"Langzaamaan naderen we het einde van goedkoop en overvloedig water", zegt Brooke Barton, een van de onderzoekers en directeur van Ceres in The Guardian. "Veel voedselfabrikanten denken dat water goedkoop blijft en springen met hun huidige beleid niet adequaat in op toenemende schaarste."

Water is een van de belangrijkste ingrediënten van voedsel en liefst 70 procent van het wereldwijde watergebruik komt op naam van de productie ervan, van de verbouwing van gewassen tot het onderhouden van vee. Zo kost een kilo biefstuk volgens het Water Footprint Network meer dan 15.000 liter water en een kilo pasta 1850 liter. Een derde van de wereldwijde voedselproductie vindt plaats in gebieden waar water schaars is of op termijn schaars zal zijn.

Lage scores
Ceres maakte een ranglijst van grote voedselbedrijven (producenten van frisdrank, landbouwgewassen, vlees, en verpakt voedsel) op basis van hun watermanagement. Hierbij werd gekeken naar hoe fabrikanten het waterverbruik in de keten controleren en in hoeverre ze aan duurzaam waterbeheer doen. Ook de vervuiling van water door gebruik van pesticiden en in andere productieprocessen werd in de meting opgenomen. De eindbeoordeling was een cijfer tussen 0 en 100, waarbij gold 'hoe hoger, hoe beter'.

Maar de uitslag was er niet een om over naar huis te schrijven. Liefst 31 van de 39 bedrijven haalden niet eens de 50 punten, met als dieptepunt frisdrankproducent Monster Beverage en levensmiddelenconcern Pinncacle Foods die slechts 1 punt scoorden. Producenten van frisdrank en verpakt voedsel haalden gemiddeld 27 en 26,5 punten, terwijl fabrikanten van landbouwgewassen en vlees uitkwamen op respectievelijk 13,5 en 10.  

Weinig tracking en stimulatie
Wat met name uit het onderzoek naar voren komt, is dat veel bedrijven het waterverbruik van hun grondstoffen helemaal niet 'tracken' (volgen) voordat ze zelf met een product aan de slag gaan. Het grootste gedeelte van het waterverbruik vindt juist plaats vooraan in de keten. Volgens Ceres moeten fabrikanten veel beter kijken naar hoe 'watervriendelijk' de grondstoffen bij hen terecht komen. Een ander probleem vormt het gebrek aan stimulatie van leveranciers door bedrijven om watervervuiling en grootschalig waterverbruik tegen te gaan.

Aanbevelingen
Hoewel sommige bedrijven vooral gebaat zijn bij meer informatie van hun leveranciers, is het nog niet helemaal duidelijk hoe ze het waterverbruik- en vervuiling kunnen verlagen. Ceres denkt dat nieuwe standaarden en nauwkeurige dataverzameling de bedrijven in ieder geval kunnen helpen om langdurige en kostbare onderzoeken te besparen. De onderzoekers raden de fabrikanten in ieder geval aan om nauwer met de leveranciers van hun grondstoffen, grotendeels boeren, samen te werken.

De gedachte van voedselbedrijven dat water gratis is moet verdwijnen

Ook worden investeerders van voedselfabrikanten aangemoedigd om meer naar waterverbruik te vragen bij de bedrijven waarin ze hun geld steken. Daarbij moeten ze volgens Ceres drie sleutelfactoren in het oog houden: hoeveel water is er daadwerkelijk nodig voor een product, hoe 'waterrijk' is de bron waar het uitkomt en wat doet het bedrijf zelf om schaarsheid, vervuiling en andere risico's tegen te gaan. "Maar het belangrijkste is dat er denkomslag komt", zegt onderzoeker Barton. "De gedachte dat water gratis is, moeten we vervangen door de wetenschap dat er een prijskaartje aan hangt en er een limiet aan onze watervoorraad zit."

Lees hier meer over het onderzoek en de uitkomsten ervan.

[[{“fid”:”36683″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“style”:”height:72px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief