Het ‘Perpetual Plastic project‘ van Better Future factory verwerkt plasticafval tot 3d-print-plastic.
Hoe word je een ocean ambassador?
“Voor mij is dit een manier om duidelijk te maken wie ik ben en waar ik voor sta. In Zweden hadden ze al zo’n ocean ambassador, in dienst van de overheid. Ik heb mezelf gewoon opgeworpen voor die functie hier in Nederland en ben toen naar de minister gegaan om aan te geven dat ik er ben. Zij heeft de sustainable development goals onderschreven en moet ook een doelstelling op het gebied van oceanen bereiken. Dan is het natuurlijk heel fijn als er iemand vanuit het bedrijfsveld is die daar mee aan wil werken.”
Heb je zo’n speciale band met de oceaan?
“En dat besef heeft helaas nog niet elk bedrijf. De plasticvervuiling wordt steeds maar erger. Ik zag Boyan Slat proberen de zee op te ruimen en ik dacht: ‘Het kan toch niet waar zijn dat we met z’n állen naar een jongen van drieëntwintig gaan zitten kijken hoe hij de boel opruimt, terwijl het er aan de andere kant met een rotvaart weer inkomt.’ Het is op deze manier een beetje dweilen met de kraan open. En ik zie met mijn bedrijfsmatige bril gewoon overal kansen om de plasticverspilling te stoppen. Daarom voelde ik de noodzaak om mijn eigen bedrijf op te zetten en dit te gaan doen.”
Denk je dat het afvalprobleem door het bedrijfsleven zelf opgelost kan worden?
“Ik ben nadrukkelijk geen non-profitorganisatie, omdat ik het belangrijk vind om zelf te laten zien hoe het anders kan zonder afhankelijk te zijn van staatssteun of andere gemeenschapsgelden. Als je duurzaam bezig kunt zijn en daar ook nog geld mee kan verdienen weet je zeker dat een project uit zichzelf voortgezet kan worden. Als je een slim bedrijfsmodel weet te bedenken creëer je je eigen mogelijkheden, los van politieke voorkeur of subsidies.”
Het klinkt goed: ‘social enterprises’ die doen aan MVO en duurzaam ondernemen. Maar gaat als het er op aankomt de winst niet altijd voor?
“De bedreigingen van een beschadigde oceaan lijken nog zo ver weg. Uiteindelijk zullen de meeste bedrijven zo’n idee hebben van ‘not in my lifetime’. Wat je wel ziet is dat veel bedrijven geen onderdeel willen zijn van het probleem. Als je meewerkt aan duurzame initiatieven en verschil kunt maken door na te denken over welke grondstoffen en materialen je gebruikt, zorgt dat voor een meerwaarde en een andere beleving voor de consument… een stukje design ook.”
“Dus om er profijt van te hebben hoeven ze niet te wachten tot de grondstoffen opraken. Ze hebben gewoon een veel beter aanbod voor consumenten dat goed verkoopt. En dáár zitten een hele boel bedrijven op te wachten.”
De reacties op je plannen zijn erg positief. Heb je er nog meer?
“Jazeker. We werken aan een verdere uitbreiding van het pilotproject in Culemborg, dat wordt een soort landelijk Living Ocean-keurmerk. Een aparte recyclinglijn waarmee bedrijven hun plasticafval binnen het bedrijf weer kunnen gebruiken. Dan is het dus geen afval meer, maar juist een extra waardevolle grondstof van volledig gerecycled materiaal. En dus veel meer geld waard.”
“Ik wil dat mijn projecten win-win-situaties zijn. Naast het feit dat recycling een positieve impact heeft op de oceaan moet er ook iets inzitten voor het bedrijf. Ze moeten een bepaalde prikkel hebben, anders doen ze niet mee, en bij bedrijven is die prikkel vaak financieel. Maar ik wil wel de hele keten aanpakken. Ik hoop zo zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen. Die troep moet hoe dan ook gewoon niet de zee in!”
Better Future Factory De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt bij Better Future Factory in Rotterdam. Zij hebben al een productielijn opgezet waarmee ze 3D-print-draden kunnen maken van afvalplastic. Daarnaast toeren ze langs festivals met hun Perpetual Plastic Project, een installatie waarmee bezoekers handmatig plastic kunnen recyclen.
Verder lezen?
Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?
Word abonnee
- Digitaal + magazine — € 8,00 / maand
- Alleen digitaal — € 6,00 / maand