Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

ja, ik word nu lid vanaf 6,- per maand

“In de wijk waar ik opgroeide in Friesland hadden veel kinderen verschillende afkomsten, ik had er een leuke jeugd. Buiten mijn buurt viel ik op als kind van Soedanese, islamitische migranten en had ik wel eens te maken met discriminatie. Het deed me pijn en maakte me onzeker over mijn uiterlijk. Zelfacceptatie was er niet. Op de middelbare school probeerde ik die onzekerheid te onderdrukken door de clown uit te hangen. Online vond ik als tiener meer aansluiting bij leeftijdsgenoten door fanaccounts te beginnen van popbands als One Direction. Toen is mijn liefde voor muziek en daarna punk ontstaan en ben ik zelfs Event Management gaan studeren, zodat ik wél naar concerten mocht van mijn vader.

Maha Eljak (21) is het eerste zwarte model met hijab dat meedeed aan Holland’s Next Top Model. In haar eigen tijdschrift genaamd ‘Mahazine’ deelt ze haar kijk op de wereld. Ze is van Soedanese komaf, studeert aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden, is punker en werkt mee aan festivalproducties.

Ik ben nu 21 en nog steeds op zoek naar waar ik me thuis voel. Ik probeer vooral comfortabel te zijn met mezelf. Door mijn depressies kan ik mezelf namelijk helemaal verliezen in negatieve gedachten. Tegelijkertijd heb ik lef en ga ik mijn eigen weg. Ik ben zwart, moslim, draag een hijab, hou van punkrock en ben model. Al die kanten van mezelf komen terug in mijn ‘Mahazine’. Ik heb daar mijn safe space van gemaakt.

In mijn ‘Mahafest’ staat dat jezelf moet vieren en omarmen

Het begon als opdracht voor mijn opleiding Popcultuur. Ik had net de wereld van de ‘zines’ ontdekt en toen besloot ik dat ik dat wilde maken; een zelf gefinancierd, zelf gepubliceerd en onafhankelijk magazine. Ik noem het een Do It Yourself-punkmagazine. Die uitstraling heeft het ook, met veel zwart-witfotografie, neonkleuren, gescheurde en geplakte pagina’s. Het gaat over mijn kijk op de wereld, maar ook over mensen die mij inspireren. Zo staan er gastbijdragen in van mensen die ik heel tof vind. En een ‘Mahafest’, waarin staat dat jezelf moet vieren en omarmen.

De eerste honderd nummers die ik had laten drukken waren binnen drie dagen uitverkocht en de volgende batch ging ook snel. Ik heb zoveel mooie reacties gehad van mensen die zich erin herkenden. Zelfs uit de Randstad, terwijl ik in Sneek zit. Ik ben nu bezig met een tweede editie.

De tekst gaat verder onder de foto.

Maha_Eljak_C_Jonathan_Hoost_3000px
‘Ik heb geleerd dat ik mijn waarde moet kennen en mijn grenzen moet aangeven.’ Beeld door: Jonathan Hoost

Ik weet hoe belangrijk herkenbaarheid is als je jezelf weinig terugziet in de media. Toen ik in 2018 het Somalisch-Amerikaanse supermodel Halima Aden met hoofddoek op de catwalk zag, ging er een wereld voor me open: ik kon model worden. Na wat mislukte pogingen via modellenbureaus in het buitenland, reageerde ik op een casting voor Elle. Voor ik het wist stond ik op de set en was ik verkocht.

Meedoen aan Holland’s Next Top Model heeft me geen klussen opgeleverd en was best een rollercoaster voor een achttienjarige; online kreeg ik naast liefde ook haat over me heen, over mijn hoofddoek of mijn geloof. Toch wilde ik door met modellenwerk, want ik ben gelukkig als ik voor een camera sta. Ik laat de hectische wereld achter en stap in een fantasiewereld waar alles oké is. Ik voel me gezien. Net als met ‘Mahazine’ is dat mijn safe space. Inmiddels heb ik campagnes gedaan voor Adidas en Converse, maar ook voor ontwerpers als Claes Iversen en Susan Bijl.

Als je een moslimmodel boekt, doe dan je research

Bij die eerste shoot voor Elle in 2019 hadden ze verschillende hoofddoeken klaargelegd en een kleedruimte voor mij en een ander moslimmodel geregeld – normaal kleed je je om midden op de set. Maar ik moest ook wel eens een kort jurkje met spaghettibandjes aan, terwijl mijn agent had aangegeven dat ik me bescheiden kleed. Als je een moslimmodel boekt, doe dan je research.

Halima Aden is inmiddels gestopt met modellenwerk omdat het niet meer samenging met haar geloof en principes. Heel jammer, maar ik heb daarvan vooral geleerd dat ik mijn waarde moet kennen en mijn grenzen moet aangeven. Je moet je niet laten veranderen door de mode-industrie.”

Dit interview verscheen als deel van een groter artikel in OneWorld Magazine van maart 2022.

seada_redactioneel 3

Over de auteur

Hoofdredacteur

Seada Nourhussen (Gondar, Ethiopië 1978) is sinds februari 2018 hoofdredacteur van One World. Tot eind 2018 was ze columnist voor Trouw en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief