Journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld

Voordat je verder leest:

Onafhankelijke journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld kost tijd en geld. Als Vriend van OneWorld steun je voor € 6 per maand onze missie, lees je dagelijks bijzondere verhalen, ontvang je ons magazine en meer!

Ja, ik word Vriend Ik lees eerst verder

Er komt geen chauffeur aan te pas: vliegende drones en droids – de rijdende variant – navigeren zelfstandig naar hun bestemming. Met kunstmatige intelligentie moeten deze robots onderweg nergens tegenaan botsen.

Begin 2019 begint het Qatarese technologiebedrijf Geeba als eerste in de wereld een pilot in Rotterdam en Delft met deze vervoersmiddelen. Samen met onder meer Zalando gaat Geeba zo pakketten bezorgen.

In Qatar rijden en vliegen de robots al rond. Niet als postbezorgers, maar als grenswachters. Mede-oprichter Ezzeldin Al Abd vertelt: “In Qatar zat wetgeving ons tegen, daar wilden we niet op wachten. In Nederland, waar veel ruimte is voor technologische innovatie, mogen onze robots aan de slag in de bezorging.”

Schermafbeelding-2018-10-12-om-17.50.30

Het bedrijf heeft een vestiging in de Qatarese hoofdstad Doha en sinds vijf jaar ook een in Rotterdam.

Geeba doet niet alleen de bezorging, maar opent ook een webwinkel. “We gaan de hele keten verzorgen. We zijn het warenhuis, het distributiecentrum en de bezorger. Wij noemen dat ons ‘ecosysteem’. Maar we werken ook samen met gevestigde bezorgers en verkopers.” Het plan: consumenten, dronebezitters en webshops laten samenwerken door middel van een app, waar een drone een bezorgklus kan aannemen zodra er een bestelling wordt geplaatst. Denk aan een Uber-achtige app die de verwachte bezorgtijd aangeeft en waarop je de route van de drone kunt volgen. Met een code open je de robot en haal je je pakketje eruit. Het klinkt futuristisch, maar Geeba heeft stevige ambities. Al Abd: “Toen draadloos telefoneren werd uitgevonden, dachten we ook dat dat niet zou aanslaan. Straks kunnen we ook niet meer zonder de snelle en schone bezorging door drones en droids.”

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom hebben zij het over ‘precycling’ in plaats van recycling, oftewel níet verpakken.

Slim verpakken is níet verpakken

Pakjes thuis laten bezorgen vergt ook veel lagen verpakking, grote dozen en lucht. Daardoor passen er minder pakketjes in een bestelbus; niet efficiënt of milieuvriendelijk. Dat kan beter, dacht het Tsjechische bedrijf MIWA. Oprichter Petr Báča werkte als ontwerper in de verpakkingsindustrie en kon het overbodige materiaalgebruik niet meer aanzien. Compagnon Tereza Dohnalová vindt: voorkomen is beter dan genezen. Daarom hebben zij het over ‘precycling’ in plaats van recycling, oftewel níet verpakken.

Dohnalová: “MIWA richt zich op de hele productieketen. We maken herbruikbare ‘capsules’ voor de fabriek, de winkel en de vervoerder. Daarin komt de bestelling bij de klant, die de aankoop overhevelt in eigen tas, pot of blik. En de herbruikbare capsule gaat retour naar de winkel. De pilot start in november in samenwerking met supermarkten in Praag.”

Het bedrijf richt zich nu op levensmiddelen en huishoudelijke producten zoals zeep en wasmiddel. Eventueel kan de techniek worden uitgebreid naar andere sectoren, zoals kleding. Als de pilot in Praag goed verloopt, heeft MIWA wereldwijde plannen.

Dohnolová: “Daarbij hebben we Nederland zeker in het vizier als land met zo veel duurzame initiatieven.” Onder andere PostNL is onlangs een lokale pilot begonnen met herbruikbare verpakkingen die het product precies omsluiten; geen extra lucht, dus optimale benutting van de bestelbus.

becca-mchaffie-580884-unsplash2

Een gids door de jungle

Een handleiding om tijdens het (online) winkelen groene en eerlijke keuzes te maken.

Voor het maken van verhalen hebben we jouw steun nodig.

Ja, ik word vriend (€6 per maand)
loudi foto linkedin blauwe trui

Loudi Langelaan

Loudi Langelaan (23), filosoof en journalist. Denkt en schrijft het liefst over maatschappijkritiek, milieu-ethiek, duurzaamheid en …
Profielpagina