Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Via crowdfunding haalde de NVV hiervoor ruim 13.000 euro op. “Met deze reclame willen we mensen bewust maken van gebeurtenissen achter de schermen in de voedselindustrie en de gevolgen voor het klimaat”, zegt Debby van Velzen.

Vee-industrie groeit

“Een veganistische leefwijze kan dierenleed verminderen, de impact op de aarde verkleinen, zorgen voor een gezondere leefomgeving en minder voedselverspilling”, vertelt woordvoerder Alex Romijn van Bite Back. “Steeds vaker wordt in de media en politiek belicht dat we moeten werken aan een plantaardige transitie, omdat dit beter is voor dieren, natuur en milieu. Toch blijven er steeds meer dieren bijkomen in de Nederlandse vee-industrie.”

Makkelijk zonder

“Het verschil met reclames van Wakker Dier is dat wij ons niet richten op dierenwelzijn, je ziet bij ons geen reclames over bijvoorbeeld dieren die in te kleine hokken zitten.” De campagnes laten zien dat je makkelijk zonder dierlijke producten kunt leven. “Een mens heeft niet het recht om een dier als ding te zien”, zegt van Velzen.

Dat mensen zich bewuster worden van wat ze naar binnen werken, is zeker. “Afgelopen oktober waren er bijna achtduizend aanmeldingen voor de Vegan Challenge, de meeste aanmeldingen tot nu toe.” In de veganistische postercampagne worden verschillende thema’s belicht: dierenleed, milieu en wereldvoedeselverdeling.

bewl3-0735

Jacolijn Groesbeek

Profielpagina

Advertentie

KERST_Rectangle-Banner_ANIMATED_2

Advertentie

DSW-liever-principieel-dan-commercieel2