Bedrijven zoals Coca Cola pompen de natuurlijke bronnen leeg om het in flesjes te verkopen. En voor alle landbouwproducten die wij hier consumeren, zijn duizenden liters water gebruikt. A World Without Water (2006) geeft een goed beeld van de problemen die voortkomen uit waterschaarste wereldwijd. De filmmakers nemen je mee in een rondje wereld: van Bolivia tot India en van Tanzania tot de getto’s van Detroit. Ook de verschillende oorzaken en gevolgen komen aan bod.

Het blauwe goud
Water is het blauwe goud geworden. Dat heeft de bedrijvenwereld ook ontdekt. Wereldwijd is het waterbeheer door de overheid verkocht aan private bedrijven. Schoon drinkwater is op veel plekken niet langer een recht, maar een product waar zoveel mogelijk winst mee gemaakt moet worden..

De documentaire geeft tegelijkertijd de dagelijkse waterproblemen waar gezinnen, boeren en stadsmensen mee leven weer. Bij gebrek aan water moet je keuzes maken. Doe ik vandaag de afwas, of geef ik mijn dochter een bad? Zal ik de groenten wassen, of toch liever de kleren? Het is een keuze tussen hygiëne en geaccepteerd worden, tussen gezondheid en sociaaleconomische status.

Neem een kijkje in de wereld zonder water: 
[[{“fid”:”31762″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”link_text”:null,”attributes”:{“alt”:”A World Without Water”,”height”:”327″,”width”:”581″,”class”:”media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”}}]]

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
670

Over de auteur

Tessa Moolenaar is freelance journalist en studeert Journalistiek en Nieuwe Media aan de Universiteit Leiden.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief