Fastfoodbedrijf Chipotle gaat kinderen opvoeden over echt, duurzaam en goed eten. Met een hartverscheurend filmpje en videogame over een eenzame vogelverschrikker die in een industriële wereld op zoek gaat naar echt eten. Fair Fastfood? Ja dus.

Er was eens een fast-food gigant Chipotle die zich om liet toveren tot een moreel en duurzaam bedrijf. In de afgelopen twee jaar heeft het in Denver gevestigd bedrijf meer dan $ 2 miljoen gedoneerd aan groepen als Jamie Oliver's Food Revolution en de Natuurbeschermingswet. Aan het eind van vorig jaar, bood de stichting hun eerste grote prijs, van $ 250.000 aan Farm Aid. Met de joviale en vooral aantrekkelijke animaties (in samenwerking met Moonbot Studios) probeert Chipotle aandacht te besteden aan duurzame en kleinschalige landbouw, ‘away from factory farming’.

Chipotle ziet goed in dat er een markt is voor duurzaamheid. De verkoopcijfers schieten omhoog door hun verse en duurzame ingrediënten, zoals varkens en rundvlees in de burritos en tacos.

Twee jaar geleden stond het animatiefilmpje ‘Back to the start’ online. Het filmpje laat zien hoe een familie boerenbedrijf langzaam overschakelt naar de industriele manier van boeren, en vervolgens teruggaat naar de duurzame aanpak van blije dieren in de weide. Het filmpje kwam eerst online, vervolgens draaide die in de bios en het filmpje sloeg zo goed aan dat er ook gelijk een nationale reclame van is gemaakt. De opbrengsten van de downloads gaan direct naar Chipotle’s eigen stichting, Chipotle Cultivate Foundation.

Nu is Chipotle weer terug van weggeweest met hun tweede animatiefilmpje en gratis online spelletje ‘Scarecrow’, in de stijl van Tim Burton. Vorige week is het filmpje geupload en het heeft nu al meer dan vier miljoen hits. Het korte, hartverscheurende filmpje geeft ons inzicht in een dystopische fantasiewereld waar alle voedselproductie gecontroleerd wordt door fictieve industriële gigant Crow Foods, the enemy. Onze held Scarecrow neemt afstand van zijn traditionele rol als voedselbeschermer, en is nu het slaafje van kraaien die het industriele voedselsysteem in bedwang houden. Pak die tissues ook maar alvast want je krijgt spontaan medelijden met deze eenzame vogelverschrikker die in de duistere wereld van voorverpakte ‘100% beef-ish’ en zielige koeien in dozen belandt. Maar treur niet te lang, want de Scarecrow geeft de kijker algauw een sprankeltje hoop en wordt geinspireerd door een groeiende chilipeper, the real stuff (en de slimme link naar Chipotle). Scarecrow laat zich niet wegslaan en bedenkt een alternatief voor de onhoudbare bewerkte voedingsmiddelen uit de fabriek: doorgaan met zijn status als voedselbeschermer.

Verrassend goed en met name briljant werk van de fastfood restaurantketen en Moonbot Studios. Chipotle’s naam komt er niet eens in voor, het zijn dus niet direct promo-filmpjes. Voor zover we weten, zou het net zo goed een FAO filmpje kunnen zijn. Goh, dat zou leuk zijn. Mark Crumpacker, hoofd marketing geeft heel eerlijk aan dat het wel degelijk een promo-filmpje is: "The more people learn about where their food comes from and how it is prepared, the more likely they are to seek out high-quality, classically prepared food like we serve in our restaurants”. En als je genoeg punten scoort met het online spelletje tussen nu en 31 december 2014 win je 'food awards', Chipotle producten dus.

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief