Bacchus is een populair energiedrankje onder Zuid-Koreanen. De vrouwen werven hun klanten in parken en plaza’s in de hoofdstad Seoul met de vraag of zij een Bacchus drankje lusten. Zo ontstond hun naam. In Zuid-Korea is armoede onder ouderen een veelvoorkomend fenomeen (zie grafiekjes). Ondanks een snel groeiende economie en een geschiedenis aan Confuciaanse waarden, is er vanuit de overheid geen ouderenzorg en laten kinderen hun ouderen steeds vaker in de steek. De vrouwen doen dit werk dus uit noodzaak, om rond te kunnen komen.
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Regisseur E J-Yong maakte over dit fenomeen de film The Bacchus Lady, en probeert daarmee armoede onder ouderen bespreekbaar te maken in Zuid-Korea. De film vertelt op een respectvolle en open manier het verhaal van een ‘Bacchus Lady’ die probeert zo waardig mogelijk te leven. Veerle Boekestijn en Ida Bulölö spraken E J-Yong op het World Cinema Festival in Amsterdam.
Waarom heb je deze film gemaakt?
“Zuid-Korea ontwikkelt snel op economisch gebied. Dat is aan de ene kant goed voor de algemene welvaart, maar het zorgt ook voor bepaalde donkere kanten in de samenleving. Een goed voorbeeld daarvan is het grote aantal oudere arme mensen. De Zuid-Koreaanse samenleving wordt in rap tempo oud, maar heeft nog geen goede sociale voorzieningen.
Het onderwerp interesseert me omdat ik zelf ook oud word. In Zuid-Korea wordt nauwelijks gepraat over de oude dag en hoe mensen zich financieel moeten onderhouden. Een van de manieren is dus dat vrouwen seks bieden in ruil voor geld. De film vertelt over het dagelijks reilen en zeilen van een Bacchus Lady, hoe zij kan overleven in een land zonder pensioen en zonder nabestaanden.”
Wat wil je met deze film laten zien?
“Met deze film wil ik in mijn land een discussie openen over dit onderwerp. Europeanen hebben een ander leven dan Zuid-Koreanen. Jullie hebben in veel landen bijvoorbeeld beter georganiseerde sociale voorzieningen. In Zuid-Korea zijn ouderen vaak heel arm, omdat zij hun geld in hun kinderen staken. Soms verdienen die net genoeg om hun eigen gezinnen te onderhouden, waardoor ze hun ouders niet kunnen onderhouden. In andere gevallen zijn hun kinderen gewoon niet bereid om voor hun ouders te zorgen. De waarden rondom familie-identiteit veranderen snel. Dat betekent dat een waardig leven en de manier waarop je sterft voor de oudere mensen in Zuid-Korea een thema is geworden waar zij iets mee moeten.
Maar eigenlijk is dat een universeel thema. Ik wil niemand vertellen hoe ze moeten leven, maar ik wil mensen graag aan het denken zetten over wat het betekent om waardig te leven en wat de dood precies betekent. Mensen zijn altijd maar bezig met langer leven, maar nu meeste mensen zo oud worden speelt er ook een ander thema: hoe kan je als mens waardig sterven?
De vrouwen in je film hebben krachtige karakters en de mannen zijn grotendeels van hen afhankelijk. Was dat een bewuste keuze?
“De Zuid-Koreaanse samenleving is traditioneel patriarchaals georganiseerd, en vrouwen hebben er minder kansen dan mannen. Toch hebben vrouwen vaak controle over de mannen om hen heen. Zuid-Koreaanse vrouwen zijn heel sterk. Yeo-jeong Yoon, de hoofdpersoon, is een heel populaire actrice in Zuid-Korea, en wordt gezien als een krachtige vrouw. Ik wilde heel graag dat zij het hoofdpersonage zou spelen, omdat ik erg benieuwd was hoe zij de rol van een arme oude vrouw zou vertolken.”
In de film staat de Bacchus lady centraal, maar we zien ook migranten, een transgender en een gehandicapt persoon. Waarom heb je zoveel minderheden van de Zuid-Koreaanse samenleving in de film betrokken?
“Het is in Zuid-Korea niet gebruikelijk om over minderheden te spreken, maar het heeft me altijd wel geïnteresseerd. Mensen kijken liever naar voren en naar boven, dan naar beneden of achteruit. Ik wilde ze graag in deze film betrekken, het is denk ik een goede weergave van de diversiteit en de variëteit die de samenleving kent. Bovendien had ik de kans om met geld van de overheid deze groeperingen in beeld te brengen. Die kans kon ik natuurlijk niet laten liggen, haha.”
Is de film met geld van de overheid gemaakt?
“Het zou een low-budget film zijn geworden als het niet vanuit de overheid gefinancierd zou worden. Weinig Zuid-Koreanen zouden bereid zijn in deze art-house film te investeren, er wordt in het land weinig aandacht besteed aan kunst. Voornamelijk kunst en cultuur lijden onder het huidige politieke klimaat. Er was een mogelijkheid om subsidie aan te vragen bij de overheid als je een 3D-film ging maken. Deze film heeft niet veel toegevoegde waarde door 3D, maar op deze manier kon ik wel de subsidie krijgen.”
Hoe is je film ontvangen in Zuid-Korea?
“De film is nog niet uitgekomen in Zuid-Korea. Om meer aandacht voor de film te genereren maak ik eerst een rondje langs internationale filmfestivals. Dat zorgt voor veel internationale reviews over mijn film, waardoor er meer aandacht is zodra de film zometeen, in oktober, in Zuid-Korea in première gaat.”
Woensdag 24 augustus zijn regisseur E J-Yong en hoofdrolspeelster van The Bacchus Lady, Yeo-jeong Yoon aanwezig tijdens de vertoning van de film om 21.10 in De Balie, Amsterdam. Na afloop is er een Q&A. Tickets vind je hier.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden