De gemiddelde consumptie van flesjeswater in China per hoofd van de bevolking ligt nog altijd onder het wereldgemiddelde, maar dat betekent alleen maar dat de markt nog verder kan groeien. Momenteel wordt een klein deel van dat water uit de 'pure' waterbron van het Qinghai-Tibet plateau in de besneeuwde toppen van de Himalayas gehaald. Gezien de groeiende vraag reden voor veel Chinese drinkwaterbedrijven om zich rond het plateau te vestigen.

De lokale overheid van Tibet heeft de groei aangemoedigd met een tienjarenplan. De huidige jaarlijkse winning van 153.000 kubieke meter (=liter) water zal in 2025 uitgroeien tot 10 miljoen kuub. Om de groei een extra 'boost' te geven zijn er al aan 28 bedrijven licenties verstrekt om het water te gebruiken. Ook werd er vorig jaar een deal gesloten van zo'n 380 miljoen euro met oliemaatschappijen en waterkrachtcentrales om een slaatje te slaan uit de waterbusiness rond het plateau.

Milieu
De ontwikkelingen stroken niet met het beleid dat de Chinese overheid de afgelopen jaren heeft uitgezet om de natuur te beschermen. Om klimaatverandering tegen te gaan was juist afgesproken om gletsjers met rust te laten. Maar belastingvoordelen voor de drinkwaterbedrijven die de gletsjers uitzuigen en de gemaakte deals zijn niet bepaald in lijn met dat klimaatbeleid.

Om klimaatverandering tegen te gaan was juist afgesproken de gletsjers met rust te laten

Volgens wetenschappers is het plateau de afgelopen 30 jaar al zo'n 15 procent gekrompen. Op korte termijn zorgt smeltend gletsjerijs weliswaar voor meer water om te bottelen, op lange termijn zullen rivieren opdrogen, met rampzalige gevolgen voor gebieden stroomafwaarts. Het plateau is namelijk niet alleen een belangrijke bron voor het Chinese drinkwater, maar ook de bron van tien grote Aziatische rivieren.   

Gezien de hoge kosten van het bottelen en het verschepen van gletsjerwater naar huishoudens en openbare voorzieningen en de hoge milieukosten, moeten bedrijven en beleggers hun strategieën bij de 'Aziatische watertoren' heroverwegen, zo vinden de wetenschappers. De vraag is welke boodschap de Chinese overheid en de bedrijven daaraan hebben.

Lees hier het originele artikel op The Guardian.

[[{“fid”:”40258″,”view_mode”:”default”,”fields”:{“format”:”default”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:”Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:”Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro”},”type”:”media”,”attributes”:{“alt”:”Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro”,”title”:”Een abonnement op OneWorld magazine voor 25 euro”,”style”:”height:69px; width:581px”,”class”:”file-default media-element”}}]]

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief