Twintig jaar geleden zat je in een volgepropte auto naar Zuid-Frankrijk als vakantiebestemming. Tegenwoordig zijn scootertripjes op Bali of dolfijnen knuffelen op Curaçao de nieuwe standaard. We vliegen als mensheid wat af en niemand die ons tegenhoudt. Tot enkele maanden geleden uit onverwachte hoek een stem klonk: ‘Vlieg verantwoord!’

De stem komt van niemand minder dan KLM. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij roept jou, de reiziger, in een nieuwe campagne op tot minder vliegen. ‘Af en toe is vliegen onontkoombaar, maar samen met u maken wij vliegen milieuvriendelijker. Bedenk of u elkaar echt moet ontmoeten. Is telefoneren ook een optie? Overweeg eens de trein. Neem niet al te veel bagage mee! En als het echt niet anders kan, compenseer dan uw CO2–uitstoot.’ Het is een positieve campagne van KLM, dat zichzelf opnieuw uitvindt als ‘duurzame’ luchtvaartmaatschappij.

KLM stimuleert je op alle mogelijke manieren om te smullen van de verboden vrucht die vliegen heet

In de praktijk geeft KLM heel andere prikkels: ‘hoe vaker u vliegt, hoe beter!’ De basis van die foute prikkels ligt bij Flying Blue, een spaarprogramma van de luchvaartmaatschappij. Hoe meer je vliegt, hoe meer miles en experience points (XP) je spaart. Met die XP kom je in een hoger level, waardoor je nog meer miles krijgt. En met die miles boek je weer nieuwe vluchten! Isn’t this amazing!

Maar wacht, er is meer! Iedereen moet zien dat je een frequent flyer bent. Je krijgt daarom voor elk niveau een kaart met een speciale kleur, waar voordeeltjes aan hangen die mensen die minder vliegen niet krijgen. Heb je een gouden of platinum kaart? Die geeft toegang tot de exclusieve KLM Crown Lounge op Schiphol. Een ‘oase van rust’ waar je tijdens het wachten op je vlucht lekker slaapt of geniet van een uitgebreid warm of koud buffet. Vervolgens heb je voorrang bij het instappen, zodat je als eerste je plekje in het bagagerek kunt claimen. Eenmaal comfortabel in je stoel wordt je speciale status nog eens benadrukt door de captain: ‘Een extra warm welkom voor onze frequent flyers.’

Het toppunt, en ik maak geen grap, is de Flying Blue Petroleum Card. Werk je in de olie- en/of gasindustrie? Dan kom je in aanmerking voor een speciale kaart met extra voordelen zodat jouw vluchten nog soepeler verlopen. Opvallend genoeg is KLM daar nét mee gestopt.

Het lijkt wel of KLM twee werelden kent. Er is de echte wereld waar CO2-uitstoot door vliegen moet worden teruggedrongen en waarin KLM je aanspoort om verantwoord te vliegen. En eenmaal door de douane kom je in het vliegersparadijs. Hier stimuleren zij je op alle mogelijke manieren om te smullen van de verboden vrucht die vliegen heet. Zulke perverse prikkels zijn niet meer van deze tijd. Als ik KLM was, zou ik me schamen.

aircraft-wing-klm-396438

Hoe ‘blauwe trots’ KLM haar imago schoonpoetst

Worden de groene beloftes ook waargemaakt?

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
EWalvisch_280120_Daniel_Poolen_505

Over de auteur

Daniël Poolen (1985) werkt bij de Rabobank als duurzaamheidsonderzoeker op het gebied van circulaire economie en energietransitie met een …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief