‘Dat ik menstrueer maakt me nog geen vrouw’

‘Dat ik menstrueer maakt me nog geen vrouw’

Maandverbandmerk Always maakt zijn verpakkingen ‘genderneutraal’: weg met de vrouwelijke Venus-symbolen. Een stap in de goede richting, vindt Nanoah Struik, die zich niet als vrouw identificeert. Maar hen* heeft hun twijfels over de echte beweegredenen van het merk....
Een ‘metootje’? Zeg waar het op staat: seksueel geweld

Een ‘metootje’? Zeg waar het op staat: seksueel geweld

‘Man ontslagen door #MeToo’. Door koppen als deze wordt ‘MeToo’ door veel media gebruikt als eufemisme voor seksueel geweld. Dat verlegt de focus van het misbruik zélf naar het aankaarten van misbruik, schrijft Laurie Bastemeijer. Het is deze week twee jaar geleden...
Meer manager dan vriendin

Meer manager dan vriendin

Hoe emotionele arbeid in heterorelaties ongelijk verdeeld isVrouwen zijn gewoon beter in zorgen, toch? Of is het iets waar ze vooral beter in getráind zijn? De ongelijke ‘emotionele arbeid’ in liefdesrelaties is een punt van strijd in het hedendaags feminisme. Update...
‘Pas als je bent afgevallen mag je weer springen, dansen, vrijen’

‘Pas als je bent afgevallen mag je weer springen, dansen, vrijen’

Al jong leerde Asha ten Broeke om haar lichaam te zien door de ogen van de samenleving. Haar dikte beviel die samenleving niet. Nu lukt het haar soms om weer één te zijn met haar lichaam, genietend van wat het toch nog kan. Was het altijd maar zo simpel om een lichaam...
Kan een panda achter glas gelukkig zijn?

Kan een panda achter glas gelukkig zijn?

Dubbelinterview over ‘dierentuindilemma’Is een dierentuin nog wel van deze tijd? Volgens Constanze Mager van dierenpark Burgers’ Zoo hebben haar dieren het goed voor elkaar, maar Erwin Vermeulen van Animal Rights ziet dat anders. ‘Moet je echt...
De enige kleur die de beauty-industrie ziet is groen

De enige kleur die de beauty-industrie ziet is groen

Op zoek naar duurzame make-up voor elke huidEr komen steeds meer verantwoorde crèmes en foundations op de markt, maar zijn die ook beschikbaar voor elke huidskleur? Nsimba Valene Lontanga zoekt naar duurzame opties voor haar huid: ‘Ik kan nauwelijks terecht bij Etos...
Repareren? Niet als het aan de producent ligt

Repareren? Niet als het aan de producent ligt

Met een nieuwe campagne wil SIRE consumenten aansporen om kapotte producten te repareren in plaats van weg te gooien. Maar wie spoort bedrijven aan om reparatie niet zo onnodig moeilijk en duur te maken? Update 18 oktober 2019: Vandaag is het tien jaar geleden dat het...
Kinderlokken met National Geographic en Nestlé

Kinderlokken met National Geographic en Nestlé

Een campagne die kinderen aanspoort meer water te drinken, wat kan daaraan misgaan? Heel wat, zo ontdekte Daniël Poolen, als die campagne door Nestlé gesponsord wordt. ‘Waarom laten wij toe dat onze kinderen verleid worden om water te drinken uit plastic flesjes?’ Het...
We hebben straks misschien geen thee meer (en nog vijf andere producten)

We hebben straks misschien geen thee meer (en nog vijf andere producten)

Omdat het klimaat verandert, wordt het voor boeren steeds lastiger om onze favoriete producten te verbouwen. Van bier tot chocolade: al dit lekkers moeten we straks missen als we niet snel ingrijpen. Onze verslavingen zijn slecht voor de planeet – en andersom. Als we...