Een camperbusje heeft op veel mensen een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Maar het blijft een auto – met bijbehorende impact op het milieu. Hoe houd je die impact zo laag mogelijk?
Dit artikel krijg je cadeau van OneWorld.
Word abonnee
Haa, zomer! De bloemen bloeien, de duiven pikken frietjes van terrastafels, de schaapjes liggen puffend en zwetend in een hoek. En de mens? Die droomt van verre landen, avontuur en de afwezigheid van kantoorlinoleum en automaatkoffie. Grote kans dat in die pre-zomervakantie-dagdromen een camperbusje voorbij komt tuffen. Want wie wil dat nou niet: slapen in de natuur in je eigen huisje op wielen, of juist in het centrum van een stad waar het goedkoopste vieze hostel al schreeuwend duur is.
Toch is het milieutechnisch gezien niet de beste droom die je kunt kopen. Zeker als je in het dagelijks leven geen auto (nodig) hebt, kan het voelen als een grote, niet erg duurzame stap. Maar die the-road-ahead-is-empty-kriebels kunnen zó sterk zijn dat je toch een camperbusje wilt. Waar kun je dan op letten in de aanschaf, om je camper zo niet-milieu-belastend mogelijk te maken?
Age matters, size matters
Wie op internet naar tweedehands camperbusjes zoekt, komt allerlei bouwjaren tegen, zoals een karakteristieke Volkswagen T4 uit 1992 of een bonkige Mercedes-bus uit 1985. Over het algemeen geldt: hoe ouder, hoe charmanter. En ook: hoe ouder, hoe goedkoper (tenzij je per se die klassieke Volkswagen T1 of T2 wilt hebben).
Toch is het goed om kritisch naar het bouwjaar te kijken. Zo adviseert Milieu Centraal om geen auto te kopen van vóór 2005. Geen benzine-auto’s, en zéker geen diesels. Auto’s van na 2005 zijn over het algemeen minder vervuilend, omdat de Europese normen steeds strenger worden. Sinds 2010 is een roetfilter verplicht, waardoor dieselauto’s qua fijnstof dichter in de buurt komen van benzine-auto’s. Wel stoten diesels nog steeds meer stikstofoxiden uit.
En dat je zo’n oudje redt van de sloop, is dat dan niks waard voor het milieu? Dat gaat helaas niet op. Hoewel het veel grondstoffen en energie kost om een nieuwe auto te maken en een oude te slopen, zit bijna 90 procent van de totale milieubelasting bij diesel- en benzine-auto’s in het verbruik. De uitstoot tijdens het rijden is dus vervuilender dan het maak- of sloopproces.
Naast leeftijd doet ook de grootte ertoe: hoe groter en zwaarder de auto, hoe meer brandstof die over het algemeen verbruikt. Daarom is het goed om te bedenken hoeveel ruimte je nou echt nodig hebt. Wil je echt een vast hoog dak, of mag het ook een uitklapdak zijn? Heb je die vier slaapplekken echt nodig, of kunnen er ook twee mensen in een apart tentje slapen?
Benzine, diesel of elektrisch
Auto’s op benzine of diesel hebben sowieso een onzekere toekomst: de EU wil deze auto’s vanaf 2050 bannen uit de Europese steden en meerdere landen hebben al aangekondigd dat ze de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel gaan verbieden. Dit alles heeft al veel eerder dan 2050 effect op de camper-markt, voorspelt Maarten Steinbuch, hoogleraar aan de TU Eindhoven. In een interview op de website van de Nederlandse Kampeerauto Club zegt hij: “Een camper gaat algauw 20 tot 25 jaar mee. Je koopt geen nieuwe camper met dieselmotor als je weet dat je hem op termijn niet meer kunt inruilen of verkopen. Ik denk dat je dat effect al vanaf 2025 gaat zien.” Dat is dus wel een dingetje bij de aanschaf: als je een benzine- of dieselcamper koopt en je wilt hem na een paar jaar weer doorverkopen, dan kom je er misschien minder makkelijk vanaf.
