Verder lezen?

Rechtvaardige journalistiek verdient een rechtvaardige prijs.
Maak jij OneWorld mogelijk?

ja, ik word nu lid vanaf 6,- per maand

“Hoe wist je dat het zou lukken?”, vroeg een vriendin aan me, nadat een halfjaar geleden bekend werd dat ik samen met John Olivieira de licentie van OneWorld had gekregen.

Rond die tijd schreef ik voor het laatst het (hoofd)redactioneel voor het magazine van OneWorld. Net zo lang geleden viel de papieren OneWorld bij onze abonnees op de mat. Ook voor het laatst, dacht iedereen. OneWorld zou namelijk stoppen met het blad, alleen nog online doorgaan en de contracten van de gehele bezetting – inclusief het mijne – werden ontbonden. Een pijnlijk besluit van het bestuur na een journalistiek geweldig, maar financieel rampzalig jaar. Niet alleen corona, ook een onhoudbaar businessmodel was de boosdoener. Drie jaar sleutelen aan een nieuwe, urgente en edgy identiteit voor een magazine dat ooit uit de ontwikkelingssector kwam, down the drain.

Sindsdien is er getreurd, maar ook een fris begin gemaakt. Toen het bestuur bekendmaakte dat een derde partij OneWorld in handen zou krijgen, besloot ik een stap naar voren te nemen: geef mij ook de kans om de boel over te nemen. Waarom? Omdat ik sterk geloof in onze koers zonder valse neutraliteit, mét onderbelichte perspectieven en zelfkritiek. En omdat het Nederlandse medialandschap wordt gedomineerd door een duopolie (DPG Media en Mediahuis) met enkel witte mannen op sleutelposities. Er is, sinds deze maand, maar één witte vrouw hoofredacteur van een landelijk dagblad en geen een van een landelijke actualiteitenrubriek, laat staan een zwarte vrouw die ook nog licentiehouder is.

De missie voorop: journalistiek voor rechtvaardigheid

Hoe ik wist dat het zou lukken? Dat wist ik niet. Zoals wel vaker in mijn leven stapte ik hierin met de beroemde woorden die Pippi Langkous nooit zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ En toen ervaren mediaman John Olivieira zich bij mij voegde, wist ik wél dat het zou lukken. Ik de journalistieke kant, hij de zakelijke kant. De missie voorop: journalistiek voor rechtvaardigheid.

Als nieuwe leiding zouden wij het magazine weer tot leven wekken. Want hoezeer we ook van online houden, wij hechten aan de rust en aandacht die papier afdwingt. Tegelijk moesten er ook heel veel administratieve en technische zaken geregeld worden en veel besluiten worden genomen. Wie (ja, dat was in eerste instantie écht maar één persoon) nemen we aan? Welke automatiseringssystemen hebben we nodig als geminimaliseerd bedrijf? Welk papier en welke drukkerij gebruiken we voor het nieuwe blad? Vrijheid en keuzestress liggen dicht bij elkaar. Tijdens die verbouwing moesten de dagelijkse online artikelen geruisloos doorlopen.

Gelukkig konden we rekenen op een paar voor ons bekende rotsen in de branding. Zoals chef redactie Esther Samuel, die drie jaar geleden stagiaire was en nu álle producties van OneWorld – online én magazine – coördineert, fotografen tot in Zimbabwe opspoort en rond vier uur ’s middags standaard een lachkick krijgt. En eindredacteur Marte Hoogenboom – die voor het nieuwe magazine een indringend ‘wachtboek’ schreef over haar transitie, en vrolijk van elk haperend uitprobeersel een ronkend artikel maakt.

En redacteur Roxane Soudagar – intern ook wel ‘de verhalenmachine’ genoemd – keerde onlangs bij ons terug. Ook zij begon nog korter geleden als stagiair zonder journalistieke opleiding of ervaring, maar bewees zich zo rap als geboren verslaggever, dat we haar snel opnamen in het team. Zij interviewde voor het magazine Tropenmuseum-directeur Wayne Modest over onder andere roofkunst en reconstrueerde de vergeten voorloper van de toeslagenaffaire: het ‘Somaliëproject’. Een verhaal dat anderen 16 jaar lieten liggen. Ook Studio Colorado, die samen met inmiddels afgezwaaid huisvormgever Bouwe van der Molen onze huisstijl ontwierpen, stonden weer in de startblokken en zorgen voor wéér een vernieuwing in de vormgeving.

Het resultaat van zes maanden hard werken ligt nu bij onze betalende lezers op de mat

En onze abonnees, die bleven ook. Heel bijzonder, nadat wij deelden dat er dit jaar enkel een zomer- en winternummer zullen verschijnen, dat er een online betaalmuur en andere abonnementen kwamen. Noodzakelijk om te overleven en omdat we willen benadrukken: journalistiek is kostbaar. Dat onze lezers grotendeels bij ons zijn gebleven, betekent gigantisch veel voor ons. Niet alleen financieel, maar ook moreel.

Het resultaat van zes maanden hard werken en veranderingen doorvoeren ligt nu eindelijk bij onze betalende lezers op de mat: het XL OneWorld-zomermagazine van 2021. We zijn trots dat we alsnog op papier verschijnen met een bijzondere mix aan persoonlijke verhalen, essays, onderzoek en fotografie. En nog wel zo ‘dik’ – in alle opzichten van dat woord.

We hadden geen enkele garantie dat onze lezers niet massaal zouden weglopen. Toch wisten we: OneWorld-lezers nemen niet simpelweg een abonnement, ze zijn onderdeel van een progressieve beweging die een eerlijke wereld eist. Dat bleek ook uit de kaarten, mails, Instagram-stories en tweets die jullie stuurden. Uit de abonnementen die jullie afsloten en de donaties die jullie deden. We zijn bevoorrecht met zulke lezers, die het vooral belangrijk vinden dat wij bestaan.

Want zonder enige valse bescheidenheid: ons geluid en onze aanpak zijn onmisbaar in een tijd waarin rechtse politici journalisten ‘tuig van de richel’ noemen. Aan ons de taak om de dwarsverbanden kritisch te analyseren: de politici die media ondermijnen én de media die hen daar jarenlang de ruimte voor gaven. Wij beloven dat soort machtsvragen niet uit het oog te verliezen. Dat is voor OneWorld-lezers geen nieuws, maar het is wel nieuwe journalistiek.

We zijn er nog, we zijn je dankbaar, we gaan door.

hoofdafbeeldingv2

De vergeten fraudejacht op Somalische Nederlanders

Ver voor de toeslagenaffaire was er het ‘Somaliëproject’. Een reconstructie.

Nastia Cistakova

Journalistiek kost geld. Wie betaalt?

Lang verzette OneWorld zich tegen een betaalmuur, maar nu is die er toch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Over de auteur

Hoofdredacteur

Seada Nourhussen (Gondar, Ethiopië 1978) is sinds februari 2018 hoofdredacteur van One World. Tot eind 2018 was ze columnist voor Trouw en …
Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief