Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Regisseur E J-Yong maakte over dit fenomeen de film The Bacchus Lady, en probeert daarmee armoede onder ouderen bespreekbaar te maken in Zuid-Korea. De film vertelt op een respectvolle en open manier het verhaal van een ‘Bacchus Lady’ die probeert zo waardig mogelijk te leven. Veerle Boekestijn en Ida Bulölö spraken E J-Yong op het World Cinema Festival in Amsterdam.

 

Waarom heb je deze film gemaakt?

“Zuid-Korea ontwikkelt snel op economisch gebied. Dat is aan de ene kant goed voor de algemene welvaart, maar het zorgt ook voor bepaalde donkere kanten in de samenleving. Een goed voorbeeld daarvan is het grote aantal oudere arme mensen. De Zuid-Koreaanse samenleving wordt in rap tempo oud, maar heeft nog geen goede sociale voorzieningen.

Het onderwerp interesseert me omdat ik zelf ook oud word. In Zuid-Korea wordt nauwelijks gepraat over de oude dag en hoe mensen zich financieel moeten onderhouden. Een van de manieren is dus dat vrouwen seks bieden in ruil voor geld. De film vertelt over het dagelijks reilen en zeilen van een Bacchus Lady, hoe zij kan overleven in een land zonder pensioen en zonder nabestaanden.”

Wat wil je met deze film laten zien?

“Met deze film wil ik in mijn land een discussie openen over dit onderwerp. Europeanen hebben een ander leven dan Zuid-Koreanen. Jullie hebben in veel landen bijvoorbeeld beter georganiseerde sociale voorzieningen. In Zuid-Korea zijn ouderen vaak heel arm, omdat zij hun geld in hun kinderen staken. Soms verdienen die net genoeg om hun eigen gezinnen te onderhouden, waardoor ze hun ouders niet kunnen onderhouden. In andere gevallen zijn hun kinderen gewoon niet bereid om voor hun ouders te zorgen. De waarden rondom familie-identiteit veranderen snel. Dat betekent dat een waardig leven en de manier waarop je sterft voor de oudere mensen in Zuid-Korea een thema is geworden waar zij iets mee moeten.

Maar eigenlijk is dat een universeel thema. Ik wil niemand vertellen hoe ze moeten leven, maar ik wil mensen graag aan het denken zetten over wat het betekent om waardig te leven en wat de dood precies betekent. Mensen zijn altijd maar bezig met langer leven, maar nu meeste mensen zo oud worden speelt er ook een ander thema: hoe kan je als mens waardig sterven?

De vrouwen in je film hebben krachtige karakters en de mannen zijn grotendeels van hen afhankelijk. Was dat een bewuste keuze?

“De Zuid-Koreaanse samenleving is traditioneel patriarchaals georganiseerd, en vrouwen hebben er minder kansen dan mannen. Toch hebben vrouwen vaak controle over de mannen om hen heen. Zuid-Koreaanse vrouwen zijn heel sterk. Yeo-jeong Yoon, de hoofdpersoon, is een heel populaire actrice in Zuid-Korea, en wordt gezien als een krachtige vrouw. Ik wilde heel graag dat zij het hoofdpersonage zou spelen, omdat ik erg benieuwd was hoe zij de rol van een arme oude vrouw zou vertolken.”

2011_Poverty_rate_in_South_Korea_age_65.svg_
Armoede-verdeling onder ouderen in Zuid-Korea in 2011 Beeld door: OECD

In de film staat de Bacchus lady centraal, maar we zien ook migranten, een transgender en een gehandicapt persoon. Waarom heb je zoveel minderheden van de Zuid-Koreaanse samenleving in de film betrokken?

“Het is in Zuid-Korea niet gebruikelijk om over minderheden te spreken, maar het heeft me altijd wel geïnteresseerd. Mensen kijken liever naar voren en naar boven, dan naar beneden of achteruit. Ik wilde ze graag in deze film betrekken, het is denk ik een goede weergave van de diversiteit en de variëteit die de samenleving kent. Bovendien had ik de kans om met geld van de overheid deze groeperingen in beeld te brengen. Die kans kon ik natuurlijk niet laten liggen, haha.”

Is de film met geld van de overheid gemaakt?

“Het zou een low-budget film zijn geworden als het niet vanuit de overheid gefinancierd zou worden. Weinig Zuid-Koreanen zouden bereid zijn in deze art-house film te investeren, er wordt in het land weinig aandacht besteed aan kunst. Voornamelijk kunst en cultuur lijden onder het huidige politieke klimaat. Er was een mogelijkheid om subsidie aan te vragen bij de overheid als je een 3D-film ging maken. Deze film heeft niet veel toegevoegde waarde door 3D, maar op deze manier kon ik wel de subsidie krijgen.”

Hoe is je film ontvangen in Zuid-Korea?

“De film is nog niet uitgekomen in Zuid-Korea. Om meer aandacht voor de film te genereren maak ik eerst een rondje langs internationale filmfestivals. Dat zorgt voor veel internationale reviews over mijn film, waardoor er meer aandacht is zodra de film zometeen, in oktober, in Zuid-Korea in première gaat.”

Woensdag 24 augustus zijn regisseur E J-Yong en hoofdrolspeelster van The Bacchus Lady, Yeo-jeong Yoon aanwezig tijdens de vertoning van de film om 21.10 in De Balie, Amsterdam. Na afloop is er een Q&A. Tickets vind je hier.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
foto-veerle-B

Veerle Boekestijn

Veerle Boekestijn is freelance journalist.
Profielpagina