Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 4 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Onze vleesconsumptie heeft een bewezen negatieve invloed op klimaat, milieu en biodiversiteit. Rood en bewerkt vlees wordt daarnaast in verband gebracht met onder meer kanker, beroertes en hart- en vaatziekten. “Toch stuurt reclame ons continu richting een ongezond en onduurzaam voedselpatroon, waarin vlees vaak de hoofdrol speelt”, stellen de intiatiefnemers van Een Onsje Minder. “Denk aan billboards, commercials en aanbiedingen van fastfoodketens, maar ook de promotie van (veelal bewerkte) vleesproducten in supermarkten en stations.” Het RIVM, de Gezondsheidsraad en de WRR erkennen de verbanden en adviseren inmiddels allemaal een vermindering van de vleesconsumptie. Toch ontbreken passende beleidsmaatregelen nog altijd.

Een totaalstop op vleesreclames lijkt zo’n passende maatregel. De intiatiefnemers van Een Onsje Minder stellen dat een einde aan vleesreclames een daling in de vleesconsumptie teweeg gaat brengen, zoals dat eerder gebeurde in de tabaksindustrie. “Vermindering van vleesconsumptie is een gevoelig onderwerp, maar de maatschappelijke attitude richting ’minder vlees eten’ is gedurende de afgelopen jaren langzaamaan positiever geworden”, stelt de organisatie. “In 2016 bleek uit onderzoek van Natuur & Milieu dat 67% van de Nederlanders ‘flexitariër’ is. Het is tijd om het taboe rondom reductie van vleesconsumptie op te heffen.” Mooi meegenomen: “Het verbod kan bijdragen aan het behalen van de duurzame ambities van het kabinet.”

Het initiatief ondersteunen doe je door de petitie te ondertekenen op Onsjeminder.nl

‘Een onsje minder vleesreclame alstublieft’ is een initiatief gevormd door een groep duurzame denkers die bewustwording creëren over de negatieve effecten van de vleesindustrie en de voordelen van een plantaardig eetpatroon. Initiatiefnemers van deze campagne zijn Natascha Kooiman (DJ100, Food100 en Smaackmakers) en Armanda Govers (Even Geen Vlees). Het initiatief wordt ondersteund door diverse organisaties en namen uit de TROUW Duurzame 100.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€4 per maand)
Pasfoto1

Channa Brunt

Channa Brunt is een maatschappelijk betrokken freelance journalist, in het bijzonder begaan met dier en milieu. Ze schrijft momenteel met …
Profielpagina