“
Er rijden nog nauwelijks elektrische campers in Europa
Een elektrische camperbus dan maar? Die laten nog op zich wachten. Waar het aantal elektrische en plug-in hybride personenauto’s in Nederland de afgelopen jaren is gegroeid (van 87.500 in 2015 naar 124.000 in 2018), moet de markt voor elektrische campers nog van de grond komen.Volgens de ANWB rijden er nog nauwelijks elektrische campers in Europa. Huren kan wel, sinds dit jaar: via het Nederlandse Camptoo, een deelplatform voor campers en caravans, wordt één elektrisch camperbusje in Oostenrijk te huur aangeboden. Het camperbusje is onderdeel van een Nederlands-Oostenrijks onderzoek naar nul-emissie-toerisme, vertelt Eke Eijgelaar van de Bredase hogeschool voor toerisme NHTV. “Het is de bedoeling dat een aantal gebruikers een dagboek bijhouden en geïnterviewd worden, zodat duidelijk wordt wat de mogelijkheden en barrières zijn van elektrische campers. Voor campers is elektrisch rijden een van de weinige oplossingen om klimaat- en futureproof te worden.” Daarbij doelt hij niet alleen op de gigantische, blinkend witte pensionado-campers, maar ook op camperbusjes.
De elektrische camper van het pilotproject is een omgebouwde elektrische personenbus: de Nissan e-NV200. Zo’n tot camperbus omgetoverde elektrische personenbus wordt hier en daar ook wel te koop aangeboden. Heb je geen zin om een auto te laten ombouwen? Dan is het wachten tot 2022 (en waarschijnlijk ook wachten op een royaal gevulde portemonnee). In dat jaar wil Volkswagen een elektrische versie van hun nostalgische busjes uitbrengen – die trouwens ook autonoom zou moeten kunnen rijden. De naam klinkt een beetje alsof Volkswagen geïnspireerd werd door een sciencefictionfilm uit de jaren -80: de ‘I.D. Buzz’.
Een kleine troost voor wie verknocht is aan zijn grote ouwe bus met ronkende dieselmotor: sinds je je droomhuis op wielen hebt, pak je misschien veel minder vaak het vliegtuig. Dat is ook wat waard.
Deze site maakt gebruik van cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden en onze site te verbeteren. AccepterenInstellingen
Cookiebeleid
Overzicht cookies op oneworld.nl
We verzamelen via cookies gegevens met het doel de technische werking van de website en uw gebruiksgemak te garanderen. De cookies (kleine tekstbestanden die bij het eerste bezoek aan deze website worden opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone) zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren.
Hiervoor gebruiken wij cookies van Google Analytics, dat het sitegebruik geanonimiseerd registreert en hiervan gegevens opslaat. Met deze gegevens maken wij bezoekstatistieken, op basis waarvan we verbeteringen doorvoeren op onze website. Google Analytics verschaft deze geanonimiseerde data aan derden indien wettelijk verplicht, of als deze derden de data namens Google Analytics verwerken. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor deze anonieme gegevensverwerking door Google Analytics.
Daarnaast gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn.
Via deze cookiebalk krijgt u de mogelijkheid om de cookies te accepteren of de instellingen aan te passen. Onder 'Overige cookies' kunt u diverse cookies van externe diensten (zoals youtube, facebook, vimeo) uitzetten.
Een opt-out van Google Analytics op deze website kan via deze link.
Mocht u hierover vragen hebben, kunt u mailen naar: lezers@oneworld.nl
Op deze site gebruiken we functionele cookies van WordPress en WooCommerce. De cookies van WordPress zorgen ervoor dat de website beter kan worden gebruikt door bezoekers. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat u kunt zien of u bent ingelogd, ze houden ook bij welke individuele voorkeuren u hebt gekozen op uw profielpagina. De cookies van WooCommerce zijn van onze betaalde diensten (Vriendenabonnement, Vacaturebank, Partnernetwerk, Online agenda) en zorgen ervoor dat producten worden onthouden tijdens het aankoopproces. Elke aankoopsessie bij WooCommerce bevat een unieke code voor elke klant, zodat er kan worden achterhaald waar de productgegevens voor elke klant te vinden zijn. Deze cookies kunt u niet uitzetten.
In onze artikelen gebruiken wij content van diverse externe diensten. Het is mogelijk om de volgende cookies uit te schakelen. Hiermee wordt deze content niet langer getoond.
Naam cookie
Soort content
youtube_embed
Youtube player embed
vimeo_embed
Vimeo player embed
google_maps
Google maps embed
twitter_widget
Twitter social widget
soundcloud_embed
Soundcloud player embed
instagram_embed
Instagram embed
Daarnaast gebruiken we Google reCaptcha om de website te beschermen tegen bots. Ook dit kan hier uitgezet worden, maar formulieren die hiervan gebruik maken kunnen dan niet ingediend worden