Op 7 december vorig jaar kondigde Beijing zijn allereerste 'code rood' ooit af. De stad werd toen voor de tweede keer in één maand bedekt onder een dikke laag smog. Miljoenen auto’s moesten aan de kant blijven, buiten werken was niet toegestaan en scholen en crèches werd aangeraden om de deuren te sluiten. De hele stad lag plat en wereldwijde media-aandacht was het gevolg.  ‘Dat nooit meer’, moet het stadsbestuur hebben gedacht. 

Index voor luchtkwaliteit

Alarmfases worden ingedeeld volgens de Air Quality Index (AQI), een index voor luchtkwaliteit. Op dit moment geldt in voor Beijing alarmfase rood als de AQI drie dagen lang boven de 200 uitkomt. Ter vergelijking: een score van 100 valt in Europa al in de meest alarmerende categorie. Met de nieuwe standaard mogen inwoners van de stad zich nog meer zorgen gaan maken.

Alarmfase rood wordt voortaan enkel nog afgekondigd als de AQI de grens van 500 overschrijdt, de grens van 300 gedurende twee dagen of de grens van 200 gedurende vier achtereenvolgende dagen. 

Klik hier om te zien hoe Beijing op dit moment scoort op de Air Quality Index. Is er al sprake van code rood? 

Slachtoffers door luchtvervuiling

Luchtkwaliteit is een gevoelige zaak in China. Steeds meer Chinezen eisen schonere lucht. Dit lijkt aan te slaan. Zo kondigde de regering in januari nog aan om er nog dit jaar voor te zorgen dat 2500 zwaar vervuilende bedrijven de deuren zullen sluiten. Daarnaast worden in Beijing zogeheten ‘ventilatiecorridors’ aangelegd: vijf stroken van 500 meter breed die ervoor moeten zorgen dat vuile lucht niet in de stad blijft hangen. Maatregelen die hard nodig zijn bleek uit recent onderzoek. 

Onlangs werd namelijk aangetoond dat luchtvervuiling wereldwijd jaarlijks 5,5 miljoen slachtoffers veroorzaakt. Samen met India is China koploper. Deze twee landen zijn verantwoordelijk voor 55 procent van deze doden. Zo stierven er in 2013 in China 1,6 miljoen mensen vroegtijdig door vervuilde lucht. 

China is met haar maatregelen misschien goed op weg om iets te doen aan de zorgwekkende luchtverontreiniging. ‘Code rood? Dat nooit meer!’ Maar of het verhogen van de drempel in het rijtje positieve ontwikkelingen past is maar de vraag.

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Thomas van Hal is masterstudent Sociale Geografie aan de Universiteit Utrecht. Hij is breed geïnteresseerd van …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief