Practice what you preach. OneWorld ondervroeg tien organisaties en bedrijven die iets goeds doen voor de wereld over hun interne groenbeleid. Scheiden ze afval? Komen ze op de fiets naar kantoor?

Alleen de sambal badjak is ‘gewoon’ van Conimex. Verder eten de medewerkers van crowdfundingsplatform 1%Club elke dag een volledig biologische lunch. De meeste meubelen zijn tweedehands gekocht en bijna alle werknemers reizen uitsluitend per fiets en trein.

Daarin blijkt 1%Club niet uniek. Bijna alle door OneWorld onderzochte organisaties houden rekening met het milieu in hun dagelijks reilen en zeilen. Daarbij is wel een verschil tussen jonge, kleine organisaties als 1%Club en koffie-startup Moyee en de grotere spelers als het Wereld Natuur Fonds, Cordaid en Max Havelaar. Het milieubewustzijn van de jonkies is vooral te danken aan de bevlogenheid van de gemiddelde medewerker, die alle radiatoren dichtdraait wanneer hij of zij als laatste het kantoor verlaat, terwijl bij grotere organisaties zaken als klimaatregulering en woon-werkverkeer centraal geregeld zijn en vastliggen in heuse beleidsdocumenten.

De verliezer
Als startup richt Moyee zich nu volledig op
zijn economische doelstelling en nog weinig op
milieu. Voorman Guido van Staveren per mail:
“[Intern milieubeleid is] superbelangrijk als
je verzekeringen verkoopt, maar wij streven
eerst naar economische duurzaamheid.
Daarin scoren wij het best.”

Antikraak met enkel glas
Op zaken die buiten de directe invloedssfeer van werknemers liggen, scoren de kleine organisaties vaak minder goed. Zo zit Moyee antikraak in de slecht geïsoleerde Valeriuskliniek in Amsterdam-Zuid. Het pakhuis van de 1%Club aan het IJ is prachtig, maar de hoge plafonds en het enkelzijdig glas zijn uit duurzaamheidsoogpunt uiterst onhandig. Zowel duurzame kledingproducent Kuyichi als NCDO huren een deel van een pand waar de verhuurder ondanks wensen van het bedrijf voor grijze stroom kiest. Ook aan waterverbruik besteden de kleine organisaties minder aandacht. Eva Zwaving, officemanager bij 1%Club: “We zijn hier met zo weinig mensen. We drinken een kopje thee en spoelen af en toe de wc door, het lijkt me niet dat we daar nog in kunnen besparen.”

Uitblinkers per categorie
VerwarmingHoe hoog staat de thermostaat? Is er dubbel glas of gebruikt het hoofdkantoor slimme technologie om energieverbruik te verminderen? Het WNF heeft onder meer driedubbel glas en warmtekoudeopslag.

 

AfvalWorden glas, papier, plastic en gft gescheiden? Is er een composthoop in de binnentuin? Cordaid scheidt alle afvalstromen en zamelt koffiebekertjes in voor hergebruik.

 

Naar het werk Bij 1%Club gaat bijna iedereen op de fiets of met het OV. Die ene collega die de auto neemt, wordt beschimpt in het jaarverslag.

 

PapierverbruikDubbelzijdig printen op gecertificeerd papier?  Bij Greenchoice gaat op printvrije dinsdag alles digitaal.

 

StroomGrijs of groen? Staan er zonnepanelen op het dak? Staat apparatuur ’s nachts uit? Greenchoice heeft niet alleen zonnepanelen, maar zelfs een windmolen op het dak.

 

Eten & drinken Serveert de kantine gehaktballen of worteltjes uit de kantoortuin? En wat voor koffie komt er uit de automaat? Het WNF heeft een vleesvrije dag. Bij NCDO, uitgever van OneWorld, komt er Moyee-koffie uit de koffiemachine, die van Max Havelaar is klimaatneutraal.

 

DienstreizenHoe gaan organisaties om met besprekingen in het buitenland? Wanneer stapt men in het vliegtuig, wanneer gaat het via Skype? Wordt de CO2-uitstoot van reizen gecompenseerd? Greenchoice en Ekoplaza scoren het best omdat ze zelden vliegen.

