Akwasi Owusu Ansah, artiestennaam Akwasi (Amsterdam, 1988), is een Nederlandse rapper van Ghanese afkomst. Hij volgde de toneelacademie in Maastricht en is vooral bekend als rapper van trio Zwart Licht. Hij was te gast in tv-uitzendingen zoals De Wereld Draait Door. Verder speelde hij enkele bijrollen als acteur. In februari 2018 bracht Zwart Licht na een zesjarige pauze Bliksem uit, een album met thema’s als slavernij, racisme en politiegeweld.

Dit artikel verscheen eerder op OneWorld in juni 2018.

 

Akwasi de artiest of Akwasi de activist?
“In muziek kan ik mijn activisme kwijt. Naast mijn creativiteit, mijn woede, mijn goede humeur en vooral mijn passie. Bliksem is het meest maatschappijkritische album ooit van Zwart Licht. We merkten dat er veel wordt gesproken over racisme, maar dat het nog te weinig in muziek voorkomt. Hoewel niet al onze nummers een activistische lading hebben, vinden mensen de boodschap heftig. Sommigen hebben me daarom ontvolgd op sociale media. Vooral het nummer Schoon schip, over de ervaring van een tot slaaf gemaakte op een slavenschip, maakte veel los. Maar ik kan niet rappen over ‘flessen poppen in de club’, zoals sommige rappers, als een vriend door een politieman in een nekklem wordt gehouden, of etnisch wordt geprofileerd.

Ik kan niet rappen over ‘flessen poppen’, als een vriend door een politieman in een nekklem wordt gehouden

Als zeventienjarige maakte ik mijn eerste theaterstuk Negerzoenen, blanke vla en Jodenkoeken. Dat ging over waarom ‘zwart’ zo’n negatieve connotatie heeft: zwartrijden, zwart geld, en waarom ‘blank’ ‘rein en schoon’ betekent. Ik gooide in dat theaterstuk letterlijk negerzoenen en blanke vla in het publiek. Destijds was de naam ‘n*g*rzoenen’ net veranderd in ‘zoenen.’ De negro kisses in Engeland heetten al anders, net zoals de Franse tête-de nègre. Mensen klaagden dat er ‘niets meer mocht’ in Nederland. Nadat ik zei dat ik geen n*g*r genoemd wilde worden, werd ik flink uitgescholden op internet. Dus schreef ik dat theaterstuk. Dat heet nu ‘activisme’, maar toen wist ik niet eens wat dat woord betekende.”

Koloniale standbeelden neerhalen of uitleggen?
“Eerst uitleggen, daarna neerhalen. Michiel de Ruyter wordt in films en boeken neergezet als held, maar hij was eigenlijk een crimineel. Hij is onder meer rijk geworden door slavernij, over de ruggen van mijn voorouders. Als we dat verhaal vertellen, willen mensen die standbeelden zelf wel neerhalen. Sommige activisten zijn klaar met de uitleg van simpele dingen, zoals dat het verheerlijken van slavendrijvers verkeerd is. Dat begrijp ik, maar doe dan iets! Er zijn talloze creatieve manieren om te demonstreren tegen koloniale standbeelden of Zwarte Piet. Zet bijvoorbeeld twintig witte mensen met zwarte gezichten bij een intocht neer. Die schrobben zichzelf dan schoon. Ik demonstreer via mijn kunst. Als je zelf niets doet, moet je niet afgeven op mensen die er wel voor kiezen om de dialoog aan te gaan.

Ik moet mijn dochter voorbereiden op het racisme waarmee ze te maken krijgt

Bij Zwarte Piet ben ik het uitleggen voorbij. Als je een overduidelijke karikatuur van een zwarte persoon neerzet en dan ook nog met een Surinaams accentje, dan kan ik je toch niet serieus nemen? Jij respecteert mij niet, ik respecteer jou dan ook niet. Met die shit hoef je bij mij niet aan te komen.”

Beschermende of activistische vader?
“Ik ben net vader en ik weet nu nog niet wat voor effect mijn dochtertje heeft op mijn kunst. Het betekent wel dat ik er een muze heb bijgekregen. Ik geef mijn activisme meer de ruimte nu zij er is. Ik lees op dit moment al We Should All Be Feminists van Chimamanda Ngozie Adichie aan haar voor. En kinderboeken over Maya Angelou en Rosa Parks. Mijn kind moet trots zijn op haar blackness en ik moet haar voorbereiden op het racisme waarmee ze te maken krijgt. Ik zoek al naar een school die Zwarte Piet afwijst. Mijn ouders hadden niets op met mijn activisme. Toen ik voor het eerst demonstreerde tegen Zwarte Piet zeiden ze: ‘Blijf van die mensen hun tradities af’. Mijn dochter voed ik anders op, zij moet de verandering zijn die de wereld nodig heeft.”

We leven in onzekere tijden door het coronavirus. Er is behoefte aan betrouwbare informatie én verdieping. We hopen dat je dit bij ons vindt en wil bijdragen aan onze onafhankelijke journalistiek.Dit kan je doen door te doneren of je te abonneren op ons magazine. Alvast bedankt!

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
Ou_z-lq0_400x400

Over de auteur

Vrouwenrechtenlobbyist

Zaïre Krieger (22) is vrouwenrechtenlobbyist en maker van o.a. Piemelpraat; een parodie op een reclamespotje over de verzorging van de …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief