Na een lange voorbereiding is het zover. Voor dag en dauw reis ik af naar Eindhoven. Eenmaal aangekomen staat Tamara Veldboer, consultant bij Accenture op het gebied van marketing, me op te wachten. Terwijl we naar de HTC campus fietsen waar Accenture kantoor houdt, legt Tamara me uit wat het bedrijf precies doet en hoe het in elkaar steekt. Eenmaal aangekomen maak ik onder het genot van een kopje koffie kennis met Monique. Ze vertelt me hoe ze meer dan 25 jaar geleden aan haar carrière is begonnen en zichzelf heeft opgewerkt binnen de technische sector. Educatie en de drive om te leren en zichzelf te ontwikkelen is volgens Monique inherent aan haar succes.

Plan/Accenture

Foto: Yvette Wolterinck/Plan Nederland

De take-over

Na het kennismakingsinterview gaan we door naar een klant en is het tijd voor de eerste take-over. Met deze klant bespreek ik de gelijkenis tussen het verbeteren van de situatie van meisjes in ontwikkelingslanden en het stimuleren van vrouwen in de top. Conclusie: voor beiden is goede regelgeving nodig die geadopteerd en geïmplementeerd  kan worden door organisaties waardoor op den duur ook daadwerkelijk een mentaliteitsverandering optreed. Tijdens een discussie waarvoor junior consultant Esmee Blijburg aanschuift, ga ik dieper in op de positie van de vrouw, binnen Accenture en binnen de technische sector. Opvallend is dat voor beide dames het feit dat zij een minderheid vormen niet heel saillant aanwezig is. Op de vraag een aantal kenmerken van de sector te noemen hoor ik: hightech, Brabants en global, maar niet gedomineerd door mannen. Na wat doorvragen blijkt dat zowel Monique als Esmee zich er van bewust zijn wat zij naast hun kennis extra bij te dragen hebben, anders dan mannen zoals goed luisteren naar een klant, meer verbindend communiceren. Diversiteit is volgens hen onmisbaar en dit is terug te zien in het aannamebeleid en verschillende vormen van coaching binnen Accenture.

Lunchende mannenmassa

Na een leerzame dag kan ik concluderen dat de positie van de vrouw bij Accenture goed is, maar dat er nog een grote uitdaging is als het gaat om het aantrekken van vrouwen in deze sector. Naast geïnspireerd te worden door Monique en de andere vrouwen die ik vandaag heb ontmoet, hoop ik dat ook dat ik de mensen met wie ik heb gesproken heb weten te inspireren voor meer gendergelijkheid op de werkvloer. Te midden van een lunchende mannenmassa, pak ik mijn fiets naar het station en vertrek richting Amsterdam, door naar de bedrijvennetwerkreceptie van Plan waar ik de CEO van Accenture, Manon van Beek zal ontmoeten.

Accenture is een internationaal bedrijf werkzaam op het gebied van strategie en consultancy. Accenture en Plan werken samen om wereldwijd jeugdwerkeloosheid terug te dringen. Sinds 2010 zijn in Zuid-Amerika en Zuidoost Azië meer dan 25.000 jongeren getraind en geholpen bij het opzetten van een onderneming.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?