Donderdag 24 april is het ‘payday’ voor de slachtoffers van Rana Plaza. Het Rana Plaza Arrangement voorziet erin dat zij alvast een gedeeltelijke compensatie krijgen uit het Rana Plaza Compensatie Fonds. Afgelopen januari hebben kledingmerken, vakbonden en internationale organisaties het Fonds opgericht en becijferd dat er 29 miljoen euro nodig is om te kunnen compenseren volgens Conventie nr. 121 van de International Labour Organisation.
Bangladesh een jaar later. OneWorld maakt de balans op met slachtoffers, de kledingmerken, consumenten en de overheid.
10,9 miljoen euro
Het Arrangement zorgt ervoor dat alle overlevenden en de families van de slachtoffers compensatie ontvangen voor het verlies van inkomsten en medische kosten. Tot nog toe zit er 10,9 miljoen euro in kas, een bedrag dat nog deels uit toezeggingen bestaat. Bijdragen gebeurt op vrijwillige basis. Primark, de Iers-Britse prijsvechter die in Rana Plaza kleding liet maken, heeft 1 miljoen dollar gestort. Enkele andere donoren zijn Inditex (o.a. Zara), Walmart, C&A Foundation ($ 690.000,-) en Loblaw ($3.370.620,-).
Nederlandse kledingmerken
Storten merken als WE, Coolcat of G-Star ook geld in het fonds? Willemijn Burnaby Lautier, PR-manager van WE: “WE heeft niet in de betreffende fabrieken geproduceerd, het is aan de 28 merken en retailers die daar wel produceerden om dit fonds te ondersteunen. WE heeft dan ook niet bijgedragen aan het fonds dat specifiek voor Rana Plaza is opgezet.” G-Star meldt: “Het Rana Plaza Trust Fund is in januari van dit jaar opgezet en richt zich op merken die direct betrokken zijn bij de Rana Plaza tragedie. G-Star levert via onze eigen stichting (GSRD Foundation) sinds 2007 een bijdrage aan gemeenschappen in landen waar we produceren, waaronder Bangladesh.” Merken volgen hierin het standpunt van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Textiel.
Betaaldag
De geplande betaaldag in Bangladesh gaat door, stelt campagnemedewerker Niki Janssen van de Schone Kleren Campagne. “Nabestaanden en overlevenden krijgen donderdag 24 april een voorschot uit het Fonds van € 465,- (50.000 taka).” Bij ‘Rana Plaza’ is voor de eerste keer praktisch en logistiek precies uitgedacht hoe compensatie goed geregeld wordt. “Maar dan moeten veel meer kledingmerken wel hun verantwoordelijkheid nemen.”
Verantwoordelijkheid
Janssen noemt als voorbeeld het Italiaanse Benetton, dat wel in Rana Plaza produceerde en ook betrokken was bij de opzet van het Rana Plaza Compensatie Fonds, maar tot nog toe niet heeft gedoneerd. “Vakbonden, internationale organisaties, alle ondertekenaars van het Veiligheidsakkoord, maar ook de branche zelf zouden collega’s die in Bangladesh produceren, moeten overhalen om te geven aan het fonds.” Deze internationale druk van alle kanten moet, hoopt Janssen van de Schone Kleren Campagne, uiteindelijk de kas doen vollopen.
Beeld: (cc)