Het is dé huidige voedingshype: superprijzige superfoods. Met name de exotische- en voor het westen onbekende producten zoals açaí- of gojibessen, pure cacao, speciale noten en zeewier. Superfoods staan voor ‘voedsel dat men beschouwt als enorm voedzaam en bevorderlijk voor onze gezondheid en ons welzijn’. 

Ze zijn over het algemeen caloriearm, zitten bomvol voedingsstoffen en bevatten nauwelijks verzadigde vetten. Een vage term dus, en wat de hypes ook zeggen, geloof vooral niet dat je er jonger door blijft, of dat je er ontzettend van afvalt.

Eet je ze naast je groenten en fruit, dan zijn ze een welkome aanvulling. Maar als je het in plaats van je dagelijkse voedsel neemt, is het zeker niet meer gezond te noemen. De vrouw die laatst onwel werd van haar superbessen, dacht waarschijnlijk dat er iets wonderbaarlijks zou gebeuren wanneer ze er maar veel van zou eten. Té veel is dus nooit gezond. Bovendien: je hebt altijd een bepaalde verdeling koolhydraten, eiwitten en vetten nodig om je lijf te voeden.

Vergeet aardappels, gember, honing niet!
Je zou veel voeding superfoods kunnen noemen. Als iemand me vraagt of een aardappel supervoedsel is, zeg ik ‘ja’ omdat hij vol zit met kalium, selenium en vezels die je lichaam nodig heeft. Het blijft een caloriebom, dus eet er niet te veel van en vooral niet in de vorm van chips of frites. Ook de appel vind ik een superfood omdat die vol zit met vezels, vitamines en mineralen. Gewone producten als bananen, ananas en aardappels worden zelden superfoods genoemd, maar zijn het wel. Ook vis kun je beschouwen als superfood vanwege de omega-3-vetten die je hersengezondheid bevorderen.

Verder beschouw ik producten als gember, knoflook, honing en citroen ook als superfood. In Azië nuttigen ze deze dagelijks voor hun gezondheid. In Nederland maken we gemberthee – met citroen en honing – pas klaar als we al keelpijn hebben of ziek of verkouden zijn. Dan ben je dus te laat met ‘herstellende’ voeding. Goede voeding helpt je gezond en fit te zijn en daarmee kun je ziektes en een onbalans in je lijf voorkomen. Probeer te variëren door andere producten in je leefstijl toe te laten, maar staar je niet blind op de nieuwe superfoodshype.

Ay Lin Kho is voedings- en gezondheidswetenschapper aan de Wageningen Universiteit

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief