Hieronder de drie actuele waterissues waar de teams mee aan de slag gaan:

Water Footprint Fashion
Wist je dat een katoenen T-shirt liefst 2.700 liter water bevat? Dat is meer dan 55 douchebeurten! De katoenteelt, de verwerking tot shirt en het verven ervan zijn water verslindende processen. Zo zakt in Dhaka, de hoofdstad van Bangladesh, het grondwaterpeil met ruim twee meter per jaar als gevolg van de groeiende kledingindustrie. Schoon, zoet water wordt wereldwijd schaarser. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich gaan realiseren hoeveel water onze kledingconsumptie opslokt en daardoor anders omgaan met kleding?

Meer feiten en cijfers? Hier vind je het minidossier en hier de factsheet van Water Footprint Fashion.

Rainproof
Klimaatverandering wordt voelbaar: droge gebieden worden droger, natte gebieden worden natter en weersextremen nemen toe. Megabuien ontregelen steeds vaker grote steden, denk maar aan de hoosbui van afgelopen zomer die Amsterdam en andere grote steden onder water zette. Sommige landen springen daar creatief op in. In Duitsland bestaat er een heuse ‘tegeltaks’ waardoor mensen met groene tuintjes minder belasting betalen dan stadgenoten met een bestraat tuintje. De problemen die worden veroorzaakt door regen vragen om inwoners die nieuwe plannen en oplossingen bedenken. Hoe zorgen we ervoor dat inwoners betrokken en creatief aan de slag gaan met klimaatverandering in hun stad?    

Meer feiten en cijfers? Hier vind je het minidossier en hier de factsheet van Rainproof.         

Kraanwater
De productie, verpakking en het transport van verpakt drinkwater zorgt voor 500 keer meer CO2- uitstoot dan voor dezelfde hoeveelheid kraanwater. En dan hebben we het nog niet eens over de olie (0,25 liter voor 1 liter bronwater) en de plastic soep in de oceanen. Ook in Europa maken burgers zich grote zorgen over de toegankelijkheid van kraanwater voor iedereen (kraanwater als mensenrecht) zo blijkt uit de verhitte protesten die rondom de privatisering van drinkwaterbedrijven gaande zijn. Hoe zorgen we ervoor dat kraanwater een toegankelijk recht blijft voor iedereen en tegelijkertijd een sexy product om te drinken? Hoe kan kraanwater de norm worden in de horeca en op festivals?  

Meer feiten en cijfers? Hier vind je het minidossier en hier de factsheet van Kraanwater.  

Blijf via ons waterkanaal en onze battlepagina op de hoogte van de strijd en meld je daar alvast aan voor de bruisende publieksfinale: donderdagavond 11 december in Pakhuis de Zwijger!

Foto: TU Delft

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief