Het reclamespotje begint onschuldig: een jonge Chinese vrouw doet de was en een donkere jongen, die onder de verfstrepen zit, flirt met haar. Ze wenkt hem en duwt hem vervolgens de wasmachine in om hem ‘schoon te maken’.  Wanneer het apparaat klaar is, is de donkere jongen veranderd in een Chinese jongen.

Hoewel de reclame al sinds maart online staat, gaat het nu pas viraal nadat de Amerikaanse Christopher Powell het deelde op Facebook. Sindsdien blijven mensen met afschuw reageren op het spotje en noemen zij het racistisch, bizar en ongepast.

In eerste instantie begreep het bedrijf de ophef niet en noemde ze buitenlandse critici zelfs te gevoelig. Uiteindelijk is de wasmiddelproducent van gedachte veranderd. Qiaobi heeft het filmpje van het internet afgehaald en zelfs opgeroepen het niet langer te delen. Desondanks verspreiden mensen het massaal via sociale media en is het ondertussen al meer dan acht miljoen keer bekeken.

670

Over de auteur

Nore Witte is een stagiar voor OneWorld. Zij studeert journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht.
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief