Lesbische prinsessen en homoseksuele superhelden in Hollywood?

Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld. Word abonnee

Heeft Disney zijn eerste lesbische filmkoppel geïntroduceerd in de nieuwste trailer van Finding Dory? Volgens Twitter wel. Al is het absoluut niet zeker of het werkelijk om twee moeders gaat, zijn de reacties op social media veelzeggend. Volgens veel LGBT-supporters én filmliefhebbers is het ruim tijd dat films meer homoseksuele- en lesbische karakters introduceren. 

Onlangs kwam al de vraag van Disneyfans om het hoofpersonage Elsa uit de immens populaire animatiefilm Frozen definitief uit de kast te laten komen in de toekomstige sequel. Via de twittercampagne #GiveElsaAGirlfriend laten fans weten dat meisjes moeten weten dat prinsessen ook van andere prinsessen kunnen houden. Hetzelfde geldt voor de #GiveCaptainAmericaABoyfriend waar Marvel wordt gevraagd om de patriottische superheld Steve Rogers in  de toekomst een vriend te geven. En nu biedt de trailer van Finding Dory voor vele de hoop dat Disney/Pixar met deze ontwikkeling meegaat.

[[{“fid”:”48328″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”You’ve Found the Latest ‘Finding Dory’ Trailer”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”You’ve Found the Latest ‘Finding Dory’ Trailer”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”You’ve Found the Latest ‘Finding Dory’ Trailer”,”style”:”height:327px; width:581px”,”class”:”file-file-styles-artikel-volle-breedte media-element”}}]]

Onvoldoende voor Hollywood

In 2013 introduceerde de Gay & Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD) de Vitto Russo Test. Door deze test toe te passen op films wordt vastgesteld in hoe en tot in hoeverre de LGBT-gemeenschap wordt gerepresenteerd in de filmindustrie. Om voor de test de slagen, moet een film minimaal aan drie hoofdeisen voldoen: 1) Een karakter identificeert zich openlijk als homoseksueel, biseksueel of transgender; 2) dat karakter wordt niet slechts gedefinieerd op basis van seksuele oriëntatie of gender identiteit; en 3) Het karakter is essentieel voor het plot.

Deze test werd ook gebruikt voor GLAAD’s Studio Responsibility Index dat in mei werd gepubliceerd. Voor dit rapport werden 126 films geanalyseerd van zeven filmstudies die de hoogste inkomsten hadden binnengebracht in 2015 en een ararthouse films die gemaakt zijn van een lager budget. Voor de analyse werd vastgesteld hoeveel LGBT-karakters in films voorkomen, wat hun etniciteit en gender identiteit is en hoeveel tijd ze in beeld kwamen. Daarnaast werd gekeken naar de mate waarin anti-LGBT humor voorkomt in films. Het resultaat? Hollywood scoort een dikke onvoldoende.  

77% van de LGBT-personages bestaat uit homoseksuele blanke mannen, slechts één is transgender

Ondanks dat het aantal LGBT-personages omhoog is gegaan, is de etnische diversiteit onder deze karakters omlaag gegaan. Bijna driekwart van deze personages waren minder dan 10 minuten in beeld. Er is ook weinig variatie: 77% van de LGBT-personages bestaat uit homoseksuele blanke mannen, slechts één is transgender. 

Winst 

Volgens Sarah Kate Ellis, directeur van GLAAD, heeft de meerderheid van LGBT-personages die het tot het grote doek schoppen vaak weinig inhoud en geen echt doel. En als er al een LGBT-karakter in een film zit, wordt er vaak de spot mee gedreven, merkt GLAAD op. De organisatie verwijst naar films als Get Hard en The Wedding Ringer waar veel gay panic humor in voorkomt.

Opvallend is dat het specifiek de grote filmindustrie is die achterloopt op de beeldvorming van de LGBT-gemeenschap. Terwijl populaire series als Orange Is the New Black, Transparant en Game of Thrones homoseksuele of transgender personages introduceerden, lijken de grote filmbazen deze stap niet te willen zetten. 

Al is er veel geschreven over de vermeende homofobie in Hollywood, wijdt GLAAD de resultaten aan een diepgewortelde angst voor een kleinere afzetmarkt. Grote Hollywoodstudio’s willen nu eenmaal niet het risico lopen dat hun films niet vertoond worden in bijvoorbeeld Russische of Chinese bioscopen. 

Nieuwe generatie 

Toch is het de vraag of de grote Hollywoodstudio’s niet nog een groter risico lopen als ze doorgaan met het mijden van LGBT-karakters. “De jonge generaties, hun grootste doelpubliek, staan al veel toleranter tegenover homoseksualiteit en transgenders dan oudere generaties,” zegt Ellis.  

De filmindustrie zal nieuwe verhalen moeten omarmen als ze concurrerend en relevant willen blijven

Het is niet zeker of Disney, die tot nu toe slecht scoorde op de Vito Russo Test, werkelijk gehoor geeft aan die oproep. De vrouwen uit de trailer kunnen ook 'gewoon' zussen, vrienden of vreemden van elkaar zijn. Toch zijn de reacties op deze mogelijke mijlpaal al veelzeggend. GLAAD is er ieder geval van overtuigd dat Hollywood uiteindelijk niet meer om LGBT-personages heen kan. “De filmindustrie zal nieuwe verhalen moeten omarmen als ze concurrerend en relevant willen blijven,” stelt Ellis.

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust met OneWorld en draag bij aan een rechtvaardige wereld.

Dat kan al vanaf 6 euro per maand

Ontvang onze beste verhalen in je mailbox

Volg ons