[[{“fid”:”29210″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]Moet uw kind ook zo hard werken voor een beetje water?

 

1. Ga je schamen
In de editie van vorig jaar constateerde collega Lonneke van Genugten al dat de reclamemaker onze kleine zorgen graag in perspectief plaatst – schaam je voor je first world problems. “Plaats de veilige vinexwijk van de donateur tegenover de ruige wereld van rauwe armoede en conflict. Ineens zit die luie stoel een stuk minder comfortabel.” De zogenoemde jij-bak is nog steeds een hit. Wat voor capriolen moet jouw zoontje uithalen voor een glaasje water?

[[{“fid”:”29209″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

2. Isn't it ironic?
Soms slaat de ironische vergelijking in het enthousiasme van de campagnemakers een tikje door. Stichting homeplan vraagt of ‘u zich al zorgen maakt over uw winterbanden’ om daarna in de punchline de nietsvermoedende winterbanden-fetisjist te vragen of hij wel weet ‘dat er honderd miljoen mensen geen dak boven het hoofd hebben’. Een beetje een belediging aan het adres van de Afrikaanse boerin lijkt het zelfs te worden wanneer Action Aid Nederland de volgende ironie onder woorden probeert te krijgen: Leya heeft wel een mooie jurk aan maar evengoed niets te eten. Slechte keuze, Leya.

3. Slimme spreekwoorden
Om de bespottelijkheid van veel ontwikkelingsproblemen te laten zien, is een bekend spreekwoord verrassend vervormen handig. “Online verleiden is geen kinderspel” over online kinderseks, of “Waarin een groot land klein kan zijn” om te vertellen over hoe Nederland met vluchtelingen omgaat. En een beetje lukraak maar wel leuk: “Het verschil zit soms in een klein geitje.” 

4. Noem het beestje bij het naampje. 
Dit is niet zozeer een trend. Toch is het interessant te noemen dat het leed altijd persoonlijk gemaakt wordt met een voornaam: Greet eet altijd alleen en 'Lisa staat er altijd alleen voor'. Bebi is vandaag vrouw geworden. Sagor uit Bangladesh is een ongelofelijke downer. Een beetje een eendimensionaal beeld van Greet, Lisa, Bebi en Sagor hebben we nu alleen wel. 

5. Over de rug van de kindertjes

Van kinderen maken reclamemakers dit jaar het liefst een beetje gehakt. Ze zitten in de modder te vissen naar afval, moeten hun rug breken voor een glaasje water. Zielig, maar ook een beetje dom, dat jongetje op de duikplank met zijn rolstoel. Een jongetje in het Ronald Mc Donald kinderhuis zit vertwijfeld in zijn ziekenhuisbed zich af te vragen waar zijn ouders nou weer zijn. Boven een stel nietsvermoedende Afrikaanse dorpskinderen: 'Euroknallers'. En in combinatie met trend slimme spreekwoorden staat boven het hoofd van Sagor: 'Ik ben een downer'. 

[[{“fid”:”29215″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

6. Berooide Bejaarden
Jongens, stop het geweld tegen bejaarden. En laat ‘m toch niet zo lang alleen. Opvallend veel bejaarden worden dit jaar net als kinderen met neergeslagen ogen en confronterende foto’s  in hun zielige hoek gezet.  

[[{“fid”:”29207″,”view_mode”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_halve_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_halve_breedte media-element file-file-styles-artikel-halve-breedte”,”id”:”styles-4-0″}}]]

 

 

 

 

 

7. De sterke vrouw
Internationaal powermeisjesboegbeeld Beyoncé zegt het zo: ‘I’m a grown woman, I can do what I want.’ De hulpbehoevende vrouw is niet zielig. Anders dan treurige kinderen en verlaten bejaarden verschijnt de sterke vrouw strak in het pak, met een schalkse lach en vaak trots in een traditioneel gewaad. Opvallend: zij kijkt wél recht in de camera. Zij is niet een vrouw maar een ‘femme’, en deze ‘femme’ trekt naast haar bestaan ook dat van haar gezin, dorp of zelfs totale gemeenschap uit het slop. Let wel: vrouw help je niet, daar ‘investeer’ je in. Met die geit bijvoorbeeld. 

[[{“fid”:”29214″,”view_mode”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”fields”:{“format”:”file_styles_artikel_volle_breedte”,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:””,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:””},”type”:”media”,”attributes”:{“class”:”styles file-styles artikel_volle_breedte media-element file-file-styles-artikel-volle-breedte”,”id”:”styles-6-0″}}]]

 

Bewuster geworden door dit artikel?

Onze journalistiek is toegankelijk voor iedereen en dat willen we zo houden. Met een kleine bijdrage help jij ons anderen ook bewust te maken. Alvast bedankt!

Ja, ik doe graag een eenmalige donatie!
Hoeveel wil je doneren?
bewlg3-0543

Over de auteur

Chef Magazine

Bezoek auteurspagina

Ik wil dat OneWorld blijft bestaan

AbonneerDoneer

Lees je bewust via onze wekelijkse nieuwsbrief