 

KantoorinrichtingHoe zit het met de bureaus, gordijnen en vloerbedekking? NCDO nam een duurzame aannemer in de arm bij de verbouw en inrichting van hun kantoor. Fruitkistjes zijn vertimmerd tot boekenkast en de vloerbedekking is gemaakt van oude visnetten.

 

Water Zuinige kranen en een spoelstop op de wc? Het WNF heeft waterbesparende kranen en houdt verbruiksgegevens bij om verspilling tegen te gaan.

 

ThuiswerkenZijn files te vermijden door thuis je laptop open te klappen? ICCOmedewerkers mogen tot 40 procent van hun tijd thuiswerken

 

PersoneelsuitjeStapt het hele team in het vliegtuig voor een weekendje Rome of gaat het personeel samen wilgen knotten? Alle organisaties kiezen voor duurzame, meestal educatieve, uitjes.

Onbetaalbare koffie
Bij fair-chain (eerlijke keten) koffieproducent Moyee speelt nog ietsanders mee. Het bedrijf dat in 2012 is opgericht en in 2013 z'n eerst pakje koffie verkocht, richt zich in eerste instantie op economische ontwikkeling in Ethiopië,waar hun koffiebonen vandaan komen. Medewerker Piet Hein Zijtveld zegt niet erg happig te zijn om mee te werken aan deze ranglijst, omdat hij vermoedt dat het bedrijf niet goed zal scoren. Wel licht hij graag de keuzes toe. Moyees doel: koffiebonen niet in Europa, maar in Ethiopië roosteren en bewerken, zodat meer mensen ter plekke een inkomen verwerven.

De winnaar
Het Wereld Natuur Fonds houdt in
alle aspecten van de bedrijfsvoering
rekening met het milieu. Van energiezuinige
computers, hightech-isolatie van
het pand, leemstuc op de muren tot de
driehonderd zonnepanelen op het dak.

Daarom bouwt Moyee in Addis Abeba een branderij. Zijtveld: “Die fabriek hadden we
volledig duurzaam en CO2-neutraal kunnen maken. Ik had dat dolgraag gewild. Maar dat kostte twee keer zoveel en had onze koffie onbetaalbaar gemaakt, waardoor onze missie überhaupt niet van de grond was gekomen. Dus kiezen we er nu voor de koffieboeren en -bewerkers van een inkomen te voorzien. Als dat goed loopt, kunnen we verduurzamen.”

Hoe hoog staat de thermostaat?
Is er dubbel glas of
gebruikt het hoofdkantoor
slimme technologie om energieverbruik
te verminderen?
Het WNF heeft onder meer
driedubbel glas en warmtekoudeopslag.

Basishygiëne
Ook bank Triodos heeft het liever over kernbezigheden dan over dubbelzijdig printen. “We hebben een energiezuinig pand en compenseren al onze CO2-uitstoot, maar daar wil ik niet te veel woorden aan vuil maken. Dat zie ik als basishygiëne, net als dat je je tanden poetst of nette kleren aantrekt”, aldus woordvoerder Thomas Steiner. En dus weigert de bank medewerking aan het onderzoek. Net als Oxfam (onderbezetting na reorganisatie) dat bij een eerdere inventarisatie van OneWorld in 2012 goed uit de bus kwam, G-Star (vakantiedrukte) en Marqt (te druk) overigens. 

[[{“fid”:”43981″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Hoe groen zijn de kantoorpanden?”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Hoe groen zijn de kantoorpanden?”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Hoe groen zijn de kantoorpanden?”,”title”:”Hoe groen zijn de kantoorpanden?”,”style”:”height:406px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

 Er zijn elf categorieën onderzocht. Als ze beschikbaar waren, sloeg OneWorld de jaarverslagen van de organisaties na op groen beleid. Ontbrekende informatie is per mail en telefonisch verzameld. De tekst en ranglijst zijn ter controle naar de deelnemende organisaties opgestuurd

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief