"Duurzaamheid moet minder elitair worden. Het is iets van ons allemaal."

"Er zijn op het gebied van het milieu en de maatschappij veel stappen te maken in het verduurzamen van de wereld, ook in Nederland. Dit project gaat over ondernemerschap en eerlijke handel. We willen zo'n dertig kinderen uit sociaal-economische achterstandsbuurten een positief gevoel meegeven door ondernemerskwaliteiten als zelfvertrouwen, creativiteit en ambitie te stimuleren", vertelt Thiëmo Heilbron (28), mede-initiatiefnemer van SEED4Growth. Deze non-profitorganisatie initieerde de Summerschool in samenwerking met de maatschappelijke instelling New Urban Collective. "Het idee is dat ze dit meenemen bij het verwezenlijken van hun dromen en dat ze snappen dat iedereen duurzaam kan zijn. Duurzaamheid moet minder elitair worden. Het is iets van ons allemaal."

Heilbron wil met stichting SEED4Growth duurzaamheid stimuleren door onderwijsprojecten als de Choconemer Summerschool. Tijdens deze opleiding kregen de deelnemende leerlingen workshops over cacao, chocolade en eerlijke handel. Ook hadden ze lessen in marketing en pitchen, en ontwikkelden ze hun eigen logo´s en posters. Tegelijkertijd werkten ze aan taal, reken- en studievaardigheden. Het hoogtepunt van deze zomerschool: de heerlijke, eerlijke chocolademarkt die nabij Station Bijlmer in Amsterdam plaatsvond op vrijdag 10 juli. Enthousiaste twaalfjarigen verkochten hier vanuit de drie verschillende fictief opgerichte bedrijfjes hun uniek geproduceerde, fairtrade chocolade repen. 

Na de lessen gingen de leerlingen hun kennis in de praktijk inzetten. Ze verenigden zich in drie fictieve bedrijven Choco Loco, Choco Twist en Choco Coco en gingen vervolgens de onderlinge concurrentie met elkaar aan. De chocoladerepen werden in samenwerking met Tony’s Chocolonely geproduceerd. Met het opzetten van deze maatschappelijk verantwoorde chocobusiness, leerden de leerlingen te investeren in zowel hun eigen toekomst als die van de mensen om hen heen.

 

Deelnemers Choconemen SummerschoolTiëmo, Chenegwa, Bilal en Mitchell met chocoladerepen van de drie fictieve bedrijfjes. Foto: Stasja van Droffelaar

Coördinator van de summerschool Mitchell Esajas (26), tevens voorzitter van New Urban Collective – een organisatie die de sociaaleconomische positie van studenten met diverse achtergronden wil bevorderen – vindt dat leren en empoweren goed samengaan: "In het onderwijs wordt te weinig aandacht besteed aan duurzaamheid, de toekomst van de wereld en ondernemerschap. Vaak wordt aangenomen dat deze thema’s te complex zijn voor kinderen. Dit project laat zien dat als je iets op een leuke manier brengt, je ze echt wel kan enthousiasmeren en inspireren op dit gebied. We willen kinderen empoweren en tegelijkertijd het verhaal van de chocoladeindustrie bekend maken."

"Maar weinigen weten ook dat van de 2,50 euro die een reep chocolade gemiddeld kost, er maar 0,12 euro bij de boer terechtkomt."

Hij vervolgt: "Velen vinden chocola lekker. Maar weinig weten ook dat van de 2,50 euro die een reep chocolade gemiddeld kost, er maar 0,12 euro bij de boer terechtkomt. Boeren blijven op deze manier gevangen in armoede terwijl grote voedselbedrijven als Twix, Mars en Nestle veel winst maken. Ook werken er ongeveer 1,8 miljoen kinderen op plantages, waarvan bijna een half miljoen gedwongen. Door eerlijke, slavernijvrije chocolade te produceren, krijgen de boeren een eerlijkere prijs en hoeven hun kinderen niet langer op de cacaoplantages te werken maar kunnen bijvoorbeeld naar school gaan."

Docent Bilal Majdoubi (25) vindt het een goed idee om concepten als duurzaamheid en ondernemerschap in de praktijk te brengen aan de hand van het maken van een eerlijke chocoladereep. "Het project is heel creatief en de kinderen vinden het erg leuk. De excursies naar Tony Chocolonely en de Hortus Botanicus die vooraf plaatsvonden aan de eerlijke, eerlijke chocolademarkt, vielen goed in de smaak." Via de excursies leerden de leerlingen meer over de verschillende stappen in het productieproces en maakten ze kennis met onder andere de cacaoplant en suikerriet. 

Aan de blije gezichten en doortastende verkooptechnieken van de leerlingen op de markt te zien, lijkt dit project zijn vruchten af te werpen. Deelneemster Chenegwa Rafael (12): "Ik vind het een heel leuk project en zou sowieso nog een keer meedoen als ik de kans zou krijgen. Ik heb geleerd hoe je mensen kan aantrekken om dingen van je te kopen door marketing en pitchen. Ook leerde ik waar cacao vandaan komt en hoe je chocola kan maken."

670

Over de auteur

Stasja van Droffelaar is stagiair en fotograaf bij de redactie van OneWorld. Ze studeerde Culturele Antropologie & …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief