In Indonesië wonen tienduizen­den transgender personen, waar­van de meeste islamitisch zijn. In de officiële landstaal Bahasa Indonesia worden ze waria genoemd: een samentrekking van de woorden wanita (vrouw) en pria (man).

Waria’s bidden samen, leren verzen uit de Koran en oefenen het Arabische schrift. Wie wil heeft de hoofddoek afgedaan, geheel volgens de Koran waarin staat dat vrouwen hun hijab mogen afdoen bij hun vader, man, zonen, vriendin­nen en mannen die niet naar vrou­wen verlangen (soera 24: vers 31). “Dat gaat niet alleen over oude mannen, maar ook over ons: trans­gender personen”, vertelt Shinta Ratri (56), zelf transgender en directeur van de enige Koranschool voor transgender personen ter wereld. Het schoolgebouw ligt – uit veiligheidsoverwegingen – op een geheime locatie in Djokjakarta, verscholen in een wirwar van straatjes en steegjes.

Van oudsher staat de Javaanse cultuur tolerant tegenover trans­gender personen. Toch neemt de afgelopen jaren de weerstand van conservatieve moslims toe. Door de recente hetze tegen homosek­suelen en ook een een aanval op de school zelf (2016) door Front Jihad Islam, voelen de waria’s onderling grote verbondenheid. “Hier in de school zijn we als een familie”, vertelt Ratri. “Maar conservatisme drijft de Javanen uiteen.”

transgender-pride-flag-close-up-realistic-3d-animation-seamless-loop-10-seconds-long_b30yrv0o__F0000

‘Transvrouwen’ bestaan niet, trans vrouwen wél

Hoe schrijven we over trans personen? Olave Nduwanje legt uit hoe nauw het luistert.

OneWorld – goed

OneWorld

Profielpagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief