen ons achteraf dat niet alleen zijzelf, maar ook hun partner en kinderen plantaardig aten.”

Veerle Vrindts, directeur

Dat het verschil in geografische herkomst zo groot is, verrast haar: “Het is bekend dat plantaardig eten vooral in een stroomversnelling zit in grote steden waar veel millennials wonen én er keuze is uit een uitgebreid vega(n) aanbod in de horeca, zoals Amsterdam en Rotterdam. Maar ook in kleinere steden zoals Utrecht, Nijmegen en Groningen zie je heel positieve ontwikkelingen. Deze hebben sinds kort bijvoorbeeld zelfs een eigen vegan studentenvereniging en de plantaardige horecagelegenheden springen er als paddenstoelen uit de grond.”

Babyboomers versus millennials

De leeftijdsanalyse van de deelnemers van de Veggie Challenge geeft een evenwichtiger beeld: Nederlanders tussen de 21 en 30 jaar oud vormen de grootste groep deelnemers met 26%, 31-40 jarigen en 41-50 jarigen leveren beide 21%. Het aantal 51-60 jarigen dat de Veggie Challenge heeft gevolgd is met 18% wel iets hoger dan vooraf gedacht. Mensen boven de 60 jaar en onder de 20 jaar vormen beide 7% van het totaal aantal deelnemers.

“

“Het is bekend dat plantaardig eten vooral in een stroomversnelling zit in grote steden”

Veerle Vrindts, directeur

Veggie Challenge app

Bij de optimalisatie van de app is rekening gehouden met zo divers mogelijke wensen en voorkeuren. Met de toevoeging van vele recepten, een weekmenu-planner en boodschappenhulp wordt de Veggie Challenge voor iedereen, ongeacht leeftijd en achtergrond, nog aantrekkelijker. De vernieuwde app is vanaf nu (gratis) in de Play Store en App Store te downloaden.

ProVeg Nederland heeft, mede als gevolg van de verbeterde app, de ambitie om in 2020 150.000 nieuwe deelnemers te verwelkomen. Ze focussen zich -na de opvallende uitkomsten- onder andere op het bereiken van deelnemers uit Oost- en Noord Nederland.

Veganisten, vegetariërs en flexitariërs

Volgens het meest recente onderzoek (NU.nl, 2018) noemt 1% procent van de Nederlanders zich veganist. Tussen de 2 en 4,5 procent van de Nederlanders is vegetariër. De schattingen variëren omdat het begrip ‘vegetariër’ in onderzoeken niet altijd duidelijk wordt gedefinieerd. Ruim twee derde van de Nederlanders valt onder de noemer flexitariër; iemand die één of meer dagen per week geen vlees, vis of vleeswaren eet. Voor veel mensen is zo’n ‘flexibele’ vorm van vegetarisme een pragmatische manier om met hun idealen om te gaan. Voor anderen is het een overgangsperiode naar een vegetarisch of veganistisch dieet. De groep flexitariërs is de afgelopen jaren sterk toegenomen.

Over ProVeg en de Veggie Challenge

ProVeg is de eerste internationaal actieve organisatie die zich exclusief inzet voor plantaardige voeding. Het goede doel werkt met overheden, private bedrijven, publieke instituties, medische professionals en beschikt over een achterban van honderdduizenden consumenten wereldwijd. Dertig dagen minder vlees eten met de ProVeg Veggie Challenge is goed voor lijf, de planeet en het redt dierenlevens.

ProVeg-Nederland

ProVeg Nederland

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Meer achtergrond

  • Nastia Cistakova
    • Achtergrond

    Journalistiek kost geld. Wie betaalt?

    Lang verzette OneWorld zich tegen een betaalmuur, maar nu is die er toch.

    05-02-2021
    • Irene van den Berg
  • Meat Food Allergy Pattern
    • Groen doen

    Mmm, vlees uit de printer! (En vier andere vega-innovaties)

    Het is druk op de markt van vleesvervangers.

    02-09-2020
    • Loudi Langelaan
  • Amazon rain forest fire disaster is burning at a rate scientists have never seen before.
    • Klimaat

    Zijn ook verwoestende bosbranden het nieuwe normaal?

    Meer bossen dan ooit gaan in vlammen op: 2020 dreigt een recordjaar te worden.

    28-08-2020
    • Channa Brunt
Lees meer

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

AbonneerDoneer

ALGEMEEN

  • Contact
  • Veelgestelde vragen
  • Partners en onafhankelijkheid
  • Disclaimer & Privacyverklaring
  • Voor de pers

ABONNEMENTEN

  • Abonneer
  • Doneer
  • Abonnementsvoorwaarden

SAMENWERKEN

  • Mogelijkheden
  • Onze diensten
  • Met wie werken we samen?
  • Word ambassadeur

JOURNALISTIEK

  • Colofon
  • Magazine
  • Freelancers
  • Stagiair social media

Volg ons

© 2021 OneWorld

Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. Accepteren Instellingen
Cookiebeleid
Cookies op oneworld.nl Functionele cookies Overige cookies
Privacy-Overzicht +

Overzicht cookies op oneworld.nl

We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl

Functionele cookies +

Functionele cookies

Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Deze cookies kunt u niet uitzetten.

Overige cookies +

Overige cookies

In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.

Naam cookie Soort content
youtube_embed Youtube player embed
vimeo_embed Vimeo player embed
google_maps Google maps embed
twitter_widget Twitter social widget
soundcloud_embed Soundcloud player embed
instagram_embed Instagram embed